Utilaje disparute in ceata

miercuri, 27 martie 2002, 00:00
4 MIN
 Utilaje disparute in ceata

Utilaje de sute milioane lei de la instalatia de preparat mixturi asfaltice din Todireni, ce apartine societatii "Drumuri si Poduri", au disparut, in urma unei afaceri incheiate de aceasta unitate cu SC Nicolina SA Iasi. Cei doi agenti economici se invinuiesc reciproc ca au ridicat respectivele materiale si intentioneaza sa se dea in judecata.
In baza unei hotariri AGA, datate inca din octombrie 1999, SC Drumuri si Poduri SA (SC DP SA), unitate subordonata Consiliului Judetean, a scos la vinzare instalatia de preparat mixturi asfaltice LPXE, din localitatea Todireni. Dupa mai multe licitatii, la care nu s-a prezentat nici un agent economic, pe 26 septembrie 2001, la aproape doi ani de la decizia luata de AGA, s-a gasit un cumparator. Este vorba de SC Nicolina SA, societate care isi are sediul in judetul Iasi. Desi, conform unui raport de evaluare, statia de la Todireni a fost estimata la 600 milioane lei, dupa negocieri cele doua societati au convenit sa semneze un contract de vinzare-cumparare, in valoare de 1,2 miliarde lei, bani in care erau incluse toate motoarele electrice, motoreductoarele, rolele, benzile transportoare si celelalte subansamble ale instalatiei. Potrivit intelegerii incheiate, "Nicolina" trebuia sa plateasca suma in cinci transe. Prima suma, de 400 milioane lei, trebuia virata in octombrie, a doua, de 300 milioane lei in noiembrie, a treia, de 200 milioane lei in decembrie, a patra, de 200 milioane lei in ianuarie, iar cea de a cincea, de o suta milioane lei, in februarie a.c. Pina la aceasta data, SC Nicolina SA nu a achitat societatii botosanene decit 200 milioane lei, insa instalatia de preparat asfalt de la Todireni mai exista, in buna parte, doar pe hirtie. La ora actuala, nu numai ca nu se stie unde sint materialele, dar nici nu se cunoaste valoarea exacta a lipsurilor, sigur fiind doar ca este vorba de o "gaura" de ordinul sutelor de milioane lei.
Conducerea SC DP SA sustine ca Nicolina a ridicat deja o buna parte din utilaje. Ioan Brinzei, directorul general al SC DP SA, a recunoscut ca nu poate preciza exact valoarea aparaturii care a fost preluata de societatea ieseana, insa a estimat ca aceasta ar fi luat de la Todireni materiale de 300-350 milioane lei. In schimb, Ioan Ciobanu, inginerul-sef al SC DP SA, crede ca ar fi vorba de peste 500 milioane. "Saptaminal vorbesc cu ei si le cer sa ne plateasca bunurile pe care le-au ridicat, insa mereu imi spun ca au de incasat 44, 46 sau 47 miliarde lei si, dupa aceea, ne achita si noua banii. Mai asteptam ceva timp si, daca nu platesc, ii vom actiona in judecata", afirma Ioan Brinzei. Banii pe care ii asteapta directorul general al SC DP SA probabil insa ca nu vor mai veni niciodata.
Conducerea Nicolina are o cu totul alta varianta despre cele intimplate. Mihai Moisii, directorul de marketing al unitatii iesene, persoana care a semnat contractul de vinzare-cumparare, afirma ca societatea pe care o reprezinta nu va mai da nici un leu SC DP SA, in plus, solicitind si inapoierea celor 200 milioane lei, pe care le-a platit deja. "Noi am fost de buna credinta, am virat 200 milioane lei, insa, cind am mers sa ridicam instalatia, nu am mai gasit decit un schelet metalic. Nu am mai incarcat decit doua masini de fier vechi. Ei au descompletat statia si am auzit ca au dus materialele pe la Vorona si Dorohoi", afirma Mihai Moisii. Acesta spune ca Nicolina intentioneaza sa actioneze in judecata SC DP SA, pentru recuperarea celor 200 milioane lei. Cert este ca din instalatia de la Todireni nu ar fi trebuit sa dispara nici macar un surub, deoarece, in contractul de vinzare-cumparare, se spune foarte clar ca livrarea utilajelor va incepe abia dupa ce Nicolina va achita o rata 400 milioane lei, lucru ignorat insa.
Cele relatate s-au intimplat dupa o serie de actiuni care ridica multe semne de intrebare asupra modului in care s-a desfasurat afacerea. Astfel, in primul rind, este greu de inteles cum s-a semnat un contract de vinzare-cumparare pentru un pret dublu decit evaluarea instalatiei, in conditiile in care, luni intregi, nimeni nu s-a prezentat la licitatie, iar Nicolina este o societate care lucreaza de pe timpul vechiului regim in domeniul instalatiilor de produs asfalt si conducerea ei ar trebui sa stie foarte bine preturile. Apoi, in contractul mentionat, se arata ca intirzierea platilor atrage penalitati de 0,30%/zi. Insa, in aceeasi zi in care s-a incheiat acest contract, s-a semnat un act aditional, prin care penalitatea se diminueaza la jumatate. Totodata, desi pina la sfirsitul anului trecut ar fi trebuit sa incaseze 900 milioane lei si nu a primit decit 200 milioane lei, abia pe 25 ianuarie sefii SC DP SA au trimis o adresa spre responsabilii instalatiei de la Todireni sa nu mai dea dreptul societatii Nicolina sa ridice materiale. Mai mult, desi Nicolina ar fi trebuit sa achite lunar o cota din bani, iar suma totala trebuia platita pina la finele lunii februarie a.c., abia pe 8 martie 2002 conducerea SC DP SA a trimis o adresa societatii iesene, referitoare la plata utilajelor. Capac peste toate, conducerea SC DP SA nu cunoaste nici macar seria motoarelor electrice care lipsesc. "Aici este nenorocirea", afirma Ioan Ciobanu, inginerul-sef al SC DP SA.
In final, trebuie spus ca statia de la Todireni a fost cumparata de fosta regie a drumurilor judetene Botosani chiar de la Nicolina, dar nu a fost folosita nici macar o singura data si ca SC DP SA are asigurata paza la fata locului, astfel incit devine si mai greu de inteles cum au putut intra la apa atitea utilaje. (Sergiu BALASCAU)

Comentarii