9 mil. $ pierdute pe Soseaua Mortii

Subtitlu

luni, 12 aprilie 2010, 21:26
5 MIN
 9 mil. $ pierdute pe Soseaua Mortii

Mortii si ranitii inregistrati in ultimii doi ani pe soselele judetului ne-au costat, indirect, o suma imensa: peste 26,2 de milioane de dolari. Calculele reies din declaratiile comisarului Lucian Dinita, seful Directiei Politiei Rutiere (DPR) din cadrul Politiei Romane.

Oficialul DPR face referire la un raport al Bancii Mondiale, care a estimat ca, in Romania, o persoana decedata intr-un accident rutier "costa" 130.000 de dolari, iar un ranit grav, 13.000 de dolari.

Suma reprezinta atit costuri directe ale accidentului – interventia echipajelor, tratamentul de urgenta recuperarea victimelor sau expertize, cit si costuri indirecte ce intervin din incapacitatea de munca a victimelor sau plata despagubirilor.

Mortii de pe sosele au costat Romania 320 de milioane de dolari in doi ani

Accidentele rutiere soldate cu morti si raniti, inregistrate in ultimii doi ani, au costat statul roman peste 320 de milioane de dolari. Estimarea a fost facuta pornind de la un raport al Bancii Mondiale, nefacut public dar citat recent intr-o declaratie a sefului Directiei Politie Rutiera (DPR) din cadrul Politiei Romane.

Studiul Bancii Mondiale a estimat aceste costuri in cadrul unui amplu studiu, realizat la nivel mondial, separat pe mai multe tari. "Nu sintem ciinele cu pisica (politistii si soferii – n.r.), ci incercam sa le protejam vietile, nu neaparat sa dam sanctiuni. Or aici sintem noi gresit intelesi. In conditiile in care un mort inseamna 130.000 de dolari, iar un ranit grav – e vorba de un raport al Bancii Mondiale, nu sint estimarile mele – este 13.000 de dolari, vedeti dumneavoastra 2.470 de morti anul trecut, inmultiti cu 130.000 de dolari, si vedeti cit a pierdut statul roman numai intr-un singur an. Ca sa nu mai vorbim de anii din urma, cind numarul accidentelor era si mai mare", a precizat comisarul Lucian Dinita, seful DPR, intr-un interviu acordat Jurnalului National.

Raportul Bancii Mondiale a fost realizat pe baza costurilor de la nivelul anului 2008. Cheltuielile totale care sint facute in cazul unei persoane decedate sau al unui ranit includ in principal costurile directe: interventia echipajelor la locul accidentului, tratamentul de urgenta, de refacere din punct de vedere medical, expertize tehnice sau medico-legale ori rapoartele de necropsie. Pe linga acestea, sint suportate si cheltuielile indirecte, care provin din scaderea productivitatii la locul de munca prin invaliditate temporara sau permanenta, plata despagubirilor ori a pensilor de urmas, in cazul deceselor.

Desi cifrele ar putea parea mari, acestea sint mici in comparatie cu cifrele privind costurile din alte state. Chiar si in tarile baltice, de exemplu, acestea sint duble fata de Romania, in timp ce cele din UE, SUA sau alte tari dezvoltate sint, in functie de tara, si de pina la 10 ori mai mari (Australia, de exemplu: 1,4 mil.$ per mort, 310.000$ per ranit grav; Slovacia: 370.000$ per mort, 48.000$ per ranit grav).

Factura accidentelor la Iasi: 26,2 milioane dolari

Potrivit datelor din evidenta Serviciului Politie Rutiere Iasi (SPR), din 2008 si pina acum pe soselele din judet si-au pierdut viata 134 de persoane, iar alte 677 au fost grav ranite. Raportat la estimarile facute de expertii Bancii Mondiale, ar insemna ca urmarile accidentelor din ultimii doi ani ne-au costat peste 26,2 milioane de dolari. De remarcat ca, in medie, in fiecare an, circa o treime din totalul mortilor si ranitilor se inregistreaza pe asa-numita "Sosea a Mortii", drumul european dintre Iasi si Tirgu Frumos.

