Romanian Creative Week Iaşi. „Energie”. „Iaşul e un oraş conservator, dar cu un public extrem de generos”
Pregătiri pentru Romanian Creative Week Iaşi. „Energie” – cuvântul cheie anul acesta. Intelectualii Pleşu şi Patapievici, printre invitaţi
Romanian Creative Week va fi generator de energie, timp de 12 zile. De la izbucnirea conflictului din Ucraina, care a făcut să planeze asupra populaţiei teama faţă de facturile mari la energie, cuvântul “energie” a marcat, într-un fel sau altul, casele tuturor românilor, preocupaţi acum fie de producerea de energie verde, fie de reducerea consumului de energie. “Energie” va fi şi tema festivalului creativităţii de la Iaşi, iar organizatorii Romanian Creative Week spun că au sporit în acest an fluxul de energie creativă prin Conferinţele Creativităţii, susţinute de Andrei Pleşu, Horia-Roman Patapievici şi Dragoş Buhagiar.
Evenimentul de la Iaşi, desemnat în 2023 de către Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală drept cel mai mare din UE din punctul de vedere al numărului de industrii creative adunate la un loc, devine şi mai mare. În 2024, Romanian Creative Week va dura 12 zile, în loc de 10, cât a ţinut anul trecut. În plus, literatura şi teatrul îşi fac loc între manifestările creativităţii propuse de organizatori alături de celelalte 11 industrii creative, prezente deja în ediţiile precedente ale festivalului (Film, Arte performative, Arte, Meşteşuguri, Design, Muzică, Arhitectură, Advertising, Modă, New Media, Gaming).
Pleşu, Patapievici, Buhagiar, Bănescu
“Aceste Conferințe ale Creativității le-am gândit din dorința de a adăuga și literatura și tot ce înseamnă scris și scriere în seria manifestărilor creativității de la Iași. Vor fi trei conferințe. Una dintre ele îl va avea ca invitat special pe Horia-Roman Patapievici, într-o alta Andrei Pleșu va fi în dialog cu Vasile Bănescu (consilier patriarhal și purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române). Conferințele Creativității vor fi moderate de Ramona Ursu și vor avea loc în sala mare a Teatrului Luceafărul. Mă bucur că am găsit și o formulă de a avea și BOR-ul alături de noi, pentru că am convingerea că tinerii sunt interesați de toate aceste aspecte care înseamnă creativitate, religie, spiritualitate. Anul acesta evenimentul va dura 12 zile, între 15 – 26 mai. În timp, ne propunem să ajungem la trei săptămâni și să-l extindem și în continuare. Avem valuri de industrii creative la RCW. Festivalul va începe cu teatru, muzică și dans. Artele vor fi tot timpul prezente, apoi în al doilea weekend va fi moda. Aducem în oraș câteva sute de artiști”, promite Irina Schrotter, președinta Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), care este organizatorul festivalului Romanian Creative Week.
“Peste o mie de artişti vor fi prezenţi în capitala Moldovei, în cele 12 zile în care se vor organiza sute de evenimente, expoziţii, concerte, show-uri de modă şi de arte vizuale, conferinţe, workshop-uri şi concursuri”, promite şi mai mult un comunicat de presă al RCW.
