Un bacauan vrea sa faca masinile sa mearga cu apa

duminică, 04 iulie 2004, 23:00
4 MIN
 Un bacauan vrea sa faca masinile sa mearga cu apa

Ideile sale ar putea revolutiona intrega lume. Miliardele de dolari
inghitite anual de petrol ar putea fi cheltuite, mai cu folos, pentru
cu totul alte lucruri, iar aerul inecacios din marile orase ale lumii ar
putea deveni respirabil. Secretul unei asemenea trasformari
miraculoase a lumii in care traim ar putea fi detinut de un
pensionar bacauan in virsta de 57 de ani, care isi duce traiul de zi
cu zi, in apartamentul sau de pe strada Ana Ipatescu. Spre
deosebire, insa, de alti barbati de virsta lui, care isi iau sacosa cu
piese de sah dimineata si se duc linistiti in parc sa joace citeva
partide, Ion Bogdan are parte rareori de zile cu adevarat linistite.
Macinat de ani buni de citeva ginduri menite sa revolutioneze
intreaga omenire, bacauanul nostru si-a pus in gind sa nu plece
din aceasta lume pina cind nu isi va vedea ideile puse in practica.
„Totul a pornit in urma cu vreo 35 de ani, cind, dupa ce mi-am luat
masina, am vazut ca o buna parte din salariu mi se duce pe
benzina. M-am gindit ca nu se poate sa nu existe solutii pentru a
reduce consumul de combustibil”, ne-a povestit Ion Bogdan.
Maistru militar la vremea respectiva, la Unitatea Militara 1127 din
Bacau, specializata in reparatii de autovehicule, prin miinile sale
treceau mai toate masinile Garnizoanei. Tot gindidu-se la metode
de reducere a consumului de combustibil, Ioan Bogdan a avut
surpriza, intr-o zi, sa descopere ca, cel putin pe o portiune din
drum, motorul unui autoturism poate functiona chiar si fara
benzina. Doar cu apa. Atunci a pus, pentru prima data, pe hirtie,
„Schema instalatiei pentru folosirea apei ca inlocuitor partial al
bezinei in functionarea motoarelor cu aprindere prin scinteie in
patru timpi”.
Pornire cu benzina, functionare cu apa
Ca principiu, instalatia imaginata de Ion Bogdan consta in
recuperearea partiala a caldurii gazelor arse din interiorul cilindrilor
care urmeaza sa fie evacuate in atmosfera prin teava de
esapament, in vederea slabirii fortelor de legatura electrostatice
ale moleculelor de apa. Singurele lucruri necesare pentru a pune
in practica inventia lui Ion Bogdan ar fi amplasarea unui rezervor
de apa alaturi de cel de combustibil si reproiectarea clasicelor
chiulase pentru a permite motorului sa treaca, din mers, la
functionarea pe baza de molecule de oxigen si hidrogen.
„Presupunem ca avem montat pe motorul de Dacia 1300
chiuloasa reproiectata. Pornim motorul, il lasam putin sa
functioneze in gol la turatia de 1000 de rotatii/minut, timp in care
galeria de evacuare, impreuna cu un reactor atasat la teava de
esapament, ajung la o temperatura mai mare de 100 de grade
Celsius. Din acel moment, un senzor termic comanda injectarea
citorva picaturi de apa in reactor, unde are loc vaporizarea apei si
descompunerea in O si H2. In interiorul cilindrilor motorului, odata
cu carburantul vor patrunde si moleculele de oxigen si hidrogen din
apa, favorizind o ardere mai violenta si o marire a vitezei
pistoanelor, in final rezultind cresterea rotatiilor arborelui cotit. In
concluzie, accelerarea motorului nu se va mai face prin
deschiderea clapetei de acceleratie, ci prin accesul de O si H2 din
apa”, explica inventatorul bacauan.
Cu timpul, principiul de lucru al instalatiei a fost perfectionat, iar in
1968 Ion Bogdan a incercat chiar sa isi breveteze inventia la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). „Am primit atunci un
raspuns mai mult decit fugar, cum ca la nivelul actual in care a
ajuns societatea nu sint conditiile necesare pentru ca o astfel de
inventie sa fie pusa in parctica. Am mai incercat, mai apoi, de
citeva ori, dar tot fara nici un rezultat”, ne-a mai povestit Ion
Bogdan.
Inventii similare, folosite la masinile Peugeot
Oarecum descumpanit, Ioan Bogdan si-a lasat deoparte planurile
sale si a inceput sa se gindeasca la altceva. Asa a reusit sa
inventeze un senzor pentru scaderea presiunii din pneuri, inventie
pe care, in 1977, a si reusit sa o breveteze la OSIM. „Asta este
brevetul”, spune inventatorul bacauan, rasfoind printru-un teanc de
alte brevete de inventii. Nici aceasta idee nu a fost pusa vreodata
in practica. „Poate ca e si vina mea, ca nu am stiut la ce usi sa bat
pentru asta. Am auzit, acum citiva ani, ca un senzor similar, sau,
ma rog, asemanator, pentru scaderea presiunii din pneuri este
folosit in linia de fabricatie a masinilor Peugeot. Cui sa spun,
acum, ca eu am inventat asta inca de acum 27 de ani?”, spune,
nu fara o umbra de dezamagire pe chip, Ion Bogdan.
Nu la fel de ingaduitor pare sa fie in ceea ce priveste inventia pe
care nu a reusit, pina acum, sa o breveteze. „Este un mare pacat
sa stii un lucru si sa nu il spui, mai ales daca esti sigur ca poti face
un bine omenirii. Vad cu ochii mintii cum functioneaza aceasta
instalatie. Eu detin, insa, doar principiul. Un om priceput in
constructia de masini trebuie sa faca doar citeva modificari in
chiulasa pentru ca motorul sa mearga asa cum trebuie, adica un
sfert cu benzina si restul cu apa”, mai spune Ion Bogdan. De
fiecare data cind aude cite o bataie in usa tresare si merge repede
sa deschida, in speranta ca de partea cealalta a pragului se afla un
specialist in constructia de masini care sa fi auzit de inventia lui si
sa se ofere sa o puna in practica. (Elena SOLOMON)

Comentarii