Un nou proiect european al Iaşului, în pericol. Primăria vrea să-l salveze printr-o inginerie: lucrări „în regie proprie”

joi, 16 februarie 2023, 02:50
5 MIN

Primăria Iaşi vrea să finalizeze un proiect european într-un mod neobişnuit: în regie proprie. O astfel de soluţie este analizată de funcţionarii instituţiei în cazul amenajării a cinci parcuri pe terenuri degradate. Unele modificări legislative de la finalul anului trecut permit un astfel de scenariu, dar în anumite condiţii. 

Contractul de finanţare UE aferent „Oazelor de verdeaţă”, cum este cunoscut proiectul, a fost semnat în februarie 2020, iar cel de lucrări patru luni mai târziu. Constructorul nu a făcut faţă lucrărilor, în ciuda faptului că proiectul este unul de mică amploare: amenajarea a 11.000 mp de spaţii verzi şi a circa 16.000 mp de carosabil.

CITESTE SI: Proiecte importante pe bani europeni ale Primăriei Iaşi cad ca spicele. Care sunt cauzele?

Primăria nu a ţinut cont de numeroasele întârzieri din proiect sau de abandonarea şantierelor şi a aşteptat, răbdătoare, încetarea contractului la termen, ceea ce s-a întâmplat în Ajunul Crăciunului de anul trecut. Zilele trecute, „Ziarul de Iaşi” a scris despre un alt proiect UE al Primăriei în cazul căruia există pericolul pierderii fondurilor europene.

Care sunt condiţiile pentru „regie proprie”

Contractul de lucrări, cu o valoare de 5,1 milioane lei (inclusiv TVA), a încetat în decembrie 2022, fără ca firma Con Ted Company SRL să ducă la bun sfârşit întregul proiect.

„Vom avea de determinat cu exactitate restul de executat în funcţie de care se va stabili şi modalitatea de atribuire a lucrărilor: procedură simplificată sau regie proprie”, se arată într-un răspuns al Primăriei la solicitarea „Ziarul de Iaşi” cu privire la stadiul proiectului.

În primul caz, este vorba despre o procedură de licitaţie desfăşurată prin intermediul SEAP, iar „regia proprie” înseamnă încredinţarea directă a lucrărilor către o societate din subordine. Potrivit OUG 171/2022, o societate care are Municipiul Iaşi ca acţionar unic poate finaliza lucrările la „oazele de verdeaţă” doar dacă, la încetarea contractului iniţial, stadiul implementării este de cel puţin 75%.

„Valoarea eligibilă totală a cheltuielilor aferente lucrărilor în regie proprie nu depăşeşte 30% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare”, este o altă condiţie prevăzută la art. II, alin. 5, lit. c) din actul normativ amintit.

În cazul „oazelor de verdeaţă”, lucrările în regie proprie nu ar trebui să depăşească 2,6 milioane lei, în contextul în care valoarea totală eligibilă a proiectului este 8,6 milioane lei, conform Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Est.

CITESTE SI: Primăria, pe cale să rateze încă un proiect important cu bani UE. Cum a mers la Sibiu „ca uns”, iar la Iaşi are probleme din start?

Deşi au trecut aproape 2 luni de la încetarea contractului cu Con Ted Company SRL, Primăria încă nu are o evaluare cu privire la cuantumul lucrărilor rămase de executat.

O altă condiţie esenţială pentru finalizarea lucrărilor în regie proprie apare în Legea 98/2016, privind achiziţiile publice, la articolul 31, unde sunt prevederile legate de contractele încheiate între entităţi din sectorul public: „mai mult de 80% din activităţile persoanei juridice controlate sunt efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor care îi sunt încredinţate de către autoritatea contractantă care o controlează”.

În cazul a două companii ale Primăriei care pot prelua proiectul (Servicii Publice Iaşi sau Citadin), această condiţie este îndeplinită, societăţile fiind dependente de lucrările comandate de Primărie.

