Bolnavi loviti de soft

Subtitlu

marți, 13 aprilie 2010, 12:03
7 MIN
 Bolnavi loviti de soft

Cristina este o studenta care a fost refuzata de un medic dermatolog tocmai din acest motiv. Fata a mers la Casa de Asigurari si a aflat ca, de fapt, de vina e facultatea la care studiaza, pentru ca nu a raportat CNP-urile studentilor. Medicii de familie sustin ca din ianuarie, de cind s-a introdus sistemul informatic la Casa de Asigurari, au avut constant pierderi intre 200 si 500 de lei pe luna din cauza serviciilor nedecontate. Decalajele dintre bazele de date persista chiar si acum, la aproape patru luni de cind sistemul de sanatate functioneaza in baza programului informatic ce a costat peste 100 de milioane de euro. Un program "extrem de analitic si de care se tem toti", asa cum este caracterizat de catre Casa de Asigurari, reprezinta "un sistem redundant, o birocratie fara sens", pentru institutiile care trebuie sa raporteze datele. Intr-un final, tot pacientii si medicii sint cei care au de suferit.

"Noroc ca nu m-a verificat medicul"

Desi ar trebui sa beneficieze de asigurare de sanatate, conform legii, tocmai pentru ca se incadreaza in categoria de student, pensionar sau somer, mii de ieseni s-au trezit peste noapte neasigurati. Codurile lor numerice personale nu figurau in rindul celor asigurati in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), baza de date a Casei de Asigurari. Indignati de situatie, iesenii au inceput sa bata la portile institutiilor implicate in raportarea de date si au fost purtati pe drumuri de nenumarate ori. Desi prezentau dovada ca ei lucreaza, studiaza si au cupon de pensie sau somaj, medicii se vedeau nevoiti sa ii trimita pe pacienti la autoritatile de resort si apoi la Casa de Asigurari pentru a-si rezolva situatia. Cristina S. este o tinara de 20 de ani care s-a aflat printre iesenii "neasigurati". Tinara este studenta in anul II la Facultatea de Litere din cadrul Universitatii "Cuza". In urma cu citeva saptamini, fata a avut nevoie de ajutorul unui medic dermatolog. A aflat atunci ca nu poate avea parte de el, pentru ca ea nu este asigurata, conform datelor furnizate de catre Casa de Asigurari. "M-am dus inapoi la medicul de familie si mi-a spus ca aceeasi problema o are si fiica sa, studenta la Informatica. Si ca trebuie sa merg la facultate. M-am dus si la facultate si la Casa de Asigurari. In acest timp, am mai mers la inca un medic dermatolog, cu aceeasi trimitere cu care am fost la primul. Al doilea dermatolog nu mi-a mai verificat CNP-ul si m-a tratat. A fost norocul meu ca nu m-a verificat, dar nu si al lui, pentru ca, probabil a avut probleme dupa aceea. S-a rezolvat situatia mea pina la urma. Nu este normal sa fiu studenta si atunci cind am nevoie de medic sa nu pot beneficia de un serviciu, din cauza bazei de date. Numai in Romania se poate intimpla asa ceva. E vorba numai si numai de birocratie", a povestit studenta.

Medicii: Avem pierderi

Medicii de familie sustin ca se confrunta cu astfel de situatii foarte des si ca pierderile lor lunare nu sint deloc de neglijat. "Eu tratez un student, un pensionar sau un somer in baza unei adeverinte care ii atesta statutul. Il tratez ca asigurat, pentru ca el imi dovedeste acest lucru. Cind se incheie luna, imi trimite Casa de Asigurari noua baza de date. Si observ ca acele persoane pe care eu le-am tratat figureaza, de fapt, ca neasigurate. Eu nu sint platit pentru serviciile pe care le-am efectuat", a afirmat dr. Razvan Miftode, secretarul Societatii Nationale de Medicina de Familie. Doctorul a adaugat ca un medic nu ii poate refuza dreptul pacientului de a beneficia de servicii si ca nici nu are posibilitatea de a face modificari in baza de date furnizata de catre Casa de Asigurari. "Eu am tratat un somer. De opt luni era somer, si nu mi-a fost decontat serviciul, pe motiv ca nu este asigurat. Este un decalaj constatat de mai multi colegi intre "actualitatea" datelor din sistemul pe care noi lucram in decursul unei luni si starea reala de asigurat a pacientilor", a adaugat dr. Miftode. Probleme sint si in rindul celor care se angajeaza, spun medicii. "Eu ii efectuez un serviciu unei persoane care s-a angajat, dar plata contributiei la sanatate incepe de luna urmatoare. Prin urmare, eu nu sint platit pentru acel serviciu pina nu plateste ea, desi ea plateste retroactiv, si pentru luna in care s-a angajat. Si nici nu ni se ofera posibilitatea de a modifica noi statutul de asigurat, in baza dovezilor. Pot exista si probleme juridice, daca o persoana stie ca este asigurata, dar apare ca neasigurata in sistem. Poata da in judecata Casa sau institutia care nu si-a facut treaba, pentru ca persoana este privata de un drept al ei", a continuat dr. Miftode.

