De Business

Punem punctul pe știi

ZF: Top 10 investitii de infrastructura in urmatorii 3 ani

vineri, 16 decembrie 2011, 10:49
8 MIN
 ZF: Top 10 investitii de infrastructura in urmatorii 3 ani

Calea ferata dintre Simeria si Sighisoara si autostrazile Orastie-Sibiu si Suplacu de Barcau-Bors sunt cele mai mari proiecte de investitii pe care Ministerul Transporturilor, condus de Anca Boagiu, si-a asumat ca le va finaliza pana in 2015.

Cele mai importante zece investitii de infrastructura din Romania ce ar urma sa fie gata pana in 2015 valoreaza 4,6 miliarde de euro, echivalentul a circa 4% din PIB-ul Romaniei in 2010, potrivit unei analize a ZF realizata pe baza proiectelor de investitii aflate in curs de desfasurare la Ministerul Transporturilor, publicate pe site-ul Guvernului.

Cele mai importante zece investitii de infrastructura din Romania ce ar urma sa fie gata pana in 2015 valoreaza 4,6 miliarde de euro, echivalentul a circa 4% din PIB-ul Romaniei in 2010, potrivit unei analize a ZF realizata pe baza proiectelor de investitii aflate in curs de desfasurare la Ministerul Transporturilor, publicate pe site-ul Guvernului.

Guvernul a publicat in urma cu doua zile o lista de 141 de pagini cu investitiile realizate de ministere in anii 2009-2010, dar si cele care se afla in curs de derulare. Ziarul Financiar va folosi aceste informatii in analizele sale.
Acest exercitiu este necesar in conditiile in care Transporturile au avut in ultimii 10 ani bugete de circa 25 mld. euro, dar au construit doar 200 km de noi autostrazi.

Ziarul Financiar a propus, la o intalnire cu oamenii de afaceri si cu reprezentantii Guvernului, ca fiecare minister sa prezinte topul celor mai mari investitii realizate, sa le justifice si sa-si asume public proiectele de investitii pentru bugetul de anul viitor.

Andreea Paul Vass, consilierul pe probleme economice al premierului Emil Boc, a preluat propunerea cu promisiunea ca o va transmite premierului, iar in urma cu doua zile a fost publicata pe site-ul Guvernului lista cu proiectele de investitii publice incheiate in perioada 2009 -2011, precum si investitiile publice aflate in curs de desfasurare.

In contextul in care in fiecare an ministrii care s-au perindat la conducerea Mi­nisterului Transporturilor au promis zeci sau chiar sute de kilometri de autostrazi insa nu s-au tinut de cuvant, exista sanse ca investitiile asumate acum de Transporturi sa fie gata in termenul anuntat?

"Sunt atatea lucrari incepute, care mi-e teama ca nu vor fi finalizate. Cei care isi asuma anumite investitii trebuie intrebati permanent: ati promis asta, ce faceti in luna ianuarie? Ati promis 3 kilometri de auto­strazi in martie, unde sunt?", spune Razvan Niculescu-Aron, prim-viceprese­dinte al Patronatului Societatilor din Constructii.

Desi in continuare infrastructura rutiera va beneficia de cei mai multi bani de investitii de la Transporturi (peste 1,8 miliarde de euro anul viitor), cele mai "scumpe" proiecte in anii urmatori vor fi cele de refacere a retelei de cai ferate. Astfel, cele mai costisitoare investitii sunt cele de reabilitare a caii ferate situate pe ruta Coridorului IV paneuropean, cele trei tronsoane situate in partea vestica a tarii (Coslariu-Sighisoara, Coslariu-Simeria si Frontiera-Curtici-Simeria) urmand sa coste peste circa 2,2 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF. De altfel, aceste proiecte reprezinta o premiera pentru Romania ultimilor 8 ani, in contextul in care sunt primele proiecte de cai ferate finantate din fonduri europene.

Ministerul Transporturilor si-a stabilit ca prioritate pentru urmatorii ani reabilitarea Coridorului IV paneuropean de cai ferate, din cadrul caruia doar 211 kilometri sunt modernizati in prezent si au linie dubla electrificata (Bucuresti-Campina, Bucuresti Nord-Bucuresti Baneasa-Fundulea si Fetesti-Constanta). Se mai afla in executie inca 152 de kilometri de cale ferata, pe rutele Predeal-Campina si Fundulea-Fetesti, cu o valoare contractuala cumulata de peste 542 de milioane de euro si care au ca termen de finalizare sfarsitul acestui an.

De doua ori mai multi bani pentru drumuri

Daca anul viitor circa 1,83 miliarde de euro vor merge catre bugetul de investitii al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), doar 990 de milioane de euro vor fi alocati pentru calea ferata.

