anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

miercuri, 05.10.2022

FOTO Ceartă la Iași, dezastru la Suceava. Situația celui mai mare proiect de infrastructură rutieră din Moldova

GALERIE
finantare, drum, defecte (4)
  • finantare, drum, defecte (4)
- +

Lucrările la drumul Iaşi – Suceava sunt în grafic, iar deficienţele constatate în teren vor fi remediate. Cel puţin aşa susţine Consiliul Judeţean (CJ), în contextul în care o analiză a situaţiei acestui proiect va fi dezbătută astăzi în plen. În aceeaşi şedinţă, consilierii judeţeni vor decide suplimentarea fondurilor pentru drum, în contextul creşterii costurilor din domeniul construcţiilor.

 Cofinanţarea administraţiei judeţene va ajunge, astfel, la peste 83 milioane lei. Valoarea întregului proiect, inclusiv cu tronsoanele din judeţul Suceava, este de 487 milioane lei, fiind cel mai mare proiect de infrastructură rutieră aflat în implementare la nivel regional. Finanaţarea acestuia este în cea mai mare parte asigurată de Comisia Europeană, aproape 80 de milioane de euro, prin intermediul POR. Dacă la Iaşi lucrurile par a fi aşadar în grafic, la Suceava totul e mult mai complicat.

Care este stadiul lucrărilor

 

Dezbaterea din plenul CJ vine la scurt timp după ce fostul preşedinte al CJ Maricel Popa a prezentat public mai multe imagini, făcute de-a lungul drumului, care au ilustrat o serie de deficienţe. Într-o notă de informare adresată plenului, managerul de proiect Marieta Afilipoaie explică în mod detaliat problemele invocate de Popa. În unele cazuri, managerul admite existenţa unor deficienţe şi subliniază că vor fi remediate. În acelaşi timp, arată managerul, unele imagini surprind lucrări în diverse etape intermediare de execuţie astfel că nu se poate vorbi despre deficienţe în implementare.

„Constructorul are cunoştinţă de această zonă cu probleme şi a fost notificat prestatorul de servicii să remedieze problemele apărute în urma compactării insuficiente a pământului înainte de realizarea şanţului”, explică managerul de proiect una dintre imagini, în care Popa îşi introduce o mână până la cot într-o fisură ivită între rigolă şi carosabil. În schimb, în cea mai mare parte, conform notei de informare, imaginile ilustrează lucrări care nu sunt terminate. „În ce priveşte documentarul fotografic, acesta este trunchiat, tendenţios şi scos din context”, arată Afilipoaie. Aceasta a adăugat că lucrările sunt în permanenţă monitorizate atât de firme cu astfel de atribuţii (contractate în acest sens), cât şi de instituţii de control.

În privinţa stadiului de implementare, pe primul tronson al drumului (Iaşi – Movileni – DJ281D, 30 km) lucrările au fost executate în proporţie de 82%, iar pe cel de-al doilea tronson (între Coarnele Caprei - Gropniţa şi, respectiv, Belceşti; 22 km) într-o pondere de 80%. Aceste tronsoane au fost contractate încă din noiembrie 2019, iar principalul antreprenor al lucrării este firma Alpenside. Printre lucrările care au rămas de executat se numără accesuri la proprietăţi, relocarea unor reţele de utilităţi, realizarea de drumuri laterale, finalizarea unor suprastructuri, turnarea stratului de uzură, realizarea marcajelor şi montarea indicatoarelor rutiere. În cazul celui de-al treilea tronson (Belceşti – Cepleniţa – DN 28B – Lespezi, 41 km), ordinul de începere a fost emis în luna iulie, după ce licitaţia a fost adjudecată de către Daroconstruct.

Cum justifică CJ întârzierile

 

Acesta a fost şi cel mai „încercat” sector al drumului, prima licitaţie fiind organizată încă de acum 3 ani: numeroase contestaţii şi acţiuni în instanţă au tergiversat semnarea contractului de lucrări. La primul tronson, potrivit CJ, au fost semnate 2 acte adiţionale care au prelungit finalizarea lucrările până la sfârşitul lunii septembrie 2022 (10 luni faţă de termenul iniţial). La fel s-a întâmplat şi în cazul celui de-al doilea sector, prelungirea fiind, în această situaţie, până la începutul lunii octombrie 2022.

