Cum s-a rătăcit Autostrada Unirii prin munţi?

Pe urmele utilajelor la A8, prin munții Neamțului. Ce s-a găsit? „E bătaie de joc“

miercuri, 21 aprilie 2021, 02:00
4 MIN

Temerile că firma care şi-a asumat pentru o sumă mult prea mică studiile tehnice din teren în proiectul Autostrăzii Unirii nu îşi va face corect treaba par a se adeveri. Membri ai asociaţiilor pro-autostradă s-au deplasat pe traseu, în judeţul Neamţ, acolo unde firma spaniolă ACCIONA face forări în baza unui contract cu CNAIR. „Un singur utilaj. E o bătaie de joc“, spun reprezentanţii asociaţiilor, care s-au întors ieri la Iaşi. Aceştia reclamă avansul prea lent al studiilor din teren. „CNAIR nu are control asupra a ceea ce se întâmplă“, avertizează liderul uneia dintre asociaţiile civice. S-a solicitat o întrevedere cu şeful statului şi cu premierul pentru deblocarea situaţiei. O treabă făcută de mântuială în acest stadiu al lucrării poate duce la blocarea viitoare a întregului proiect. Întârzierile, de asemenea, pot afecta grav, poate iremediabil, finanţările pentru A8.

La trei ani şi jumătate de la primele mitinguri de amploare, pe Pietonalul din centrul Iaşului, şi la doi ani şi jumătate de la adoptarea unei legi pentru A8, în Parlamentul de la Bucureşti, proiectul Autostrăzii Unirii nu s-a mişcat prea mult: se actua­lizează studiul de fezabilitate pe segmentul montan şi se întocmesc studiul şi proiectul tehnic pentru ceilalţi 100 de kilometri, între Prut şi Siret. Nerăbdarea, dar şi nemulţumirile cresc în rândul asociaţiilor pro-autostradă.

Un ultim protest de amploare a avut loc cu zece zile în urmă la Cristeşti, unde sute de oameni şi sute de autovehicule de toate felurile au ocupat intersecţia E85/DN 15B (drumul spre Tg. Neamţ) cerând urgentarea întocmirii documentaţiei.

Amintim că SF şi proiectul pe tronsonul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ au termen de finalizare începutul verii 2023, în vreme ce actualizarea studiului pe partea montană a A8 a intrat în prelungiri: termenul iniţial, ianuarie 2021, a fost extins până la sfârşitul lunii noiembrie.

„Nu se întrevede un termen de execuţie predictibil“

Ieri, asociaţiile Împreună pentru A8, Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Transportatorii de Mărfuri Bucovina, Fermierii Grânari şi mai mulţi oameni de afaceri au remis preşedintelui şi premierului solicitarea unei întrevederi „în vederea stabilirii unui orizont de timp în care românii din această regiune urmează să beneficieze de autostrăzile A7 şi A8. Deşi autostrăzile Moldovei au reprezentat un angajament asumat de toate partidele politice în ultimii ani, în realitate nu se întrevede un termen de execuţie predictibil“.

„Am fost ieri (alaltăieri, n.r.) în teren, la Leghin, în comuna Pipirig-Neamţ, şi am constatat o bătaie de joc în privinţa proiectului A8 de la Târgu Mureş la Târgu Neamţ: un singur utilaj care încerca să foreze fără să fie adaptat la situaţia din teren. Cei de la CNAIR au fost nevoiţi să recunoască existenţa unor probleme mari pe acest traseu, şi nu se întrevăd soluţii în viitorul apropiat“, a declarat Ionel Apostol, liderul Asociaţiei Împreună pentru A8.

„Marea problemă este de ordin politic şi administrativ. Nu vedem existenţa unei voinţe politice pentru ca autostrada A8 să se construiască. E o incapa­citate administrativă majoră: pe tronsonul montan există o singură foreză, iar cei de la CNAIR nu controlează ce se întâmplă acolo. Trebuie schimbată această atitudine, pentru că altfel nu vom vedea autostrada gata nici în 2030“, a declarat şi Dorin Dobrincu, lider al Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

Între 0 şi 95 la sută

Ieri, Asociaţia Moldova Vrea Autostradă a prezentat grafic stadiul lucrărilor de prospectare a terenului. Astfel, dacă studiul de fezabilitate este realizat în proporţie de 75 la sută, măsurătorile geotehnice lipsesc cu desăvârşire pe partea cea mai dificilă, Tulgheş-Poiana Largului, şi sunt făcute în foarte mică măsură pe distanţa Poiana Largului – Tg. Neamţ. Capetele, respectiv Tg. Mureş – Miercurea Nirajului – Sovata şi Tg. Neamţ – Cristeşti, sunt mai aproape de 100 la sută.

„Am atras atenţia asupra întârzierilor în derularea contractului ACCIONA – CNAIR pentru sectorul montan al A8, întârzieri care au potenţialul de a deveni riscuri majore pentru finanţarea unor porţiuni din A8 prin PNRR. Este necesar ca prestatorul să conştientizeze la rândul său acest aspect“, se arată în ultimul mesaj al MVA afişat pe pagina de Facebook împreună cu graficul progresului pe sectorul montan.

Click pentru a mări

Speranţe pentru măcar 56 din cei 300 km ai A8

La evenimentul de ieri al asociaţiilor au fost prezenţi, printre alţii, directorul Institutului de Boli Cardiovasculare, dr. Grigore Tinică, oameni de afaceri – Marin Berdan, Alin Creţu, Dorin Cristea, Lucian Grecu, Emil Bălteanu – şi oameni politici din Republica Moldova.

Amintim că, la ultima deplasare la Iaşi din campania electorală, cu câteva zile înainte de alegerile parlamentare, ministrul de atunci al Fondurilor Europene a anunţat că vor fi finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă cele două capete de autostradă ale segmentului montan, respectiv Moţca – Tg. Neamţ – Leghin şi Miercurea Nirajului – Tg. Mureş, cu un cost total estimat la 300 de milioane de euro.

„Rămâne de văzut cum vor reuşi spaniolii care reactualizează documentaţia pe sectorul montan să rupă studiul de fezabilitate în trei, în aşa fel încât cele două capete, 56 km în total, să ajungă la timp pe lista PNRR“, a declarat ieri Ionel Apostol.

Comentarii