Benzina de doar 4 RON/zi/masina

Subtitlu

luni, 04 decembrie 2006, 23:07
5 MIN
 Benzina de doar 4 RON/zi/masina

Il contrazice insa chiar si bugetul IPJ, unde sumele alocate combustibilului arata ca maximul este de 100 litri/masina. Un raid facut ieri dupa-amiaza de fotoreporterii nostri la sectiile de Politie din oras arata ca masinile mai mult stau la baza decit prin oras. Politistii recunosc ca, adesea, simpla prezenta a masinii prin cartier duce la scaderea infractionalitatii. "Adevarata eficienta este in strada, in contactul direct cu cetatenii, nu la bordul masinilor", considera seful IPJ, Liviu Zanfirescu.

Masinile politiei iesene prind radacini in garaje din lipsa de combustibil. Politistii "de teren" spun ca fac adevarate jonglerii pentru a nu ramine cu masinile in drum in mijlocul unei actiuni. De partea cealalta, sefii Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) considera ca nemultumirile subalternilor sint nejustificate. "Bani pentru combustibil se dau destui. Si apoi, eficienta nu se masoara in orele de stat in masina", a spus comisarul sef Liviu Zanfirescu, comandantul IPJ. Politistii rutieri sustin ca fiecarei masini ii este alocata o cota lunara de doar 40 de litri, cu mult insuficienta fie si pentru deplasarile de rutina. Desi sefii lor spun ca lunar se aloca o cota de zece ori mai mare, chiar cifrele oferite de IPJ ii contrazic. Din miliardul de lei alocat in medie lunar pentru combustibil nu se poate umple rezervorul celor 275 de masini ale Politiei decit de maxim doua ori. In comparatie, pentru fiecare dintre vehiculele Prefecturii sint alocati lunar aproximativ 350 de litri de combustibil.

"Am pus in mod frecvent bani pentru benzina"

Ofiterii de la virful IPJ spun ca masinile nu sint pentru huzurul subalternilor. "Rostul vehiculelor este acela de a interveni cu ele, nu de a patrula. Nu se poate sta in masina cit vor unii agenti comozi. Adevarata eficienta este in strada, in contactul direct cu cetatenii, nu la bordul masinilor. Oricum, bani pentru combustibil s-au dat si se dau suficienti", a spus Liviu Zanfirescu. Comisarul sef Gheorghi Plai, adjunct al sefului IPJ pe linie de ordine publica, este mai moderat in afirmatii. "Sintem constienti ca oamenii au doleante legate de acest aspect, dar de cind sint eu in sistem au fost asemenea nemultumiri, si probabil vor mai fi. Ce e important de subliniat este faptul ca un sistem eficient ar trebui sa imbine o prezenta a masinilor in strada cu o patrulare temeinica pe un anumit areal", a declarat Gheorghi Plai. Concret, autoturismele ar trebui doar sa transporte agentii pina intr-un punct strategic, iar politistul sa inspecteze zona, la pas, pe o anumita raza in jurul vehiculului. Conducerea IPJ mai spune ca patrularea pe jos este mult mai eficienta decit cea in masini, deoarece politistul are posibilitatea de a interactiona cu civilii si de a observa mai bine orice miscare suspecta.
Insa oamenii din teren spun ca benzina pe care o primesc nu le permite nici macar acest minim de deplasare. "Pai cum sa pleci din garaj, daca masina are benzina in rezervor cit un degetar. Inteleg, talpa e talpa, si are rostul ei, dar daca esti chemat la un scandal, de exemplu, mergi cu teama ca ramii cu masina in drum", a declarat sub protectia anonimatului un politist de la Ordine publica. Alti oameni ai legii spun ca vin si cu bani de acasa. "Am pus in mod frecvent bani pentru benzina. Ce sa fac? Trebuia sa ajung urgent la o cercetare la fata locului", a mai completat un politist.

