De Business

Punem punctul pe știi

Cum facem o strategie eficienta?

Subtitlu

duminică, 19 februarie 2012, 19:46
3 MIN
 Cum facem o strategie eficienta?

 Planificarea strategica ar trebui sa fie una dintre  preocuparile importante ale unui manager de top. In primul rind pentru ca da directia companiei si in al doilea rind ca aliniaza eforturile resurselor umane care vor sti incotro sa isi indrepte actiunile de zi cu zi. Fara strategie, costurile  de implementare sint mult mai mari, mai putin eficiente si uneori pot duce la o lipsa acuta de rezultate indiferent de eforturile pe care le-am face in implementare. Efortul de implementare fara existenta unei strategii care sa alinieze actiunile imi aduce aminte de fabula lui Alexandrescu in care racul, broasca si brotacul au gasit un sac pe marginea lacului si s-au hotarit sa-l ia cu ei. Fiecare a inceput sa faca ceea ce stia mai bine cu tot efortul si buna credinta: racul sa mearga inapoi, broasca sa sara si brotacul sa inoate inainte. Nu este de mirare ca sacul  s-a incapatinat sa ramina pe loc. Lipsa unei strategii care sa tina cont de abilitatile fiecaruia a dus la un rezultat negativ in ciuda efortului sustinut facut de fiecare participant la actiune.
Punctul de plecare pentru o strategie corecta sta in modul cum ne pregatim pentru realizarea ei: cum ne culegem informatiile relevante, pe cine cooptam in realizarea ei, care este metodologia dupa care vom ajunge la strategia credibila, cit timp planificam si care este starea mentala in care ne aflam atunci cind hotarim sa facem acest lucru. Informatiile trebuie sa fie impartite in certe si probabile. Cele certe trebuie sa constituie fundamentul strategiei in timp ce celelalte vor ajuta la identificarea posibilelor alternative strategice. Trebuie sa ne asiguram totodata ca informatiile sint suficiente si consistente pentru a sta la baza unei strategii. Daca nu sintem confortabili cu informatiile avute la dispozitie, este mai bine sa ne propunem sa aminam elaborarea unei strategii si sa mai alocam timp stringerii de informatii relevante. Trebuie insa avut grija sa nu cadem in extrema de a nu mai face niciodata o strategie pentru ca nu avem toate informatiile la dispozitie.
Echipa de elaborare a strategiei trebuie sa contina toti managerii care au o atributie relevanta in lantul valorii organizatiei. Functiile suport din organizatie nu sint necesare sa participe la elaborarea strategiei deoarece procesul de luare a deciziilor va fi mai anevoios. Pentru planificarea strategica trebuie sa alocam suficient timp si trebuie programata astfel incit sa nu intervina cu perioadele incarcate din punct de vedere operational pentru a putea avea starea mentala corecta si a nu fi influentati de eventuale lucruri presante din operational. Ca si metodologie de ajungere la un plan strategic aveti la dispozitie multe modele in literatura de specialitate: alegeti-l pe cel care se potriveste cel mai bine realitatilor organizatiei. Sub nici o forma insa sa nu incercati sa faceti planificarea strategica intr-o singura sedinta fara a folosi nici un instrument relevant si doar discutind cu managerii implicati si negociind intre diferitele pareri. Ar trebui sa aveti la dispozitie ca resurse macar o evaluare credibila a potentialului pietei, cit si una a  resurselor disponibile pe care le avem la dispozitie. Din analiza celor doua realitati vor deriva mai multe scenarii strategice, care ar trebui discutate cu stakeholderii relevanti pentru organizatie: actionari, finantatori, furnizori, manageri, cosultanti si reprezentantii angajatilor. Acest lucru va va ajuta sa priviti alternativele din cit mai multe puncte de vedere si totodata sa obtineti implicarea tuturor categoriilor interesate in sustinerea directiei strategice pe care o veti adopta. Dupa adoptarea strategiei nu uitati sa o detaliati in scris si  sa o comunicati cit mai eficient tuturor angajatilor impreuna cu bugetul care sa o sustina si planul de implementare aferent.

Comentarii