"Telefonul cetateanului" folosit aiurea

luni, 13 august 2001, 23:00
4 MIN
 "Telefonul cetateanului" folosit aiurea

Liniile telefonice infiintate de institutiile din administratia publica locala pentru realizarea unei legaturi cit mai rapide si mai strinse cu populatia capata intelesuri tot mai ciudate pentru botosaneni. In urma solicitarii adresate de prim-ministrul Adrian Nastase de a infiinta "telefonul cetateanului", prefectura a stabilit ca numerele 511710 de la cabinetul prefectului si 517611 de la biroul de audiente sa devina cele la care oamenii din intreg judetul pot face sesizari, reclamatii, etc. Desi majoritatea apelurilor populatiei sint legate de aplicarea legilor fondului funciar, exista insa o frecventa insemnata de apeluri la care ar trebui sa se raspunda "greseala", dat fiind faptul ca problemele ridicate nu implica prefectura, nici in cea mai mica masura. "Multe chestii sint copilaresti. Cele serioase incercam sa le rezolvam", afirma Alexandru Zarug, consilier al prefectului.
Cea mai stranie apelare de la infiintarea "telefonului cetateanului" a venit din partea unei neveste. Aceasta a format numarul de la audiente si in citeva minute a povestit ca este batuta de barbatul sau. Nemaisuportind tratamentul la care este supusa, ea a cerut prefectului sa "puna politia pe urmele lui" (al sotului – n.r.) si sa il aresteze. Ea a anuntat ca nu se multumeste cu o interventie a unui echipaj obisnuit, ci a cerut expres ca prefectul sa ia legatura direct cu comandantul politiei pentru a da curs originalei doleante. "Asa a ajuns prefectura: sa dea telefon comandantului politiei ca si-a batut un barbat nevasta", spune Alexandru Zarug. O alta persoana, tot reprezentanta a sexului slab, a dat telefon la prefectura cerind institutiei sa o reangajeze la locul de munca de unde fusese disponibilizata. Ea a spus ca a lucrat la o firma privata si, nemultumita de conditiile de lucru, s-a certat cu patronul, care, insensibil la solicitarile sale, a trimis-o in somaj. Ca atare, ea a cerut primului reprezentant al guvernului in teritoriu sa discute cu patronul si sa il convinga sa o reincadreze. In afara acestui caz, in care se doreste doar reincadrarea pe un anumit post, foarte multe persoane cer prefectului sa le gaseasca un loc de munca, unele dintre acestea indicind chiar si societatea la care ar dori sa devina salariat. Desi nu face parte din atributiile prefecturii, institutia incearca pe cit posibil sa rezolve o parte dintre aceste cazuri. Cetatenilor care telefoneaza li se recomanda sa depuna o cerere scrisa la institutie. Saptaminal, prefectura primeste bursa locurilor de munca de la Agentia de Ocupare a Fortei de Munca si, in functie de pregatirea fiecarei persoane, ii recomanda un anumit serviciu. De asemenea, trebuie spus ca un numar important de cetateni, sub protectia anonimatului, reclama telefonic tot felul de nereguli si incalcari ale legii la societati private si de stat, insa, cind li se cere sa vina la sediul institutiei si sa probeze cu acte aceste lucruri, refuza, punind functionarii inutil pe jar. "Nici o problema nu se poate rezolva prin telefon. Persoanelor care suna li se solicita sa vina la prefectura", spune consilierul prefectului.
Primaria are la rindul sau parte de telefoane buclucase. Printr-un program promovat de Federatia Municipiilor din Romania, din care face parte si Botosaniul, primariei i s-a montat o linie telefonica speciala. "Alo, domnule primar", este numele generic al telefonului cetateanului, care poate apela institutia la orice ora, sunind la 984. Cum numarul este gratuit, cei care suna nefiind taxati, uneori telefonul se transforma in obiect de distractie pentru botosaneni. "Unele persoane folosesc acest numar ca sa rida sau sa faca glume. Este vorba de copii, de persoane care probabil nu au ce sa isi umple timpul. Alteori, este pur si simplu vorba de greseli. Sintem confundati cu IRE-ul si oamenii ne telefoneaza ca sa ne dea indexul", ne declara Ortansa Albu, sef serviciu relatii cu publicul in cadrul primariei. Numarul de apeluri este in medie de trei pe zi, insa el se tripleaza in zilele in care primarul Florin Egner sau viceprimarul Ilie Ion tin audiente. Majoritatea celor care suna la "alo, domnule primar" sint insa oameni seriosi. Multe apeluri se inregistreaza din partea insotitorilor persoanelor cu handicap, care nu se pot deplasa la audiente si care solicita acordarea unor ajutoare, urmatoarele probleme reclamate fiind cele de ordinul salubritatii si al iluminatului stradal. Ca si in cazul prefecturii, se inregistreaza insa un numar insemnat de apeluri prin care i se cer primarului lucruri care nu sint de competenta acestei functii. Unii dintre botosaneni telefoneaza chiar si in afara programului de lucru, nelipsind si apeluri prin care primarului i se aduce la cunostinta ca s-a spart o conducta de apa dintr-un anumit bloc, desi mult mai eficient ar fi un telefon la dispeceratul RAJ"Apa". "Scopul acestui numar este de a asigura legatura intre cetatenii cu probleme, care nu se pot deplasa la sediul institutiei si domnul primar. Noi dorim sa facem mai cunoscute atributiile primariei si ale Consiliului Local, conferite de legea administratie. Este concluzia pe care o tragem din existenta acestui telefon". (Sergiu BALASCAU)

Comentarii