FOTO Cum a reuşit Covid 19 să vindece Palatul de Justiţie Iași de “boala hârtiilor”

joi, 26 mai 2022, 23:10
6 MIN
 FOTO Cum a reuşit Covid 19 să vindece Palatul de Justiţie Iași de “boala hârtiilor”

Peste nouă milioane de documente au fost descărcate anul trecut din portarurile instanţelor de judecată arondate Curţii de Apel din Iaşi, lucru imposibil de realizat înainte de pandemie. Virusul care la nivel mondial a îmbolnăvit peste jumătate de miliard de oameni şi i-a ucis pe mai mult de şase milioane dintre aceştia, a produs în justiţia ieşeană o mutaţie ireversibilă: trecerea la digitalizarea dosarelor şi la adoptarea unor tehnologii care eficientizează procesele de judecată.

 

Pandemia a adus cu sine o creştere alarmantă a cazurilor de violenţă în familie, chiar din perioada în care oamenilor li s-a cerut să nu îşi părăsească locuinţele sau să respecte reguli stricte de distanţare socială. Iar victimele aveau nevoie să fie protejate, să li se facă dreptate. “Pandemia ne-a făcut să ne gândim la digitalizare, era acea problemă cu numărul de oameni mare, câţi pătrund în instanţe, cum pătrund, instanţele sunt instituţii care sunt accesate, ăsta e specificul nostru ca instanţă de judecată", a explicat judecător Diana Micu Cheptene, preşedintele Curţii de Apel Iaşi. Forţati să se adapteze la noul context, judecătorii ieşeni au găsit în IT soluţii pentru problemele dictate de pandemie.

La intrarea în clădirile de justiţie, câteva monitoare instalate la un loc uşor vizibil, indică sala în care se judecă un anumit dosar, aşa cum într-un aeroport putem vedea de la ce poartă se face îmbarcarea. Iar la intrarea în sălile de şedinţe un alt monitor arată ce dosar se judecă chiar în acel moment, ce şedinţă s-a terminat şi ce urmează.

Deţinuţii sunt audiaţi online, nu mai sunt plimbaţi la instanţe

Multe dintre cererile din dosarele aflate pe rolul instanţelor vin din partea unor persoane aflate deja în regim de detenţie. Înainte de pandemie, se spunea uneori că deţinuţii abuzau de cereri, doar pentru a fi scoşi din penitenciar şi aduşi la instanţă. Distanţarea a dus, şi în cazul lor, la modernizare. Atât în penitenciare, cât şi în sălile de judecată, s-au instalat sisteme de comunicare, cu camere video care îşi modifică unghiul, cu microfoane şi monitoare. Când are termen în dosar, deţinutul nu mai este transportat până la Judecătorie, Tribunal sau Curtea de Apel, ci intră dintr-o cameră amenajată în penitenciar în videoconferinţă cu magistraţii aflaţi în sala de judecată.

“Sistemul de videoconferinţe funcţionează la nivel naţional, nu este un proiect local. Nu mai aducem deţinuţii, ne conectăm cu diverse terminale din diverse penitenciare, putem face videconferinţe şi multi-punct, în mai multe penitenciare. Îi vedem pe monitoarele alea mari, ei ne văd aşijderea, avem avocaţi în sală. Totuşi, în unele cazuri, preferăm să îi avem aici, atunci când e important să le vedem reacţiile, mimica, gesturile. Dar astea sunt excepţii", a mai declarat preşedintele Curţii de Apel Iaşi. Limitarea posibilităţii ca deţinuţii să obţină o zi în afara penitenciarului, descurajează practica depunerii unor cereri inutile, care supra-încarcă birourile magistraţilor.

Dosarul electronic

Pandemia a mutat şi dosarele din Justiţie într-un nou mileniu – de pe hârtie, direct în format electronic.

“Cei din exterior se pot întreba «Ce este atât de savant în această ecuaţie?». Păi este savant, pentru că noi preluăm nişte informaţie deja în variantă electronică şi o ţinem şi securizată", explică şefa Justiţiei ieşene, în timp ce explică procesul prin care trec hârtiile prin sistem.

