Hotii de masini

joi, 10 august 2000, 23:00
9 MIN
 Hotii de masini

Hotii de autoturisme din Braila prefera Daciile pentru ca sint usor de deschis si de pornit. Cind n-au chei potrivite, spargatorii descuie broastele cu rangi, surubelnite si cutite de unghiere sau smulg incuietorile prin metoda "moc" ori "tirbuson". Ei nu fura Daciile ca sa le vinda, ci ca sa sustraga piesele din motoare, rotile si aparatura electronica. Apoi le incendiaza ca sa stearga urmele sau le ascund in locuri pustii. Daca se iveste ocazia, spargatorii de auto "salta" si masini straine. Un Mercedes, Ford, VW, Cielo si Jeep e o pleasca prea mare ca sa o rateze. In aceste cazuri, bijuteriile cu pricina zboara rapid peste granita, cu actele falsificate, ori sint vindute in colturi indepartate ale tarii.
Statisticile arata ca 75% dintre hoti sint prinsi: din 20 de cauze, la Braila s-au rezolvat 15 si au fost capturati 14 infractori, ceilalti faptasi fiind identificati si dati in urmarire. Aceleasi statistici spun ca majoritatea masinilor furate nu aveau montate sisteme de alarma sau, daca erau prevazute cu asemenea aparate, acestea ori nu erau activate ori erau prea simple si usor de anihilat.
15 Dacii, doua Cielo, un Volkswagen Golf si un Ford Sierra sustrase in anul 2000 din urbea noastra – aceasta este opera spargatorilor autohtoni sau de pe aiurea, soldata cu un prejudiciu de circa 100.000 $.
"In 15 cauze am reusit sa identificam autorii si sa-i prindem. Mai avem 5 fapte cu autori necunoscuti si doua cauze in care i-am descoperit pe infractori si acestia sint dati in urmarire generala. Bilantul muncii noastre: 14 hoti prinsi si incarcerati", a declarat maiorul Ion Raileanu de la compartimentul "Furturi auto-moto".
Un calcul simplu arata ca in fiecare luna hotii fura 3 autoturisme, tintele lor favorite fiind Daciile 1300. Infractorii prefera aceste automobile din doua motive: sint usor de furat pentru ca au incuietori rudimentare si cu o asemenea masina risca foarte putin sa fie identificati de Politie, in oceanul de autoturisme de provenienta romaneasca.
De regula, spargatorii opereaza noaptea, in grupuri de 3-4 indivizi. Locurile lor preferate sint parcarile si strazile neiluminate. Ei lucreaza si ziua-n amiaza mare, mizind pe rapiditatea cu care actioneaza si pe indiferenta cetatenilor.
Metode de operare si ustensile
Orice hot care se respecta poarta cu el o trusa de ustensile alcatuita din chei potrivite, leviere, speracle, cutite cu lame subtiri si alte scule confectionate din oteluri dure. Spargatorul de duzina nu se mai complica cu asemenea recuzita. O lama de unghiera ii este suficienta ca sa descuie o Dacie "pensionara".
"Daca nu reusesc sa gaseasca chei potrivite, hotii baga o surubelnita in incuietoarea portierei, aplica lovituri cu pumnul sau palma si gata efractia", a declarat mr. Raileanu.
Altfel spus, cu toate ca folosesc metode rudimentare, hotii autohtoni sint foarte eficienti: citeva lovituri de picior aplicate in caroserie sau in roti si, daca masina nu "cinta", baietii o mesteresc cit ai zice peste. Rup sistemul de blocare a volanului, smulg firele de contact, pornesc motorul "pe direct" si dispar cu autoturismul fara probleme. Daca spargatorul este bine scolit, toate aceste operatiuni nu-i rapesc mai mult de un minut ca sa salte masina.