Printre cele mai scumpe proiecte de autostrazi ce vor fi gata in 2013 se numara autostrada Orastie-Sibiu si centura Sebe­sului, care strabat una dintre cele mai aglomerate zone din Romania din punctul de vedere al traficului. Autostrada, care va costa putin peste 580 de milioane de euro si va avea o lungime de 82 de kilometri, este impartita in patru tronsoane cu contracte de executie distincte. De altfel, aceste doua autostrazi au fost si primele care au primit unda verde privind finantarea din bani europeni, dupa ce Comisia Europeana a aprobat fonduri de 724 de milioane de euro. Ulterior, a fost aprobata o finantare de 177 de milioane de euro si pentru autostrada Lugoj-Dumbrava.

Una dintre autostrazile ce ar trebui sa fie gata anul viitor este si Bucuresti-Ploiesti, care trebuia inaugurata in aceasta luna, insa termenul a fost decalat pentru ca lucrarile nu sunt gata. CNADNR a anuntat ieri ca ii va penaliza pentru intarzieri pe doi dintre constructorii tronsonului de autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti, Euroconstruct Trading 98 (controlata de Dan Besciu si Sorin Vulpescu) si PA&CO International (Costel Casuneanu). Pe de alta parte, cel de-al treilea constructor, Spedition UMB (Dorinel Umbrarescu) si-a finalizat lucrarile care ii reveneau, pe sectorul dintre kilometrii 48,2 si 62, astfel ca in cazul sau nu se vor aplica aceste penalitati.

Penalitatile de intarziere se ridica la 0,05% pe zi si vor fi calculate la restul lucrarilor ramase de executat, pana la data finalizarii lor, urmand sa fie calculate de consultantul Consitrans, desemnat pentru supervizarea lucrarilor de constructie.

CNADNR estimeaza ca tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti va fi finalizat in al doilea trimestru din 2012.

Romania are doar 334 de kilometri de autostrazi in prezent, urmand sa-si "imboga­teasca" reteaua de astfel de sosele peste cateva zile, odata cu inaugurarea autostrazii Arad-Timisoara (32 de kilometri).

3,5 mld. euro si doar 52 km de autostrazi

In anii 2009 si 2010 Ministerul Transpor­turilor a finalizat proiecte de infrastructura rutiera in valoare totala de 3,5 mld. euro, cu bani de la bugetul de stat, insa numarul de noi kilometri de autostrada a fost de doar 52 in aceeasi perioada (tronsonul Campia Turzii – Turda – Gilau), potrivit unor calcule realizate de ZF. Cu toate acestea, institutia promite ca in urmatorii ani vor fi finalizate cateva sute de kilometri de autostrazi dupa ce in a doua parte a anului a inceput lucrarile la peste 200 km. Astfel, in perioada 2009-2010 Transporturile au finalizat proiecte sustinute din bugetul de stat in valoare de 16,1 miliarde de lei (3,8 miliarde de euro), iar din aceasta suma aproape 14,8 miliarde de lei (3,5 miliarde de euro) au mers in infrastructura rutiera.

Mai mult, in perioada 2009-2010 au fost finalizate proiecte de investitii cu o valoare totala de 25,4 mld. lei (circa 6 mld. euro), peste 63% din aceasta suma fiind reprezentate de obiective cu finantare de la bugetul de stat. Printre singurele proiecte notabile pe care Transporturile le-au inaugurat in 2009 si 2010 se numara reabilitarea primilor 60 de kilometri ai caii ferate Bucuresti – Constanta si inau­gurarea a 52 de kilometri ai autostrazii Transil­vania, pe ruta Campia Turzii – Turda – Gilau.

Pe de alta parte, Ministerul Transporturilor si-a asumat pentru anul acesta finalizarea unor proiecte de investitii in valoare de 20 mld. lei (4,8 mld. euro), circa doua treimi din aceasta suma fiind finantare de la bugetul de stat. Cea mai mare parte a investitiilor Ministerului Transporturilor ce urmeaza sa fie finalizate in 2011, aproape 65%, intra in infrastructura rutiera, in conditiile in care, cel putin teoretic, anul acesta vor fi gata proiecte de drumuri in valoare de 12,9 miliarde de lei (peste 3 miliarde de euro).

"Infrastructura, fie ca vorbim de cea rutiera, ferata sau de canalizare, este prioritara si autoritatile au afirmat acest lucru in repetate randuri. Aceasta infrastructura se poate realiza, pentru ca exista cofinantari externe si, mai mult, este un important generator direct si indirect de locuri de munca. Intotdeauna, in perioada de criza, investitiile in infrastructura au pus bazele unei dezvoltari ulterioare", afirma Niculescu-Aron.

