Consumatorii pot sari la gitul regiilor

vineri, 01 septembrie 2000, 23:00
3 MIN
 Consumatorii pot sari la gitul regiilor

Cetatenii care au dreptul, prin contract, la energie electrica, energie termica, gaze sau apa calda, dar nu beneficiaza de aceste servicii sau se confrunta cu probleme de sanatate in urma folosirii lor, vor putea actiona in instanta furnizorii sau producatorii vinovati de aceasta situatie. Seful Oficiului national pentru protectia consumatorului, Eliade Mihailescu spunea, dupa sedinta de guvern in care a fost aprobata ordonanta privind raspunderea producatorilor pentru pagubele provocate consumatorilor, ca cetatenii vor putea solicita despagubiri pentru pagubele respective cu conditia sa poata face dovada defectului, a pagubei si a relatiei de cauzalitate intre defect si paguba. "Un om va putea da in judecata, de exemplu, compania de electricitate, daca are dreptul sa beneficieze de serviciile furnizate de aceasta, dar are probleme pentru ca i s-a oprit curentul electric. Acelasi lucru este valabil si in cazul in care un copil are probleme de sanatate pentru ca nu a putut beneficia de apa calda", a spus Mihailescu. Valoarea despagubirilor va fi stabilita de o instanta judecatoreasca.
Desi este imbucuratoarea aceasta initiativa legislativa, cetatenii avind in sfirsit dreptul sa ceara socoteala pentru calitatea serviciilor publice care le sint bagate pe git de monopoluri, ea va avea putine sanse sa fie pusa in aplicare. In primul rind, chiar din textul ordonantei citeva foste regii, actualmente prestatoare de servicii sint eliminate. Este cazul la Botosani a societatii de termoficare, Termica SA, care nu are contracte individuale cu nici un cetatean al Botosaniului, sigura relatie contractuala fiind cu asociatiile de locatari. Normal asociatiile ar trebui sa dea in judecata Termica pentru despagubiri, substituindu-se cetatenilor nemultumiti, insa experienta practica de pina acum ne spune ca acest lucru nu se va intimpla niciodata. Aceeasi situatie este si in cazul Distrigaz, majoritatea cetatenilor, in afara celor care si-au montat contoare separate de gaz, neavind contracte individuale cu societatea de distributie a gazului metan.
Pina acum am depistat doar doua posibile "victime" ale noii prevederi legale, Regia judeteana de apa si Electrica SA. RAJ Apa, care de curind a trecut la limitarea programului de apa cetatenilor cu datorii mari, parea a fi cel mai usor de adus in fata instantei. "Nu vad cum m-ar putea afecta pe mine, regia de apa, aceasta ordonanta. Noi nu am debransat complet nici un cetatean, chiar daca este rau platnic. Ii dam in judecata, dar nu ii debransam, iar limitarea programului inseamna de fapt doua ore dimineata si doua ore dupa amiaza. Orice om normal are timp suficient sa se spele in aceste intervale, daca bineinteles vrea acest lucru. Nu exista nici un motiv pentru care sa fim dati in judecata", ne declara directorul RAJ Apa, Constantin Iacob. Pe linga sutele de procese pe care regia le are cu cetatenii, in calitate de parte vatamata, pentru a-si recupera datoriile, RAJ Apa este la rindul ei data in judecata intr-o singura cauza, de un cetatean care se plinge insa nu de calitatea serviciilor, ci de factura prea mare pe care o are de platit.
Am incercat sa aflam si parerea inspectorilor Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului insa nu prea erau multe de aflat. "Am auzit si noi de noua lege, insa tot ce stim este de la televizor, caci nu am apucat insa sa vedem textul legii. Nu va putem deci spune prea multe, decit ca era timpul sa se faca ceva si in domeniul serviciilor publice unde avem foarte multe reclamatii" ne declara directorul adjunct, Dorin Damian.
RAJ Apa este amendata pentru facturi umflate
OJPC a luat masuri in ceea ce priveste cele peste 60 de reclamatii facute de catre beneficiarii serviciilor RAJ Apa din municipiu care nu au montate apometre. RAJ Apa a fost sanctionata cu o amenda de 5 milioane de lei, iar reprezentantii OJPC au concluzionat ca reclamatiile facute de locuitorii municipiului sint intemeiate. "Exista persoane care nu si-au montat apometre si care platesc sume exagerate catre RAJ Apa. Am dat dreptate tuturor celor care au reclamat RAJ Apa pentru facturi prea mari si i-am pus sa le recalculeze. In cazul in care vom mai primi reclamatii de acest fel vom repeta amenda," a declarat directorul OJPC. (Catalin ALISTARI, Dragos V.)

Comentarii