Doctorii sustin ca din ianuarie de cind a fost implementat acest sistem informatizat, au pierderi lunare de peste 200 de lei. "Minimum 200 de lei pe luna pierd din cauza studentilor care nu figureaza ca asigurati. Eu le-am cerut copie dupa carnet, sa am dovada, dar a trebuit sa ii pun pe drumuri. Sa se duca la facultate, la Casa, sa isi rezolve problemele, si nu e chiar tocmai placut", a afirmat dr. Aurel Condrea, medic de familie in centrul din Alexandru cel Bun."De cind s-a introdus SIUI-ul, eu am pierderi de 400-500 de lei pe luna din cauza decalajelor intre bazele de date. Universitatea « Cuza», de exemplu, nu a raportat toti studentii nici pina acum", a declarat dr. Anca Deleanu, presedintele Societatii Medicilor de Familie.

Seful Casei: "Daca nu se uita, o fac pe barba lor"

Reprezentantii Casei Judetene de Asigurari de Sanatate spun ca vina, in astfel de cazuri, apartine atit institutiilor care nu isi fac treaba, dar si medicilor care acorda servicii celor care nu figureaza ca asigurati. Printre institutiile care trebuie sa raporteze CNP-urile celor luati in evidenta se numara universitatile, Directia de Evidenta a Populatiei, Casa de Pensii si Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca. "Acestea toate trebuie sa ne trimita rapoarte cu asiguratii si CNP-urile lor si, din pacate, unele nu o fac corect. Daca nu spune SIUI-ul ca pacientul este somer, de exemplu, poate sa fie el mama somerului. Greseli in ceea ce priveste calculul nu exista. Erorile care apar in SIUI nu sint din cauza programului, ci a celor care introduc datele, fie ei furnizori de servicii medicale sau institutii ale statului. Exista o gaura in legislatie. Probleme sint la universitati precum «Cuza», UMF, care au inteles foarte tirziu ca si ei sint practic un angajator pentru studenti si au obligatia sa transmita datele lunar. Am fost efectiv asaltati de studenti din cauza aceasta", a declarat dr. Iulian Serban, directorul Casei Judetene de Asigurari de Sanatate. Acesta a adaugat ca medicii trebuie sa verifice mai intii in baza de date calitatea de asigurat a pacientului, si abia apoi sa presteze servicii. "In momentul in care vine un cetatean cu un CNP, medicul are datoria sa se uite in program sa vada ce tip de servicii are voie sa ii faca. Daca nu se uita si ii face servicii ca si cum pacientul ar fi asigurat, cind el nu-i, atunci o face pe «barba» lui. In ceea ce priveste angajatii, ei devin asigurati din luna in care platesc, nu din momentul angajarii, chiar daca platesc retroactiv. Iar daca sint in continuare persoane care figureaza ca neasigurate si stiu ca nu ar trebui sa fie asa, le rog sa se adreseze angajatorului, facultatii sau Casei de Pensii, pentru ca aici nu avem ce sa le facem. Sistemul este unul calitativ, extrem de analitic si tocmai de aceea tuturor le este frica de el", a mai mentionat dr. Serban.

Toate institutiile raporteaza la timp, dar iesenii tot neasigurati apar

Daca pentru Casa de Asigurari sistemul functioneaza de minune, pentru institutiile care trebuie sa raporteze date reprezinta o reala bataie de cap. „Noi am primit adresa de la Casa si am trimis la facultati. Sint care au raspuns de indata, dar sint si care au avut probleme si au trimis mai greu. Este o birocratie fara sens care da de lucru, ceva redundant. Este absurd sa transmitem aceste date lunar, am facut-o o data si gata. Daca studentul are carnetul vizat la zi si are viza de flotant pe buletin, de ce sa mai existe si aceasta baza de date? Este o solutie in plus care nu face decit sa ingreuneze sistemul", a declarat Bogdan Plescan, director general administrativ al Universitatii «Cuza». Nici Universitatea de Medicina nu a parut incintata de noul sistem, insa sustine ca si-a facut, in cele din urma, treaba. Daca universitatile sustin ca si-au facut treaba, medicii ii contrazic pe reprezentanti si spun ca erorile persista.

Un sistem complicat ce pune bete in roate pacientilor si medicilor

Pentru a nu fi pusi in situatia de a refuza un pacient, desi, in mod evident, el ar trebui sa beneficieze de asigurare, pentru a nu-l trimite la portile institutiilor si pentru a evita nedecontarea unor servicii, medicii de familie propun ca asiguratii sa beneficieze de un card unic. "Se vede ca s-au facut eforturi, dar o eroare tot mai persista si cred ca ar trebui sa fie realizate acele carduri cu numar de inregistrare. Un serviciu pe care sa il poata accesa oricine cu acces la Internet, un card in baza caruia sa vezi statutul persoanei si de ce servicii a beneficiat pina atunci. Nu ar fi asa o mare problema si ar fi mai putin complicat. Societatea Medicilor de Familie din Iasi a facut nenumarate memorii la Casa, nu cu titlu de protest, ci cu rugamintea de a sesiza aceste probleme cu care ne confruntam", a incheiat dr. Razvan Miftode. Medicii sustin ca ultimul memoriu pe care l-au adresat Casei a fost facut la sfirsitul lunii februarie, insa nu au primit inca un raspuns. In fata birocratiei, rapusi de un sistem complicat in care institutiile nu isi respecta obligatiile, pacientii si medicii se vad nevoiti sa piarda. Timp, bani, totul pentru a-si cere drepturile de care beneficiaza, conform legii.

Un program care ar fi trebuit sa faciliteze accesul pacientilor la medic si accesul la informatii a devenit, de fapt, un program inaccesibil in sine pentru medici si institutii.

Comentarii