Fiecare masina poate merge pe schimb 15 km

Potrivit datelor oferite de conducerea IPJ, suma alocata combustibilului pentru o singura luna in tot judetul se cifreaza, in medie, la un miliard de lei. Parcul auto al IPJ Iasi cuprinde 275 de masini, 163 din acestea fiind Dacii Logan primite in cursul acestui an. Un calcul simplu arata ca fiecaruia din cele 275 de vehicule ii sint rezervati lunar aproximativ 3,6 milioane lei, pentru combustibil. La un pret al benzinei de 33.000 lei pe litru, fiecare rezervor al unei masini primeste lunar o cantitate de 109 litri de combustibil. Practic, un vehicul al IPJ poate parcurge lunar 1.325 de kilometri, la un consum mediu de opt litri la suta de kilometri. Pe zi se pot parcurge putin peste 44 de kilometri, adica doar 14,6 km pe fiecare din cele trei schimburi. "Cind ai o zi plina de evenimente, o singura masina poate face lejer si 20 de kilometri intr-un singur schimb, deci depasesti sigur acei kilometri pe care i-ai putea face, potrivit cantitatii de combustibil pe care o ai la dispozitie", a afirmat un politist. Pentru politistii de la Rutiera, depasirea normei zilnice este un fapt banal. "Nu stiu citi kilometri se parcurg intr-un schimb, dar cind este un accident la Sirca sau la Poieni, mergi mult mai mult de 20 de kilometri dus-intors si te cam uiti inspaimintat la acul de pe bord", a spus un lucrator de la Rutiera.
Afirmatiile agentilor sint sustinute si de constatarile reporterilor "Ziarului de Iasi" intr-un tur rapid al sectiilor de politie, in noaptea de 28 noiembrie. Desi in structurile Politiei sint incadrati suficienti soferi, iar masinile ar trebui sa se afle constant pe teren, in curtea Sectiei 4 (Tatarasi), la ora 23:32, se aflau trei din cele cinci Dacii Logan din dotare. In aceeasi seara, la ora 23:50, la Sectia 5 (Bularga), in spatele gardului se aflau doua Dacii Logan si un Volkswagen Transporter. Totusi, la sectiile 1 (Pacurari) si 2 (Alexandru) am gasit doar cite o masina parcata. Nu ne-am putut pronunta in legatura cu numarul de masini din curtea Sectiei 3 (Centru), pentru ca acolo sint parcate si automobilele de la Politia Municipiului.

Citeva comparatii

Politistii de la Rutiera par totusi a fi dezavantajati, potrivit declaratiilor facute de ei. "Noi avem aproximativ 40 de litri de benzina pe luna, pentru fiecare masina. Ni se mai suplimenteaza la cerere, dar tot nu ajung. Am stat de multe ori cu teama ca ramin fara benzina. Am avut un coleg care a ramas in pana undeva, la intrare in Iasi", a afirmat un politist de la Rutiera. Totusi, conducerea IPJ spune ca de fapt celor de la Rutiera li se acorda de zece ori mai mult, adica 400 de litri de combustibil lunar. Calculul a aratat insa ca unei masini din orice structura IPJ ii revin 109 litri, in medie pe luna. Sub umbrela aceluiasi minister al Administratiei si Internelor, masinile Prefecturii sint mai bine "hranite". Fiecare dintre cele patru automobile are alocata lunar o cantitate de 350 de litri de combustibil. "O masina a Prefecturii consuma pe luna 350 de litri. Daca depaseste, se ia din rezerva pentru luna urmatoare, urmind ca, in timp, sa se echilibreze deficitul pentru lunile urmatoare, prin limitarea deplasarilor", a explicat Sebastian Buraga, purtatorul de cuvint al Prefecturii Iasi. Management discutabil al sefilor de sectii, politisti care consuma mai mult decit ar trebui, toate sint motive enuntate de conducerea politiei pentru situatiile in care rezervoarele se golesc. Chiar si asa, realitatea a aratat ca uneori se ajunge la situatii cel putin penibile. Un exemplu il reprezinta evenimentul care a avut loc in dimineata zilei de simbata, 11 noiembrie. Atunci, la o locuinta de linga sediul Sectiei din Tatarasi a izbucnit un incendiu. Focul s-a apropiat amenintator de trei Dacii Logan cu insemnele Politiei. Potrivit unor surse din politie, nici una din cele trei masini nu avea benzina in rezervor nici cit sa poata fi scoase din garaj.

Comentarii