Dosarul electronic este realizat în colaborare cu Parchetul de pe lângă Curtea de Apel. Toate documentele realizate de procurorii de la parchete în timpul urmăririi penale sunt încărcate în sistemul electronic şi pot fi accesate cu uşurinţă de persoanele implicate, dar şi de magistraţii Judecătoriei, Tribunalului sau de cei ai Curţii de Apel. Mai clar spus, dosarul unei persoane care e suspectată că a săvârşit o infracţiune ajunge mai repede la magistraţii care vor condamna sau vor achita acea persoană. Astfel, şi durata proceselor poate fi scurtată, dar şi munca magistraţilor este facilitată.

“Până acum ne aduceau dosarele pe hârtie", detaliază judecător Diana Micu Cheptene. “Pentru noi, beneficiul este că oamenii noştri nu mai scanează urmărirea penală. În multe situaţii vorbim de foarte multe volume, cu foarte multe documente. Volumele trebuie desfăcute, scanate, prinse la loc". De fapt, unele procese de judecată, întinse pe durata mai multor ani, sau care au loc în cazuri complexe, ajung să adune atâtea volume pe hârtie, încât justiţiabilii care trebuie să le studieze le primesc de la arhivă încărcate în cărucioare metalice, asemănătoare celor din supermarketuri. Aşa cum este şi unul dintre dosarele primarului Mihai Chirica, pentru transportul căruia sunt necesare două astfel de cărucioare. Dosarul electronic, în schimb, e uşor de studiat chiar şi de către public. “Măsura este bună pentru public în primul rând, pentru că, dacă vrei să studiezi un dosar în care eşti parte, poţi avea acces la dosarul electronic şi tu, de acasă. În cazul dosarelor penale, vezi şi dosarul de urmărire penală. Probele în baza cărora tu ai fost trimis în judecată, acolo se găsesc. Şi există avantaje şi pentru cei de la Parchete, pentru că şi la ei se merge cu cereri pentru copii după dosare. În felul acesta, nu mai trebuie să facă copii, pot printa documente din dosarul electronic", susţine şefa Palatului de Justiţie din Iaşi.

Programare on-line la studierea dosarelor din arhivă

Pentru a controla mai bine câte persoane au acces în incinta clădirilor de justiţie, s-a introdus programarea on-line pentru studierea dosarelor din arhivă. “Începuse pandemia şi atunci am zis că poate e bine ca ei să aibă posibilitatea, cum e la serviciul de Paşapoarte, să îşi facă o programare. Se selectează o instanţă, ziua dorită pentru studierea dosarului, se introduce numărul dosarului, numele solicitantului, domiciliul şi emailul, pentru că sistemul îţi confirmă programarea", explică în continuare Diana Micu Cheptene. Spre surpriza tuturor, chiar şi după ce s-a renunţat la o parte din restricţiile privind distanţarea, programarea on-line a continuat să fie un succes, mai ales în rândul avocaţilor din Iaşi. Explicaţia e simplă: avocaţii sunt scutiţi de drumuri inutile la arhivă şi au prioritate în sala de studiu, unde dosarul solicitat îi aşteaptă, gata pregătit.

Solicitare de documente on-line

O altă noutate a Curţii de Apel este formularul prin care persoanele implicate într-un proces pot solicita eliberarea şi comunicarea electronică a copiilor de pe încheieri şi hotărâri judecătoreşti. Noul serviciu de încărcare a actelor de procedură ajută atât la transmiterea electronică a documentelor către instanţele de judecată din circumscripţia Curţii de Apel Iaşi, cât şi la vizualizarea istoricului de trimitere pentru fiecare instanţă în parte.

“Nu am fost o fană a IT-ului, înainte de pandemie. Dar mi-am dat seama că trebuie să ne adaptăm", a mărturisit în final judecătoarea Diana Micu Cheptene. Aplicaţiile IT realizate la Curtea de Apel sunt acum folosite şi de celelalte instanţe arondate acesteia, tribunale şi judecătorii din judeţele Iaşi şi Vaslui. Iar la momentul bilanţului de activitate pe 2021, sistemul nou introdus şi-a demonstrat necesitatea: peste nouă milioane de fişiere au fost descărcate anul trecut, la cele 11 instanţe. 

Comentarii