"Daca punem la socoteala cheltuielile de deplasare ale Politiei, Ambulantei, SMURD, asistenta medicala de urgenta si tratamente ulterioare, fie in spital, fie la domiciliu, cheltuieli cu inmormintarea, acolo unde este cazul, cred ca cifrele se apropie de cele reale. Sa avem in vedere si faptul ca un dosar penal in cazul unui accident rutier cu victime dureaza cel putin un an de zile la urmarirea penala, plus inca trei ani in instanta, si atunci aici vorbim si de costuri cu salariile celor care lucreaza in dosare, ale medicilor, expertize, rapoarte, sau alte acte procedurale", a apreciat conf. dr. Liviu Filip, presedintele Asociatiei pentru Protectia Victimelor Accidentelor Rutiere, care este iesean.

Reprezentantii SPR spun ca, de la inceputul anului, numarul accidentelor, si implicit al victimelor, este in scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Credem ca odata cu venirea noilor radare vom putea continua acest trend descendent al numarului accidentelor si sa constientizam conducatorii auto asupra pericolelor pe care le reprezinta incalcarea normelor rutiere. Prin dotarea Politiei Rutiere nu se urmareste disconfortul participantilor la trafic, ci crearea unei stari de siguranta a lor", a spus comisarul sef Mihai Pintilei, seful SPR Iasi.

In 2010, SPR a inregistrat cu 43 de accidente mai putin fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar numarul victimelor este tot in scadere, de la 19 la 17 morti, si de la 90 la 51 de raniti grav.

"RCA acopera despagubiri pina la 2,5 milioane euro"

In anul 2009, ca reactie a numarului mare de victime din accidente la nivel national, a fost infiintata la Iasi Asociatia pentru Protectia Victimelor Accidentelor Rutiere (AVAR). Aceasta se ocupa atit de asistenta medicala a victimelor, cit si de asistenta juridica sau de sprijinirea financiara a acestora. "Vorbim in primul rind despre o trauma psihica pe care o sufera. Avem colaborari cu medici specialisti pentru a asigura asistenta necesara pentru recuperarea fizica si psihica a victimelor. In plus, de asta ii asistam si juridic, atit la urmarire penala, cit si pe parcursul procesului pina la finalizare. O victima sufera vatamari din culpa altcuiva si trebuie despagubit. Din pacate, oamenii nu isi cunosc drepturile pe care le au in aceasta calitate nefericita de victima a unui accident rutier", spune conf.dr. Liviu Filip, presedintele AVAR.

Acesta sustine ca legislatia in domeniul despagubirilor nu este aplicata unitar de instante in momentul condamnarii soferului vinovat. "Ori nu se aplica, ori se aplica deficitar. In cazuri similare, despagubirile sint diferite. Toti se indreapta catre soferul vinovat, si uita de firma de asigurare. Spre exemplu, o polita RCA acopera despagubiri de pina la 2,5 milioane de euro in caz de vatamare sau deces. In plus, instanta poate obliga asiguratorul sa achite pensie de intretinere in cazurile in care se impune. Aceste aspecte nu sint cunoscute. In opinia mea, exista bani care pot fi cheltuiti foarte eficient pentru ajutorarea victimelor, daca acest lucru se doreste", a adaugat conf.dr. Filip.

AVAR ofera victimelor si ajutoare financiare in cazul inmormintarilor sau in cazul minorilor victime ori urmasi ai unor victime din accidente rutiere. "Fiecare caz este analizat in parte, si in functie de situatie se acorda aceste ajutoare banesti. Nu refuzam pe nimeni, ii asteptam sa ceara ajutor", a mai spus presedintele AVAR. Membrii Asociatiei pot fi contactati la sediul de pe strada Strapungere Silvestru nr. 3 (linga sediul RATP), sau la telefon 0332.433 833.

Comentarii