Pentru cel de-al treilea tronson, lucrările recent contractate ar urma să fie finalizate până în decembrie 2023. Întârzierile în execuţie au avut mai multe cauze, iar principalele vizează: reţele de utilităţi care interferau cu execuţia lucrărilor (conducte de gaz, fire electrice de înaltă tensiune în patul drumului, studii de coexistenţă), condiţii impuse de diverse avize (gospodărirea apelor, arii protejate, captare ape fluviale, puţuri forate etc.) şi, nu în ultimul rând, criza economică mondială care „a perturbat întreaga economie, creşterea excesivă a preţurilor şi criza provocată de Covid”.

„Suntem în execuţie, respectăm un proiect tehnic avizat şi aprobat de către toţi factorii decizionali, suntem în cadrul graficului de execuţie a lucrărilor, nu au fost sistări sau întreruperi de lucrare asumându-ne să lucrăm chiar şi în condiţii de criză Covid, criza economică – ajustare de preţuri etc.”, mai precizează Marieta Afilipoaie în nota de informare. Dacă pe cei 92 km de drum de pe raza judeţului Iaşi lucrările sunt în grafic, aşa cum susţin autorităţile ieşene, deficienţe mari sunt pe cei 76 km din judeţul vecin, unde licitaţiile au fost organizate de Consiliul Judeţean Suceava: contractele de lucrări au fost reziliate, iar stadiul fizic de execuţie este de 37% pe primul tronson şi, respectiv, 20% pe cel de-al doilea sector. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O reformă care nu se va face (II)

Cătălin ONOFREI

O reformă care nu se va face (II)

Poveste cu doi înecaţi.

opinii

Mahalaua digitală

Florin CÎNTIC

Mahalaua digitală

Deşi nu prea îmi pierd timpul cu comentariile sterile de pe social media, nu încetez să mă minunez de ticăloşia, prostia delirantă şi reaua credinţă care parazitează până la sufocare opiniile articulate, chiar dacă uneori provocatoare din bula mea, ale lui Dan Alexe, Sorin Ioniţă sau Mădălin Hodor. Când scriam acest text, în urmă cu foarte mulţi ani, credeam că se va atenua în timp cotcodăceala otrăvită a smintiţilor care intervin obraznic şi contondent pe internet. După cum vedem azi, maladia s-a agravat.

A plecat ministrul. Ce ne facem?

Ioan Alexandru TOFAN

A plecat ministrul. Ce ne facem?

Aşadar, o lege scurtă şi clară (150 de pagini sau chiar 120 este deja prea mult), generală şi fără elanuri civilizatoare, împreună cu o responsabilitate mare acordată celor care predau şi învaţă. Nu ştiu dacă este soluţia potrivită. Dar măcar ne putem gândi la ea, ca alternativă la începuturile care nu se mai termină ale reformelor din educaţie şi la legile care vor să fie săpate în piatră cu mina de la pix.

Despre copilărie (I)

Radu PĂRPĂUȚĂ

Despre copilărie (I)

Copilăria mea a coincis cu primii ani ai deschiderii „domniei” lui Ceauşescu, când se instaurase o efervescenţă în societatea românească. M-am gândit să povestesc despre perioada aceea, fiindcă este bine să nu uităm învăţămintele de atunci. 

pulspulspuls

Amantele dezvoltatorilor imobiliari din târg. Scurt ghid erotic pentru developeri

Amantele dezvoltatorilor imobiliari din târg. Scurt ghid erotic pentru developeri

Astăzi vom trece în revistă câte ceva din comportamentul hormonal de vârsta aproape septuagenară a unor dezvoltatori imobiliari din târgul nostru, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Scăpări de gaze #NordStream5

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.