De Business

Punem punctul pe știi

Inovatie care ar putea schimba modul de plata a rovinietei

duminică, 26 februarie 2012, 18:28
3 MIN
 Inovatie care ar putea schimba modul de plata a rovinietei

 O echipa de profesori de la Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi” Iasi (UTI) a reusit sa obtina un important premiul la concursul international NoAE (Network of Automotive Excellence). Proiectul a fost distins cu locul II Cluster-Communication and Mobility. Inovatia este in domeniul auto si a constat in unirea sistemului de monitorizare GPS cu sistemul de cintarire a greutatii de incarcare pe fiecare punte in parte a camioanelor. In acest fel autoritatile si patronii firmelor de transport pot controla daca marfurile sint distribuite corect pe fiecare punte sau daca autovehiculul este supraincarcat. Un mare beneficiu ar fi acela ca ar da posibilitatatea oficialilor statului sa aplice un sistem de taxare diferentiat in ceea ce priveste taxa de drum, in functie de greutatea masinii. Acest aspect este posibil doar daca este modificata legislatia. Echipa de la UTI l-a avut ca director pe prof.dr.ing. Nicolae Taranu de la Facultatea de Constructii si Instalatii, iar responsabil stiintific prof. univ. dr. ing. Paul Barsanescu de la Facultatea de Mecanica. Pe linga faptul ca acesta solutie ar stopa plata incorecta a taxei intre transportatori, ea ar putea proteja soselele, ar micsora pericolele de accident si ar diminua poluarea. “A fost o echipa mai mare care a lucrat la proiect. El a presupus sa dam friu liber imaginatiei. A fost un proiect important pentru universitate, directorul asigurind un management impecabil. Ideea de baza reuneste doua sisteme care exista, important a fost sa le punem cap la cap si sa le gasim aplicabilitatea. Meritul este a intregii echipe, fiind un proiect interdiciplinar, au contribuit diferiti specialisti de pe anumite specializari”, a spus prof. Paul Barsanescu, responsabilul stiintific al proiectului. Astfel, daca solutia adusa de romani ar fi pusa in practica, taxarea camionelor va fi facuta diferit, in functie de incarcatura de pe punte, de lungimea drumului, de categoria de drum pe care circula, plata fiind facuta in functie de dauna adusa drumului. “Din punct de vedere tehnic solutia exista, insa inovatia nu se poate realiza fara a fi modificata legea”, a spus Paul Barsanescu. “Nu ma asteptam sa cistigam, a fost o surpriza placuta, mai ales ca inscrierea s-a facut online si m-am inscris in ultima zi”, a spus profesorul. Acesta considera ca, desi un camion echipat cu un astfel de sistem ar costa mai mult, proprietarii ar fi dispusi sa achite pretul, inventitia aducindu-le avantaje pe termen mai lung. La concursul international de inovatii NoAE au participat 325 de inventatori, din 40 de tari alea Americii, Asiei, Europei. Concurentii au avut la dispozitie 7 luni pentru  a realiza proiectul, acesta fiind jurizat de oficiali a unor companii de renume ca: Airbus, Boeing, Siemens, Audi, Ford, Opel, Volkswagen si altele. Din cele 173 de inovatii care au trecut de preselectie, numai 21 dintre ele au fost declarate cistigatoare, dintre care si cea a Romaniei. Inventatorul va reprezenta Romania la festivitatea de premiere din 17-18 aprilie de la Dusseldorf, Germania. Pe linga acesta, site-ul concursului va gazdui timp de un an proiectul pentru a putea fi promovat, acest lucru asigurind si facilitatea contactarii universitatii a celor interesati de parteneriate. Potrivit studiilor uzura soselelor este cauzata in proportie de 60% de camioanele supraincarcate. Uneori un camion supraincarat cu 10% peste limita admisa maxim poate uza cu 46 % mai mult fata de acelasi camion incarcat la greutatea admisa. Solutia inventata de romani presupune posibilitatea monitorizarii incarcaturii unui camion.

Comentarii