anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Firme din cinci ţări, din Cehia până în Israel şi China, se bat pe autobuzele ieşenilor

GALERIE
autobuz
  • autobuz
- +

Acestea au depus oferte pentru furnizarea primului lot de vehicule electrice, în cadrul licitaţiei organizare de Ministerul Dezvoltării. Care sunt trasele pe care vor intra aceste prime maşini? Licitaţiile aflate în curs, toate cu finanţări europene, constituie cea mai mare investiţie făcută vreodată în parcul de vehicule de transport public din Iaşi: aproximativ 430 milioane lei

Mai multe companii din străinătate au depus oferte pentru livrarea primelor autobuze electrice la Iaşi. Furnizorii interesaţi sunt din ţări precum Turcia, Israel, Cehia, Polonia şi China. La solicitarea „Ziarului de Iaşi“, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) a prezentat ieri lista cu cele şase asocieri participante la licitaţie. Deschiderea ofertelor a avut loc încă de pe 12 august dar, până acum, nu erau cunoscute numele firmelor. Licitaţia organizată de MDRAP vizează achiziţia a 131 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri pentru şapte municipii din ţară: Piteşti (40 autobuze, 110,5 milioane lei), Târgu Mureş (32 autobuze, 89 milioane lei), Iaşi (20 autobuze, 55,5 milioane lei), Suceava (15 autobuze, 41,4 milioane lei), Sibiu (9 autobuze, 25,1 milioane lei) şi Sighetu Marmaţiei (7 autobuze, 19,4 milioane lei). În afara celor 131 de autobuze, achiziţia, în valoare totală de aproape 365 milioane lei, mai cuprinde realizarea a 39 de staţii de încărcare rapidă şi a 131 staţii de încărcare lentă.
 
Cine sunt ofertanţii
 
Liderii celor şase asocieri de firme sunt: Bozankaya (Turcia), New Kopel Import SRL (sucursală a Shlomo Motors LTD din Israel), Anadolu Automobil Rom SRL (companie cu acţionarat turcesc, importator ISUZU), Sor Libchavy (Cehia), Solaris Bus & Coach (Polonia) şi Golden Dragon Bus (China). Cu excepţia companiei din Cehia, care a ofertat doar parţial (Sibiu), celelalte asocieri vor să livreze autobuze electrice la toate municipiile incluse în procedură. Autorităţile din fiecare municipiu au transmis către MDRAP, în prealabil, traseele pe care vor opera autobuzele. În cazul Iaşului, este vorba despre două rute, fiecare dintre ele de circa 20 km dus-întors, respectiv traseul 28 (Triumf - Podu Roş - Mircea cel Bătrân - Dacia) şi traseul 36 (Dacia - Gară - Copou - Breazu). Pe fiecare traseu ar urma să fie mobilizate câte 10 autobuze electrice. „Autobuzele electrice vor fi de tip solo (nearticulate), cu planşeu jos (podea integral coborâtă), facilităţi pentru accesul nelimitat al persoane­lor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj, caroserie CE, destinate transportului urban de călători“, se arată în caietul de sarcini. Printre dotări se numără un computer de gestiune şi management trafic, un sistem de validare a titlurilor de călătorie, sistem de supraveghere video, sistem de numărare călători şi sistem de informare călători. 
 
În total, Iaşul va beneficia de 44 autobuze şi 32 tramvaie
 
MDRAP mai are în desfăşurare o altă procedură tot pentru autobuze electrice, dar cu o lungime de 10 metri. Şi la această licitaţie este inclus Iaşul cu 24 de autobuze electrice. Deschiderea ofertelor a avut loc ieri, dar MDRAP încă nu a anunţat firmele care participă la licitaţie. În acest caz, cele 24 autobuze, cu o valoare totală estimată la circa 55 milioane lei, sunt prevăzute pentru traseul 42 (Copou - Tudor Vladimirescu - Poitiers - CUG I) şi traseul 52 (piaţa Alexandru cel Bun - pasaj Octav Băncilă - Copou). Dar achiziţia celor 44 autobuze electrice nu reprezintă singurele proceduri organizate de MDRAP în relaţie cu Iaşul. În prezent, autoritatea centrală evaluează din punctul de vedere al conformităţii şi financiar singura ofertă înaintată pentru livrarea a 16 tramvaie, cu o lungime de 30 metri, la Iaşi. Furnizorul interesat este producătorul polonez PESA, iar valoarea contractului se ridică la 184 milioane lei. Aceeaşi companie şi-a manifestat intenţia de a participa şi la o licitaţie organizată de Primăria Iaşi pentru achiziţia tot a 16 tramvaie cu o lungime minimă de 26 metri (142 milioane lei), procedură în cazul căreia sunt aşteptate oferte cel târziu până pe 26 august. Toate achiziţiile enumerate mai sus sunt finanţate cu fonduri de la Uniunea Europeană. Recapitulând, Iaşul ar putea beneficia în următorii ani de o flotă nouă cu 44 autobuze electrice şi 32 de tramvaie, iar valoarea totală estimată de achiziţie ajunge la peste 430 milioane lei, cea mai mare sumă ce ar putea fi investită în parcul auto al operatorului de transport public local într-un timp relativ scurt.
 
FOTO: Oferta cea mai îndepărtată: autobuzele Golden Dragon, China

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Pohtiţi la fotbal!

Nicolae GRECU

Pohtiţi la fotbal!

N-a fost nevoie de îndemnuri bombastice precum cele din titluri; românii reîncep să vină la fotbal pentru că au pentru cine.

opinii

Mitocanul de la volan (I)

Eugen MUNTEANU

Mitocanul de la volan (I)

Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Știința economică modernă s-a desprins din ceea ce era cunoscut în mediul academic timpuriu drept filosofie morală. Acțiunile și comportamentele din sfera economică (de exemplu, comerțul, formarea prețurilor, rolul dobânzii în tranzacțiile comerciale, etc.) erau reglementate de Biserică vreme de secole întregi. 

O limbă din prefabricate

Alexandru CĂLINESCU

O limbă din prefabricate

Un fenomen frapant care se petrece astăzi este ceea ce aş numi proliferarea prefabricatelor. Nu e ceva nou, dar devine tot mai accentuat şi, pentru cine ţine la expresivitatea limbii, tot mai supărător. Spun „prefabricate” pentru că e vorba de cuvinte şi formule luate de-a gata şi puse uneori în cele mai neaşteptate contexte. Au făcut de pe acum o glorioasă carieră la televiziune, politicienii şi jurnaliştii le rostesc cu o voluptate solemnă, convinşi că impresionează publicul printr-un limbaj elevat.

pulspulspuls

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

Ehehei, iubiţi dreptcredincioşi, iată că încurcate mai sunt căile Domnului de când treburile lumeşti şi dorinţele de parvenire şi câştig şi-au băgat coada tot mai adânc în sânul şi buzunarele largi de popă ale unor înalţi prelaţi din mitropolia noastră de la Iaşi, atât de greu încercată în ultima vreme. Iacătă aşadar, dragilor, ce au mai putut zămisli minţile întunecate de aceste lucrături diavoleşti: citiţi şi vă cruciţi, nu alta! 

Caricatura zilei

Ambulanța

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.