Cine curata, de fapt, drumurile judetene?

sâmbătă, 19 ianuarie 2002, 00:00
4 MIN
 Cine curata, de fapt, drumurile judetene?

Capriciile iernii ar putea da mari batai de cap Consiliului Judetean (CJ) Bacau nu doar pentru ca deszapezirea drumurilor din judet implica un volum mare de munca, ci si in plan financiar. Cheltuielile pentru curatarea soselelor ce traverseaza judetul sint foarte mari, iar fondurile sint destul de mici. In plus, un amanunt legat de una din firmele care a cistigat licitatia pentru deszapeziri ridica numeroase semne de intrebare.
Consiliul Judetean a incheiat anul trecut contract pentru deszapezirea drumurilor din judet cu doua firme: una din Bacau, iar alta din judetul Vrancea. Este vorba de societatea Drumuri Judetene SA, din Bacau, si de Roman Impex Prest SRL, din Adjud, judetul Vrancea. Daca prezenta societatii Drumuri Judetene SA nu creaza suspiciuni, mai ales ca este societatea Consiliului Judetean, nu acelasi lucru se poate spune despre Roman Impex.
Suspiciunile se leaga de faptul ca unul dintre cei doi actionari ai firmei Roman Impex SRL este un anume Victor V. Roman. Aceeasi persoana, cel putin asa reiese din datele existente la finele anului trecut in evidentele Registrului Comertului, este partener de afaceri, intr-o alta firma, cu Otilia Lupu, nimeni alta decit sotia lui Neculai Lupu, presedintele Consiliului Judetean Bacau. Otilia Lupu, si ea angajata a CJ Bacau, si Victor Roman figureaza ca actionari ai firmei Sotirex,. In acelasi timp, Victor Roman apare si in actionariatul firmei Roman Impex, din Vrancea, care a obtinut dreptul de a deszapezi drumurile. Lucru care, evident, ridica serioase semne de intrebare asupra felului in care firma vrinceana a reusit sa cistige licitatia in judetul nostru. Mai ales ca sumele incasate pentru deszapeziri se ridica la miliarde de lei, iar activitatea este asigurata citeva toate lunile sezonului rece. Si unde mai pui ca firma Roman Impex a fost acceptata de Consiliul Judetean si anul trecut pentru deszapeziri. "Nu stiu daca este vorba despre una si aceeasi persoana", a fost singura declaratie a Otiliei Lupu.
Problema deszapezirilor ridica insa si un alt aspect, legat de sumele fabuloase care s-au adunat in urma deszapezirilor si urmeaza a fi platite de Consiliul Judetean. Ion Chiriac, vicepresedintele CJ Bacau, ne-a declarat ca, dupa estimarile sale, CJ Bacau ar avea de platit celor doua societati care au inlaturat zapada de pe soselele din judet facturi de aproape 20 de miliarde de lei.
Dupa felul in care a fost impartit judetul pentru deszapeziri, din cei 1.000 de kilometri de drumuri judetene, Drumuri Judetene SA trebuie sa curate 723 de kilometri, in timp ce Roman Impex deszapezeste numai 225 de kilometri. Pina acum, firma din Vrancea nu a inaintat Consiliului Judetean decit factura pentru luna noiembrie, care se ridica la 1,92 de miliarde de lei, desi iarna adevarata, care a necesitat interventia in plin a utilajelor, a inceput abia pe 25 noiembrie. Adica cele aproape doua miliarde de lei reprezinta contravaloarea a cinci zile de munca. In acelasi interval de timp, Drumuri Judetene SA a avut o factura de 6,396 miliarde de lei. Ion Chiriac a tinut sa precizeze ca facturile sint foarte mari si datorita faptului ca in acea perioada s-a facut si aprovizionarea cu antiderapant, sare si carburanti.
Ion Chiriac ne-a declarat ca Consiliul Judetean nu a platit pina la aceasta ora facturile pentru lunile decembrie si ianuarie deoarece sumele sint foarte mari. "Le-am cerut angajatilor de la Directia de Drumuri a Consiliului Judetean sa reverifice facturile referitoare la cheltuielile facute de cele doua firme in timpul deszapezirilor. Sumele mi se par prea mari si vrem sa vedem daca toate cheltuielile sint reale", a afirmat Ion Chiriac.
Intentia de reverificare a facturilor este insa extrem de dificila. Pentru ca este greu sa incerci sa calculezi acum cheltuielile facute cu doua luni in urma plecind de la orele muncite. Prin contractele inchiriate, Consiliul Judetean s-a angajat sa plateasca cu 1,6 milioane de lei/ora pentru o autofreza, 477.000 pe ora pentru o basculanta de 16 tone, care foloseste si la transport si are si lama pentru inlaturarea zapezii, 255,000/ ora pentru un autogreder si 142.500 de lei pentru un tractor cu greder semipurtat. Tot in caietul de sarcini este prevazut ca un metru cub de balast antiderapant sa coste 40.260 de lei, 43.530 de lei pe metrul cub de nisip antiderapant de balast, 220.180 de lei metrul cub de nisip din statiile de sortare, iar tona de sare ajunge la 520.000 de lei. In ce priveste firma Roman Impex, Ion Chiriac a spus ca tarifele sint ceva mai mici, insa firma nu dispune, ca si Drumuri Judetene, de autofreze.
Deloc de neglijat este faptul ca iarna se afla abia la jumatate si ca eventualele ninsori ar obliga Consiliul Judetean la cheltuieli suplimentare. Daca in urmatoarele doua luni vremea va fi ca si pina acum, CJ Bacau va trebui sa mai cheltuie alte 20 de miliarde pentru deszapeziri, iar lupta cu iarna sa coste, la final, 40 de miliarde de lei. Iar singura sursa de achitare a acestor cheltuieli este bugetul din 2002 pentru drumurile judetene. Bugetul pentru acest capitol de cheltuieli se ridica in acest an la 65 de miliarde de lei, din care cinci miliarde vor fi automat acordate Aeroportului din Bacau. Ramin, deci, 60 de miliarde, din care trebuie facute reparatii dar si investitii pe drumurile judetene. Daca deszapezirea va costa 40 de miliarde de lei, Consiliului Judetean nu-i vor mai ramine in acest an decit 20 de miliarde de lei pentru repararea soselelor. Este, deci, foarte probabil ca nici in acest an sa nu se investeasca foarte multi bani in refacerea drumurilor din judet, iar multe proiecte vor fi aminate pentru anii urmatori. (Eduard ADAM)

Comentarii