Liberalii nu vor vota creditul pentru autobuze noi

vineri, 15 iulie 2016, 01:56
4 MIN
 Liberalii nu vor vota creditul pentru autobuze noi

Autobuzele noi sunt necesare, dar e o eroare să contractezi un credit. Se întâmplă la fel ca în cazul teilor: întâi se taie, şi pe urmă se face consultarea publică”, susţine liderul consilierilor locali PNL, Eduard Boz. 

Şedinţa de azi a Consiliului Local se va desfăşura cu armele pe masă. Consilierii locali liberali au criticat dur intenţia anunţată de primarul Mihai Chirica de a contracta un credit BERD de 15 milioane euro destinat achiziţiei de autobuze noi. Liberalii au anunţat că vor solicita retragerea proiectului de pe ordinea de zi şi organizarea unei consultări publice în cadrul căreia ieşenii să aleagă dacă preferă finanţarea achiziţiei de autobuze noi printr-un credit sau prin depunerea unui proiect cu finanţare europeană. De cealaltă parte, primarul i-a acuzat pe liberali de politizarea problemei transportului public. Chirica a invocat durata necesară obţinerii unei finanţări europene şi insuficienţa fondurilor disponibile.

Liderul filialei judeţene a PNL, Marius Bodea, a apreciat că municipalitatea se teme să iniţieze un proiect cu finanţare europeană, pentru a nu risca să dea banii înapoi dacă proiectul este implementat prost. „Chirica va avea o viaţă foarte grea când va călca pe bec. Când degeţelele vor pişca de unde nu trebuie, vor primi o riglă serioasă de la colegii noştri liberali”, a spus liderul liberal. Bodea a precizat că în lipsa Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU) şi a Planului de Mobilitate Urbană, municipalitatea nici nu poate înainta spre finanţare europeană un proiect de cumpărare de autobuze ecologice. Spre finanţare pot fi depuse doar proiecte prevăzute în SIDU. „Faptul că BERD reprezintă soluţia rapidă este o minciună. Când Consiliul Judeţean a împrumutat bani pentru Sistemul de Management al Deşeurilor, negocierile cu BERD au durat doi ani. Durează puţin doar dacă accepţi fără comentarii condiţiile puse de bancă. Pe de altă parte, proiectul de modernizare a Aeroportului a fost depus spre finanţare în decembrie 2013, iar în mai 2014 a fost aprobat şi am primit finanţarea”, a spus Bodea.

La rândul său, liderul consilierilor locali PNL, Eduard Boz, a făcut apel la consilierii PMP şi la consilierul independent Andrei Postolache să-i susţină pe liberali în încercarea de a bloca contractarea creditului iniţiat de municipalitate. „Mentalitatea lui Mihai Cârpaciul amanetează viitorul oraşului pe mai mulţi ani. Autobuzele noi sunt necesare, dar e o eroare să contractezi un credit. Se întâmplă la fel ca în cazul teilor: întâi se taie, şi pe urmă se face consultarea publică. Întâi se iniţiază creditul şi abia apoi se aduce în discuţia CL”, a spus Boz.

Liberalii au acuzat şi slaba performanţă a municipalităţii în relaţia cu Uniunea Europeană. „În urma exerciţiului financiar precedent al UE, Primăria va trebui să suporte din bugetul propriu suma de 22,4 milioane de euro pentru finalizarea proiectelor europene care nu au fost terminate la timp. Din întreaga sumă de 110 milioane de euro care ne-a fost pusă la dispoziţie de către UE în perioada de finanţare 2007-2014, Iaşul a absorbit doar 72,58%. Calitatea proastă a administraţiei locale costă scump fiecare locuitor al Iaşului”, a precizat Bodea.

Contactat telefonic, primarul Chirica a respins acuzele liberalilor cu privire la gradul de absorbţie a fondurilor europene. „Bodea nu ştie ce vorbeşte, ori ne consideră pe toţi duşi cu pluta. În tabelul pe care l-au făcut liberalii cu proiectele noastre, au trecut ca reziliate contractele de amenajare a plajei Nicolina sau reabilitarea infrastructurii din zona industrială. Sunt contracte pe care noi le-am reziliat şi am redirijat fondurile spre Splai Bahlui, de exemplu. Acştia nu sunt bani pierduţi. Noi am avut finanţate şi proiecte de pe lista suplimentară, nu doar pe cele iniţiale”, a replicat Chirica. Acesta a precizat că cele 58,3 milioane de euro alocate Iaşului pentru proiecte de transport public şi infrastructură şcolară sunt insuficiente pentru acoperirea necesarului de refacere a liniilor de tramvai şi înnoirea parcului de tramvaie şi autobuze.

„Problema transportului public va fi rezolvată nepoliticianist, că îi place lui Bodea sau nu. Înţeleg că Bodea are nevoie acum să-şi consolideze poziţia de proaspăt şef la liberali, dar asta este problema lui, nu a Iaşului. Când 80% din populaţie vrea autobuze noi, te găseşti să spui că tu nu vrei. Câte autobuze trebuie să mai ardă ca să luăm măsuri? Vorbim de proiecte europene, dar ghidul solicitantului nici măcar nu a fost aprobat”, a încheiat Chirica.

Comentarii