Prapad in urma administratiei Sechelariu

marți, 22 iunie 2004, 23:00
5 MIN
 Prapad in urma administratiei Sechelariu

Misiune grea pentru Romeo Stavarache dupa investirea sa oficiala
in functia de primar. Toata lumea se asteapta acum ca, daca tot s-
a schimbat administratia publica locala, sa se vada acest lucru si in
oras. Numai ca, pentru a putea face cit mai mult pentru oras,
primarul Stavarache va trebui sa aiba si bani. Ori, chiar inainte de
preluarea oficiala a mandatului, proaspatul primar al Bacaului a
declarat ca a fost informat de Dumitru Sechelariu ca bugetul
orasului a fost cheltuit in avans pe un an si jumatate. „Voi face
aceste verificari dupa ce voi fi investit oficial in functia de primar”,
ne-a declarat ieri Romeo Stavarache. Fostii lideri locali spun ca lui
Stavarache ii va fi explicat in detaliu fiecare lucru pe care va dori
sa il afle. „Sint probleme care vor trebui puse la punct intre
Dumitru Sechelariu si Romeo Stavarache miercuri sau joi, cind
noul primar este asteptat la primarie”, ne-a declarat fostul
viceprimar Dragos Benea.
Chiar si fara o verificare atenta, Romeo Stavarache isi poate da
seama ca nu va gasi prea multi bani in visteria orasului. Ca
lucrurile pot sta asa o confirma tocmai realitatea traita de bacauani
in ultimele luni, cind municipiul Bacau arata ca un adevarat santier.
Cu doua – trei luni inainte de alegeri, probabil pentru ca fostul
primar sa-si atraga electoratul de partea lui, o armata intreaga de
masini si utilaje de constructii puteau fi vazute pe principalele strazi
ale Bacaului cosmetizind de zor. In graba, multe dintre lucrari au
fost facute si fara consultarea consilierilor locali. Au fost cazuri cind
proiecte de hotarire privind unele lucrari de investitii au fost
supuse spre aprobarea consilierilor locali abia dupa ce lucrarile
erau aproape de finalizare.
Sechelariu i-a pus pe consilieri in fata faptului implinit
Un caz de acest gen s-a petrecut chiar in urma cu citeva
saptamini, cind consilierii din vechea legislatura au fost pusi in
situatia sa aprobe proiectul de amenajare la noua parcare de pe
strada Nicolae Balcescu abia la finalul lucrarilor. Trebuie spus ca,
pentru amenajarea acestei parcari, din bugetul local au fost puse
la bataie nici mai mult nici mai putin decit 3,6 miliarde de lei.
Oarecum asemanator s-a procedat si in cazul reparatiilor capitale
in care au intrat trotuarele de pe strada Mioritei, pentru care au
fost alocate 2,9 miliarde de lei. Alte 3 miliarde de lei au fost
antamate pentru realizarea aleilor pietonale de pe strada Tazlaului
din cartierul Nord, iar pentru repararea fatadelor de la blocurile 1 si
2 de pe strada Valea Alba a mai fost pus deoparte inca un miliard
de lei.
„Noul primar va trebui sa vada daca mai continua lucrarile care au
fost incepute, sau daca se va orienta catre alte prioritati. Multe
dintre lucrari este posibil sa se lege de numele fostului primar,
chiar daca ele vor fi continuate de noua administratie si, poate, nu
se va dori acest lucru. Ramine de vazut si daca noua administratia
mai are la dispozitie bani pentru noi investitii”, este de parere
secretarul municipiului Bacau, Dumitru Popa.
Dumitru Sechelariu a avut pe mina 1.500 de miliarde de lei
Aproape 1.500 de miliarde de lei. Cam atit a avut la indemina la
inceputul acestui an municipalitatea bacauana pentru acoperirea
cheltuielilor necesare bunului mers al urbei. Invatamint, sanatate,
cultura, asistenta sociala, servicii de dezvoltare publica,
transporturi si telecomunicatii sint doar citeva dintre sectoarele
care primesc
sustinere financiara din partea bugetului local. Pusculita
municipalitatii s-a dovedit a fi deseori mult prea mica pentru
acoperirea nevoilor pe care le au bacauanii in aceste vremuri. Nu
o
data, au fost initiate proiecte importante, dar reziliate rapid, in