Bugetul de stat pe 2012 aloca pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii 14,8 miliarde de lei (3,4 miliarde de euro la un curs de 4,3 lei/euro), ceea ce inseamna cel mai mare buget al institutiei din istoria ultimilor 20 de ani.

Cele mai importante zece investitii de infrastructura ce ar urma sa fie gata pana in 2015

1. Reabilitarea caii ferate Coslariu-Sighisoara

Valoarea investitiei: 1,1 mld. euro

Termen finalizare: 2015

Tronsonul de cale ferata, care face parte din Coridorul IV paneuropean, va avea 69,2 kilometri dupa modernizare si va permite viteze maxime de 160 km/h pentru trenurile de calatori si de 120 km/h pentru cele de marfa. Tronsonul este impartit in doua sectoare: Simeria-Vintu de Jos, respectiv Vintu de Jos-Coslariu.

2. Reabilitarea caii ferate Coslariu-Simeria

Valoarea investitiei: 788 mil. euro

Termen finalizare: 2015

Si acest tronson face parte din Coridorul IV paneuropean, fiind finantat in proportie de 85% de catre Comisia Europeana, restul banilor urmand sa vina de la bugetul de stat.

3. Autostrada Orastie-Sibiu si centura Sebesului

Valoarea investitiei: 581 mil. euro

Termen finalizare: 2013

Lucrarile la aceasta autostrada au demarat anul acesta, soseaua fiind impartita in patru tronsoane, cu contracte de executie distincte. Autostrada care face legatura intre Orastie si Sibiu va avea o lungime de circa 82 de kilometri.

4. Autostrada Suplacu de Barcau-Bors

Valoarea investitiei: 527 mil. euro

Termen finalizare: 2013

Face parte din Autostrada Transilvania, construita de americanii de la Bechtel si considerat unul dintre cele mai paguboase contracte incheiate de statul roman. Bechtel va continua lucrarile doar la tronsoanele de autostrada Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 km din cei 415 km ai autostrazii Transilvania, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase tronsoane.

5. Autostrada Bucuresti-Ploiesti

Valoarea investitiei: 362 mil. euro

Termen finalizare: 2012

Este una dintre cele mai controversate autostrazi, in contextul in care unul dintre tronsoanele sale, Moara Vlasiei-Ploiesti, a stat sub semnul rezilierii in primavara dupa ce constructorii au cerut suplimentarea contractului cu aproape 50%. Desi autostrada trebuia inaugurata anul acesta, lucrarile vor fi gata abia anul viitor.

6. Reabilitarea caii ferate Frontiera-Curtici-Simeria

Valoarea investitiei: 356 mil. euro

Termen finalizare: 2015

Calea ferata face parte din Coridorul IV paneuropean si va avea dupa reabilitare o lungime de 41,2 km. Primul tronson al acestei linii, Frontiera-Curtici-Arad, a fost atribuit deja, urmand sa fie realizat de consortiul Astaldi (Italia) – Swietelsky (Austria) – Alstom (Franta) – Euroconstruct Trading 98 (Dan Besciu si Sorin Vulpescu) – Dafora (Gheorghe Calburean).

7. Modernizarea DN 67C Bengesti-Sebes

Valoarea investitiei: 286 mil. euro

Termen finalizare: 2012

Este cea mai valoroasa lucrare de drumuri nationale atribuita de CNADNR in perioada 2007-2010. DN 67 C pe ruta Bengesti-Sebes este o sosea care traverseaza muntii Parang din Carpatii Meridionali, pe o distanta de 148 de kilometri, fiind cunoscuta si sub numele de Transalpina.

8. Autostrada Nadlac-Arad

Valoarea investitiei: 230 mil. euro

Termen finalizare: 2013

Autostrada face parte din Coridorul IV paneuropean, iar lucrarile au inceput anul acesta. Va fi tronsonul care face legatura cu Ungaria si, implicit, cu vestul Europei.

9. Largirea la 4 benzi a centurii Bucuresti Sud

Valoarea investitiei: 224 mil. euro

Termen finalizare: 2015

Deocamdata, Bucurestiul nu are o centura care sa o inconjoare integral, in conditiile in care doar partea de nord a acesteia, in lungime de 20 km (situata intre DN 7 si DN 2 Voluntari-Chitila) este finalizata, in timp ce lucrarile de modernizare a partii de sud a centurii, intre Autostrada Soarelui si autostrada Bucuresti-Pitesti, nu sunt inca gata.

10. Autostrada Deva-Orastie

Valoarea investitiei: 220 mil. euro

Termen finalizare: 2013

Autostrada Deva-Orastie, construita de austriecii de la Strabag si de firma romaneasca Straco (controlata de Traian si Alexandru Horpos), a fost primul tronson de pe Coridorul IV. (Mediafax)

Comentarii