Recomandare europeană: Studenţii sunt parteneri ai universităţii, nu clienţi. Asociaţia Europeană a Universităţilor a trimis la UMF Iaşi raportul de evaluare a instituţiei, precum şi concluziile aferente. Una dintre recomandările făcute de comisie a fost ca universitatea să nu-i trateze pe studenţi drept "clienţi", ci "parteneri".
Se cere mai mult spirit critic
Nu toate recomandările şi aprecierile făcute de către comisia venită din mai multe ţări ale Europei au fost pozitive. Una dintre problemele importante semnalate de către membrii comisiei a fost faptul că universitatea tinde să nu privească studenţii ca parteneri, ci drept clienţi. „În acelaşi timp, echipa de evaluare recomandă ca universitatea să considere conotaţiile pe care le are desemnarea studenţilor drept clienţi în sistemul calitativ, şi ar trebui să revizuiască decizia de a-i trata ca parteneri“, se precizează în raport. Echipa care s-a deplasat la Iaşi a fost alcătuită din Juan Viñas Salas (Chair), Lennart Olausson, Samin Sedghi Zadeh şi Andy Gibbs (Team Coordinator).
Aceştia au confruntat un raport de autoevaluare întocmit de UMF, au desfăşurat mai multe interviuri şi au constatat că, deşi universitatea a mai progresat faţă de nivelul anului 2012, mai există lucruri de îmbunătăţit. Spre exemplu, ei au precizat că studenţii, în cadrul interviurilor, nu au dat dovadă de un spirit critic atunci când au vorbit despre metodele de predare şi de învăţare de la cursurile organizate de universitate. Mai mult, ei au specificat şi faptul că, în interviuri, profesorii s-au plâns de faptul că au foarte multă muncă clinică şi nu le mai rămâne timp pentru cercetare, recomandând ca aceştia să aibă, din când în când, perioade în care să nu predea şi să nu aibă alte îndatoriri pentru a se putea dedica mai mult activităţii de cercetare. UMF Iaşi este singura universitate din ţară care a cerut o vizită de „follow-up“ a celor de la EUA. Acest organism a evaluat toate universităţile din România în perioada 2011-2012, pe baza concluziilor acestuia realizându-se o clasificare a instituţiilor de învăţământ superior din România, pe baza căreia trebuia să se ofere finanţare diferenţiată.