In cazul in care nu reuseste sa descuie portierele prin metodele sus-mentionate, hotul pune-n aplicare planul B: "mocul" sau "tirbusonul". Sistemul "moc" presupune folosirea unei chei cu cap hexagonal, confectionata din otel special, cu care spargatorul forteaza butucul portierei si contactul masinii. Sistemul "tirbuson" inseamna, in limbajul infractorilor din bransa, smulgerea butucului de la portbagaj sau de la rezervor si confectionarea manuala a cheii corespunzatoare care se va potrivi perfect la broasca portierei.
Daca este vorba de un autoturism strain prevazut cu sistem de alarma sofisticat, acesta nu-l poate tenta decit pe un profesionist in materie. O asemenea masina nu poate fi furata decit de un hot cu blazon, care este dotat cu aparatura electronica pe masura.
O "scula" isteata, montata la sistemul de alarma electronic, poate scana codul de alarma si frecventele pe care functioneaza apoi le anuleaza si astfel anihileaza "cerberul" electronic.
"In Braila nu se folosesc prea des metodele din Occident. Hotii nostri ataca indeobste masinile autohtone, care nu-s prevazute cu sisteme de alarma sofisticate", a afirmat mr. Raileanu.
Si totusi se fura si bijuterii pe 4 roti
Doua Cielo, un Volkswagen Golf si un Ford Sierra in valoare totala de vreo 60.000 de dolari, furate in intervalul ianuarie – iulie 2000 nu-i chiar o bagatela. Si culmea, nici unul dintre pacatosii care au furat ditamai hergheliile de cai putere, n-a fost prins inca.
Iata cum s-au petrecut trei dintre fapte, in ordine cronologica, asa cum ni le-a dezvaluit, pe scurt, mr. Raileanu. Marti, 18 ianuarie – Cielo nr. BR-14-GNA, proprietatea familiei Gaube (Georgeta Gaube – fost notar sef al Brailei – n.n.) a disparut din fata blocului. Este descoperita a doua zi la groapa de gunoi Muchea, in zona Silistea, intr-o stare jalnica: lipsa bara de protectie fata, aripa stinga, piese, etc. Autor neidentificat. Noaptea de 17/18 iunie – Fordul Sierra, proprietatea lui Stefan Caraivan dispare pur si simplu. Nimeni nu a auzit, nimeni nu a vazut. Masina e gasita ulterior de politistii braileni, tocmai in judetul Vrancea. Autorul e identificat, dar e "in goana", adica a sters-o de la domiciliu. E dat in urmarire generala. Noaptea de 13/14 iulie – un Volkswagen Golf "ultimul racnet", proprietatea unui cetatean strain venit cu afaceri in perimetrul Insulei Mari a Brailei, se volatilizeaza din fata hotelului amplasat in statiunea Lacu Sarat. In masina se aflau depozitate sumedenie de piese de schimb pentru combine "Class", zice Politia. Dar nu fierataniile l-au tentat pe hot ci bijuteria pe patru roti – care face vreo 20.000 de "pitule" verzi. Masina nu a mai fost gasita. Nici macar nu i se stie de nume.
VIP-uri, smecheri si popor de rind – in aceeasi oala
De fapt ce-i tenteaza pe hotii de masini? Piesele de schimb din motoare, rotile, banii, bijuteriile si hainele lasate din neglijenta in autoturisme, aparatura electronica de la bord etc.
"La Braila sint doua categorii de hoti: cei care fura masinile, le descompleteaza, vind piesele si abandoneaza autoturismul si cei care le sustrag din teribilism, pentru o distractie de-o noapte, pentru plimbare. Cei care le fura de tot si nu li se mai da de urma, nu sint din judetul nostru. Cei din prima categorie, adica stricaciosii, au fost capturati", sustine mr. Raileanu.
Iata citeva figuri celebre de infractori care le-au creat insomnii politistilor de la "Furturi auto" si performantele indivizilor cu pricina. Cel mai celebru hot de autoturisme este Leonard Mihaita Stan, 25 de ani, originar din Braila. El a reusit sa fure 6 Dacii in intervalul februarie – martie 2000, fapte savirsite in comuna Cazasu, locul de bastina al bunicului sau. Recidivist notoriu, Stan se afla acum dupa gratii, intrucit ofiterii de la "Furturi auto" i-au intrerupt temporar ceea ce se poate numi o cariera promitatoare. Tot la "mititica" au fost viriti alti 3 indivizi din aceeasi breasla, Paul Dobre, Nicolae Iordache si Nelu Golita, care sint mai putin prolifici: n-au la activ decit doua Dacii furate din aceeasi localitate, Cazasu.