Lista concursurilor
Între timp, pe pagina www.romaniancreativeweek.ro organizatorii lansează concursuri:
– Today Tomorrow Tonitza – concurs de proiectare şi amenajare (08.12.2023 – 05.02.2024): În cadrul unuia dintre proiecte, arhitecţii, proiectanţii, artiştii plastici, studenţii şi birourile de arhitectură şi design sunt invitate să propună un concept pentru Tonitza Art Hub – un spaţiu dedicat artiştilor plastici, care să aibă şi magazin. RCW ar urma să finanţeze cu 20.000 de euro amenajarea magazinului Uniunii Artiştilor Plastici. “Ideea a venit după ediţia de anul trecut, când artiştii au spus că nu mai au un magazin. Cel pe care îl aveau era în Palatul Braunstein, care a fost modernizat, iar spaţiile au primit o altă destinaţie. Magazinul pe care îl vom lansa în cadrul festivalului Romanian Creative Week va fi amenajat în cadrul Galeriei Tonitza de pe Lăpuşneanu, iar acolo vor fi la vânzare tot felul de obiecte făcute de designerii noştri”, a explicat Irina Schrotter. Desemnarea proiectului câştigător se va face până pe data de 10 februarie 2024, iar implementarea ar trebui realizată înainte de 10 mai 2024, ora 24. https://romaniancreativeweek.ro/call-for-projects/concurs-de-proiectare-si-amenajare/
– Wear The Energy – Concurs de design de tricou (12 ianuarie – 10 martie): Artiştii şi designerii cu vârsta până în 25 de ani pot participa la acest concurs. În joc sunt trei premii de câte o mie de lei şi promisiunea că cele mai bune lucrări vor fi produse de echipa RCW şi comercializate pe website-ul festivalului. “Anul acesta vrem să facem conceptul RCW mai vizibil ca oricând şi să îl transferăm în obiecte pe care le putem lua cu noi în viaţa de zi cu zi şi care ne pot aminti constant că stă în puterea noastră să înaintăm cu speranţă şi creativitate spre un viitor pe care îl visăm. (…) Dacă vrei să fii şi tu parte din această mişcare, gândeşte-te cum se traduce în cel mai bun mod vizual ideea de energie, apoi realizează designul pentru un tricou, unul dintre articolele vestimentare de bază”, pe propune tinerilor, pagina de concurs https://romaniancreativeweek.ro/call-for-projects/concurs-de-design-de-tricou/
– Egologia – open call de proiecte – cupola mare, Baia Turcească, 02.02.2024 – 20.02.2024: Egologia e numele expoziţiei care va fi găzduită de Baia Turcească. “Distrugerea naturii nu este doar o chestiune exterioară, de consecinţe sociale sau economie dar mai ales un semnal de criză profundă a culturii raporturilor: cu sine, cu celălalt şi mai apoi cu mediul. O bună ecologie începe cu o ecologie a ego-ului, unde raporturile sunt rearanjate într-o bună vecinătate. Natura nu poate lua locul naturii umane dar nici antropocentrismul pozitivist nu poate ignora natura şi semnalele ei”, află, din pagina de concurs, artiştii interesaţi de o potenţială expunere a lucrărilor lor în cadrul festivalului, în schimbul unei rezidenţe de 1.500 de euro. Ultima zi de înscriere a proiectelor este 20 februarie, iar câştigătorul va fi anunţat pe 22 februarie. https://romaniancreativeweek.ro/call-for-projects/egologia-open-call/
„Iaşul e un oraş conservator, dar cu un public extrem de generos”
Iaşul creşte prin evenimentele sale, e convinsă preşedinta FEPIC: „Romanian Creative Week a ridicat ştacheta şi sunt convinsă că toate evenimentele care vor avea loc la Iaşi, în afara RCW, vor încerca să respecte un standard înalt, pentru că RCW impune, aşa cum impune Filit pe partea de literatură”.
În acelaşi timp, Iaşul şi ieşenii au intrat în sufletul artiştilor, mai susţine Irina Schrotter: „Iaşul e un oraş conservator, ieşenii acceptă mai greu unele idei, dar e şi un oraş cu un public extrem de generos. Anul trecut, înaintea show-ului de modă, eram îngroziţi, şi eu, şi designerii, când a început să plouă torenţial. Eram convinşi că vom rămâne fără public. Dar publicul a îmbrăcat pelerinele de ploaie şi a rămas alături de noi. Niciunul dintre artişti nu se aştepta, cred că numai la Iaşi se putea întâmpla asta, pentru că nu am văzut niciunul, nicăieri, o asemenea solidaritate a oamenilor cu artiştii”.
Publicitate și alte recomandări video