principal din lipsa fondurilor. „Nu avem bani”, a fost raspunsul pe
care autoritatile locale l-au dat in ultima vreme. Nici pe bacauani
nu ii prea dadeau banii afara din casa, insa un asemenea raspuns
nu aveau cum sa il dea cind se apropia scadenta de plata a
taxelor si impozitelor. Anual, fiecare familie de bacauani ce detine
in proprietate, in medie, un apartament si o masina varsa in contul
bugetului local cam un salariu mediu pe economie. Bani multi
pentru nivelul de viata al romanului obisnuit. Iar daca taxele si
impozitele locale nu sint achitate la timp, suma devine si mai mare
odata cu aplicarea penalitatilor si dobinzilor de intirziere.
De unde vin banii de la bugetul local
Aproape jumatate din cei 1.500 de miliarde de lei care se vor
aduna in acest an in visteria Bacau, respectiv 735.958.529.000 lei,
reprezinta venituri proprii ale municipalitatii. Banii vin, in principal,
din impozite si taxe locale, impozite pe cladiri si terenuri de la
persoane fizice si juridice, impozite indirecte, venituri nefiscale,
venituri din capital, venituri cu destinatie speciala. O alta parte
insemnata a bugetului este data de subventii si de prelevarile de la
bugetul de stat. Aproape o treime din bugetul local este cheltuit
pentru administrarea unitatilor de invatamint prescolar si scolar
aflate pe raza municipiului. Suma este semnificativ egala cu cea
alocata serviciilor de dezvoltate publica, locuinte, mediu si apa
(intretinerea si repararea strazilor, iluminatul public, salubritate,
alimentare cu apa, retele, centrale sI puncte termice, etc).
Un munte de datorii
Daca am vorbit de banii care s-au adunat si mai trebuie sa vina la
buget, trebuie sa pomenim si despre datorii, bani pe care i-a
cheltuit administratia Sechelariu si va trebui sa-i achite
asministratia Stavarache. Un calcul rapid scoate la iveala un
munte de datorii.
Este vorba despre cele doua rate care mai sint de rambursat,
exceptind-o pe cea care ar fi trebuit achitata in data de 24 mai, din
imprumutul antamat in urma cu doi ani prin lansarea primei emisii
de obligatiuni municipale. Din aceasta prima serie de obligatiuni,
actuala administratie va mai avea de achitat inca doua rate, pe 22
noiembrie 2004 si 22 mai 2005, iar suma variaza undeva in jurul a
zece miliarde de lei. Totodata, vor mai trebui achitate si cele 85 de
miliarde de lei pe care vechea administratie le-a luat cu imprumut
prin lansarea celei de a doua serii de obligatiuni, ca sa renoveze
cladirea Bazinului de Inot.
Un alt imprumut pentru care a garantat administratia Sechelariu
este de 13 milioane de euro, si reprezinta cota parte a
municipalitatii cu care a trebuit sa contribuie pentru asigurarea
cofinantarii realizarii proiectului privind imbunatatire a sistemului de
tratare a apei potabile si a apei reziduale din municipiului Bacau.
Valoarea totala a investitiei se ridica la 52 de milioane de euro, iar
contributia Uniunii Europene este de 75 % din valoarea proiectului.
Acest credit, in valoare de aproximativ 40 de milioane de euro,
este nerambursabil, urmind ca restul cheltuielilor sa fie asigurate
de catre RAGC din credite externe garantate de Consiliul Local
Bacau.
Tot actualei administratii ii va reveni sarcina sa achite si nota de
plata pentru acoperirea unei insemnate parti din cheltuielile legate
de renovarea cladirii Teatrului Municipal Bacovia, lucrare care s-a
ridicat, in final, la aproape doua milioane de dolari. Sau, mai exact,
63 de miliarde de lei investite intr-o cladire in care acum, la nici
dpoua luni de la terminarea lucrarilor, se crapa usi si ploua
inauntru. O buna parte din aceste cheltuieli urmau sa fie achitate
dupa efectuarea receptiei finale a lucrarii, receptie care nu a fost
efectuata nici la aceasta data. (Elena SOLOMON)

Comentarii