MApN adus in instanta de Sofert

vineri, 06 septembrie 2002, 23:00
2 MIN
 MApN adus in instanta de Sofert

In urma cu un an de zile o intimplare mai putin neobisnuita, si ale carei cauze nu sint clare inca, a lasat fara izolatie termica tancul de amoniac de la societatea Sofert. Invelisul izolator s-a prabusit pur si simplu sub ochii muncitorilor, aparent fara nici un motiv. La vremea respectiva conducerea combinatului a reclamat drept cauza a incidentului trecerea prea joasa a unui avion MIG – 21 Lancer aflat in timpul unui exercitiu de antrenament. Ministerul Apararii Nationale (MApN) a contestat acuzatia, drept pentru care s-a ajuns in instanta.
Sofert a formulat o cerere catre Judecatorie, in care se solicita asigurarea dovezilor privind daunele produse la data incidentului, ce s-ar fi petrecut din cauza unor manevre efectuate de catre pilotul avionului incriminat. Tot in acea cerere, Sofert solicita o expertiza tehnica si contabila la tancul de amoniac avariat, pentru a se constata cauzele si imprejurarile incidentului precum si daunele suferite. Se mai solicita urgentarea acestei cereri deoarece tancul de amoniac era o componenta vitala pentru societate, de care depindea intregul proces de productie, remedierea avariilor produse urmind sa se faca imediat.
Instantele judecatoresti au acordat un termen scurt si au dispus efectuarea unei expertize tehnice si contabile. O noua adresa din partea Sofertului a ajuns in fata judecatorilor. In aceasta petitie se argumenta ca se intirzie procesul de productie si societatea inregistreaza pierderi de zeci de miliarde de lei. De pe 16 iulie a fost numit un expert, care abia dupa amenzile primite de la instanta a depus raportul de expertiza in luna noiembrie. Din concluziile expertizei nu reiese clar care au fost cauzele acestui incident, dar nici ca avionul ar fi vinovat de cele intimplate. Cu toate acestea instanta a admis dovezile solicitate de Sofert, insa MApN contesta hotaririle. "Instantele locale au admis drept dovezi expertizele facute de specialisitii din cadrul Institutului Politehnic Iasi si exista chiar posibilitatea inceperii procedurii de urmarire penala", a declarat Cornel Cirnu, directorul general al SC Sofert SA. El a mai precizat ca, pentru lucrarile de refacere a invelisului exterior al tancului de amoniac, Sofert a cheltuit pina acum, din fonduri proprii, aproximativ 1,4 miliarde de dolari. In plus, pe toata perioada in care nu a fost posibila utilizarea tancului de amoniac, unitatea a trebuit sa execute lucrari de amenajare a unor rampe de descarcare a cisternelor de amoniac aduse de la alti furnizori din tara. "Pentru toate aceste lucrari am mai dat din fondurile institutiei alte 50 de miliarde de lei. Nu stim daca vom reusi sa recuperam aceste cheltuieli, cum nu sintem siguri nici daca vom reusi sa primim inapoi cele 1,4 miliarde de dolari. Important este sa se cunoasca precis care au fost cauzele producerii incidentului. Va fi util pentru celelalte combintate de ingrasaminte chimice din tara care au tancuri de amoniac aemanatoare celui de la Bacau. Singurul lucru cert este ca, de cind s-a produs incidentul, nu s-au mai inregistrat zboruri la joasa inaltime in preajma tancului de amoniac", a mai precizat Cornel Cirnu. Procesul continua. (Mariuca BOBOSA, Elena SOLOMON)

Comentarii