De Business

Punem punctul pe știi

Restructurarea SNCFR vizeaza divizarea regiei in trei mari societati comerciale

luni, 01 iunie 1998, 23:00
2 MIN
 Restructurarea SNCFR vizeaza divizarea regiei in trei mari societati comerciale

Ministrul Transporturilor, Traian Basescu, considera ca reorganizarea SNCFR in mai multe societati comerciale si atragerea capitalului privat in sistemul feroviar sint masurile urgente care se impun a fi luate in perspectiva liberalizarii, incepind cu 2.002, a accesului companiilor din domeniu pe infrastructurile feroviare din Europa.
"Liberalizarea accesului pe infrastructurile feroviare ne va pune in situatia de a fi sau nu competitivi din punct de vedere al calitatii vagoanelor si locomotivelor proprii", a declarat Traian Basescu, la conferinta de presa de luni.
Ministrul Transporturilor a aratat ca, in acest moment, calea ferata romana nu este pregatita pentru o competitie cu firmele de transport feroviar vest-europene, si risca sa fie exclusa de pe piata, in momentul liberalizarii. "Trebuie sa gasim solutii pornind de la realitatile interne, care sint dramatice in ce priveste resursele bugetare", spune ministrul Transporturilor. El a precizat ca, in 1997, sumele de la bugetul de stat destinate infrastructurii feroviare au insumat doar 500 miliarde lei, iar cele provenite din Fondul Special pentru Infrastructura Feroviara, 1.800 miliarde lei.
"Singura solutie este de a organiza SNCFR in mai multe companii, din care una de transport marfa in care sa atragem capital privat. O alta companie va fi profilata pe transportul de calatori, din aceasta urmind sa se desprinda societati mai mici care sa activeze in traficul regional. A treia societate va avea ca obiect de activitate infrastructura feroviara", a mentionat Basescu.
Principala problema pe care SNCFR o va intimpina in momentul liberalizarii accesului companiilor straine este vechimea infrastructurii feroviare si a vagoanelor de marfa si calatori. Basescu a aratat ca doar o mica parte din vagoanele de marfa din dotarea SNCFR intrunesc conditiile de trafic international, iar din cele 5.000 vagoane de calatori, doar circa 200 sint noi, la restul fiind necesare lucrari de modernizare.
Basescu a afirmat ca, din punct de vedere al stadiului restructurarii caii ferate, Romania se situeaza la acelasi nivel cu restul statelor europene. "Sintem in urma in ce priveste calitatea prestatiei", a subliniat ministrul Transporturilor.
Potrivit lui Basescu, investitiile realizate de catre statul roman in infrastructura feroviara, din 1990 si pina in prezent, reprezinta doar 3% din necesar, ceea ce plaseaza Romania pe unul dintre ultimele locuri din Europa.
Ministrul Transporturilor a mai declarat ca, in urmatorii zece ani, conform noilor tendinte din cadrul UE, investitiile realizate in infrastructurile de transport se vor regasi in costurile transportatorilor, urmind sa fie aplicate marfi si calatorilor.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii