Digitalizarea firmelor din România

luni, 18 septembrie 2017, 01:50
1 MIN
 Digitalizarea firmelor din România

Când vine vorba despre statul român, cam ştim cum stăm: în general, prost. Atunci poate că ne descurcăm mai bine când vine vorba despre firme (despre mediul economic)? Din nefericire, nu prea.

Doar 43% dintre firmele din România oferă angajaţilor lor device-uri portabile pentru conectare la internet. Doar firmele din Bulgaria stau mai prost, cu un procent de 41%. Pentru comparaţie, 94% dintre firmele din Finlanda, 92% dintre firmele din Danemarca, 85% dintre firmele din Suedia şi 83% dintre firmele din Croaţia oferă angajaţilor lor astfel de device-uri. Media UE este la 69%.

Doar 42% dintre firmele din România au website (cel mai mic procent din UE). Pentru comparaţie, 95% dintre firmele din Finlanda, 93% dintre firmele din Danemarca, 90% dintre firmele din Suedia, 89% dintre firmele din Germania şi din Olanda, şi 83% dintre firmele din Marea Britanie şi din Slovenia au website. Media UE este la 77%.

Doar 33% dintre angajaţii firmelor din România folosesc computerul. Suntem pe penultimul loc în UE, după Bulgaria (30%). Prin contrast, 76% dintre angajaţii firmelor din Finlanda, 68% dintre angajaţii firmelor din Olanda, 63% dintre angajaţii firmelor din Belgia şi 60% dintre angajaţii firmelor din Germania folosesc computerul. Media UE este la 55%.

Doar 29% dintre firmele din România folosesc reţelele sociale (Facebook, Linkedin etc.). Doar firmele din Polonia stau mai prost, cu un procent de 23%. Prin contrast, 70% dintre firmele din Malta, 65% dintre cele din Irlanda, 63% dintre cele din Cipru şi 62% dintre cele din Olanda folosesc reţelele sociale. Media UE este la 42%.

Doar 22% dintre firmele din România folosesc softuri care să le permită integrarea proceselor interne. Stăm ceva mai bine decât Ungaria şi Letonia (16%), Marea Britanie (17%) şi Polonia (21%). Pentru comparaţie, 56% dintre firmele din Germania, 50% dintre firmele din Belgia, 47% dintre firmele din Danemarca, 45% dintre firmele din Olanda, 44% dintre firmele din Portugalia, sau 37% dintre firmele din Finlanda au softuri care le integrează activitatea internă. Media UE este la 36%.

Doar 15% dintre firmele din România folosesc soluţii software care să le permită analizarea informaţiilor legate de clienţi (pentru îmbunătăţirea activităţilor de marketing), la egalitate cu firmele din Grecia şi din Croaţia. Mai prost decât noi, grecii şi croaţii stau doar ungurii (9%), bulgarii (13%) şi letonii (14%). Pentru comparaţie, 30% dintre firmele din Olanda, 27% dintre firmele din Irlanda şi Spania, sau 24% dintre firmele din Germania folosesc astfel de soluţii. Media UE este la 21%.

Doar 11% dintre firmele din România au angajaţi specialişti IT (cel mai mic procent din UE). Prin contrast, 35% dintre firmele din Irlanda, 30% dintre firmele din Grecia, sau 26% dintre firmele din Olanda, Ungaria şi Malta au angajaţi IT-işti. Media UE este la 20%.

Doar 7% dintre firmele din România îşi vând online bunurile sau serviciile pe care le produc. Suntem pe penultimul loc din UE, după Bulgaria (5%). Pentru comparaţie, 30% dintre firmele din Irlanda, 28% dintre firmele din Danemarca, 27% dintre firmele din Suedia şi Cehia, şi 26% dintre firmele din Germania îşi vând online produsele. Media UE este la 18%.

Doar 7% dintre firmele din România au cumpărat servicii de cloud computing – pe ultimul loc din UE, la egalitate cu Bulgaria. Prin contrast, 57% dintre firmele din Finlanda, 48% dintre firmele din Suedia şi 42% dintre firmele din Danemarca folosesc astfel de servicii. Media UE este la 21%.

Doar 5% dintre firmele din România oferă angajaţilor lor training pentru a-şi dezvolta aptitudinile în domeniul IT (cel mai mic procent din UE). Pentru comparaţie, 37% dintre firmele din Austria, 34% dintre firmele din Belgia şi din Finlanda, sau 30% dintre firmele din Irlanda oferă angajaţilor lor astfel de traininguri. Media UE este la 22%.

Ne place să râdem de incompetenţa digitală a angajaţilor din administraţia publică din România? E-n regulă, şi avem şi dreptate să râdem, doar că, din păcate, nici firmele româneşti nu se descurcă mai bine. Din perspectiva digitalizării afacerilor, firmele din România sunt încă în epoca de piatră. Iar asta spune multe despre patroni şi manageri. De vreme ce lumea a intrat deja în epoca economiei bazate pe cunoaştere, înapoierea intelectuală şi managerială a angajatorilor de la noi (statistic vorbind, fiindcă evident există şi excepţii pozitive) ne trimite pe toţi într-o fundătură.

Şi o notă de final: în statisticile de mai sus, oferite de Eurostat, sunt incluse doar firmele cu cel puţin 10 angajaţi, iar firmele care activează în domeniul financiar nu sunt luate în considerare.

Sorin Cucerai este traducător şi publicist

Comentarii