„La oazele de verdeaţă nu sunt probleme, în cea mai mare parte a lor deja partea structurală este făcută. La oaza de verdeaţă din zona Bradului este realizată partea de parc, va mai trebui să continuăm noi cu asfaltarea pe str. Orientului, ieşirea în partea stânga a şcolii şi a grădiniţei. Inelele respective le facem noi că exced proiectului european. Pentru celelalte oaze de verdeaţă, singura problema care a mai apărut este asfaltarea, de pe str. Romană, care nu s-a mai încadrat în preţ, acolo o vom introduce noi pe fondurile noastre, urmând ca celelalte elemente ale proiectului să fie realizate”, a declarat recent primarul Mihai Chirica, interpelat de ZDI pe tema stadiului proiectului.

Lucrări de mică amploare, probleme mari

Licitaţia de lucrări a fost lansată în aprilie 2020, iar, în iunie, contractul a fost semnat cu unicul ofertant, în speţă firma Con Ted Company SRL pentru o valoare de 4,3 milioane lei, fără TVA. Circa 20% din această sumă reprezintă lucrări la căi de acces, iar restul banilor vizează amenajarea scuarurilor.

Amplasamentele alese de Primărie pentru realizarea celor cinci spaţii verzi sunt pe Aleea Prof. I. Simionescu (2.400 mp), str. Egalităţii (2.300 mp), str. Bradului (3.800 mp), Romană (1.500 mp) şi str. Butnari (1.500 mp).

CITESTE SI: “Amendă” uriaşă pentru noile tramvaie ale Primăriei. "Atacăm în instanţă!"

Potrivit proiectului, lucrările constau în amenajarea de zone verzi (defrişare vegetaţie existentă, modelare teren, plantări, gazon), realizarea alei pietonale, crearea de facilităţi pentru recreere pe terenurile amenajate (zone speciale pentru sport, locuri de joacă etc.), achiziţionarea şi montarea unor elemente constructive (foişoare, pergole, grilaje, grupuri sanitare, spaţii întreţinere, scene etc.), instalare Wi-fi, montare sisteme de supraveghere video, mobilier urban (bănci, coşuri de gunoi, toalete ecologice etc.), modernizare căi de acces, racorduri la utilităţi, realizare sistem de irigaţii şi sistem de iluminat.

În total, este vorba despre amenajarea a 11.500 mp de spaţiu verde şi a aproape 15.900 mp de căi de acces (străzi) la terenuri. Cu toate că lucrările sunt de mică amploare, acestea nu au putut fi finalizate într-un termen (generos) de 30 de luni (iunie 2020 – decembrie 2022).

În ciuda numeroaselor semnale publice şi a întârzierilor din proiect, Primăria nu a luat măsuri rapide pentru a rezolva problemele sesizate şi a aşteptat, răbdătoare, încetarea contractului la termen.

Dacă guvernul nu ar fi aprobat OUG 171/2022, atunci Primăria era obligată să facă o nouă licitaţie pentru restul lucrărilor de executat, ceea ce ar fi dus la întârzieri şi mai mari în implementare şi cu riscul pierderii fondurilor UE.

Contract de dotări de aproape 2 milioane lei

Aceeaşi companie a fost pe punctul de a semna şi contractul pentru dotarea spaţiilor verzi, dar Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a anulat raportul procedurii: Con Ted Company SRL obţinuse cel mai bun punctaj după ce, în ofertă, a susţinut că poate livra bunurile într-o singură zi (!).

Ulterior, Primăria a semnat contractul cu celălalt competitor (CNC Romcenter din Bucureşti) pentru o sumă de 1,6 milioane lei (fără TVA). Recent, a fost semnat şi un act adiţional prin care valoarea a fost majorată (cu un procent de sub 15%), în contextul prevederilor legale în acest sens, adoptate în urma creşterii explozive a preţurilor din domeniul construcţiilor pe perioada pandemiei. 

Comentarii