Un caz aparte, ce-i drept ramas cu autori necunoscuti, s-a inregistrat in aprilie. Trei baieti iuti de mina au furat o Dacie din Galati si au adus-o in comuna Gemenele Braila. Au dezmembrat-o pina la ultimul surub, au sortat piesele pe categorii, le-au asezat linga caroseria astfel curatata si, cind sa le incarce in alt autoturism, sint suprinsi de un taran. Hotii lasa totul balta si spala putina inainte ca "nea cutare" sa le vada mutrele.
"Ultimul furt de auto s-a inregistrat in noaptea de 4/5 august 2000. A fost furata o Dacie din cartierul Radu Negru. A fost gasita abandonata pe un teren viran din apropierea combinatului «Celhart Donaris», in niste balarii. Masina aceea a fost furata din terebilism, pentru plimbare, pentru ca nu-i lipsea nici o piulita", a declarat mr. Raileanu.
Iata si citeva cazuri de furturi de masini de lux. Anul trecut, in perioada iunie – iulie, un grup compus din patru galateni, organizati ca la carte, s-au apucat sa dijmuiasca VIP-urile din Braila. Prima victima a fost colonelul Costi Ioan Günther, seful Statului Major al Flotilei de Dunare, caruia i-au "rechizitionat" Dacia nr. TL-01-VBY parcata chiar in fata Casei Tineretului, adica in chiar buricul tirgului, fapta comisa in noaptea de 11/12 iulie. La fel au patit alti doi concitadini de-ai nostri, medicul Maria Buzdrug, careia i s-a furat Dacia nr. BR-73-AVE si Cristian Marcu, comisar la Garda Financiara, acestuia furindu-i-se Dacia nr. BR-01-RTW.
In noaptea de 12/13 iulie, o parte din gasca a fost capturata. Banda era formata din trei studenti si-un terchea-berchea: Lucian Bulgaru, student la Drept, George Andrei, student si el (care a fost saltat in slip, de pe malul girlei din comuna Smulti-Galati, pe 13 iulie), Adrian Vasilescu, student la Metalurgie si boschetarul Constantin Toma care, culmea, era taman seful bandei. Indivizii lucrau dupa urmatorul sistem: furau masinile, le schimbau numerele de inmatriculare, treceau cu ele pe sub nasul "curcanilor" de la Circulatie care-si fac veacul in "borcanul" de la intrarea in Galati, le bagau in garajele unor complici si le faceau bucatele. Apoi vindeau piesele la amatorii de chilipiruri. Doi dintre hoti au "cazut" la Galati in timp ce dezmembrau Dacia colonelului Günther.
Alt pagubas cu oarece stare este patronul SC "Lemy Star", caruia acum doi ani i s-a furat de doua ori o scumpete de Mitsubishi Pajero de vreo 60.000 de USD. Dupa ce politistii au gasit Jeepul in zona Petrila-Petrosani, patronul l-a tinut in fata firmei o saptamina si l-a pazit ca pe ochii din cap. Cum a luat "geana" de pe el, cum i l-au saltat borfasii. Din fata blocului. L-au urmarit, au facut planul si au disparut cu tot cu Jeep. "Masina n-a mai fost gasita, cu toate ca a fost data in urmarire generala. Cred ca Jeepul a fost scos din Romania cu acte si numere false. Si a fost furat cu chei potrivite", a opinat mr. Raileanu.
Se pare insa ca in topul pagubasilor conduce detasat insusi Oprea Dumitru, zis "Titel Cracanatu", care a fost "praduit" urit de tot: un Mercedes, un Cielo si un Renault. Cel putin asa afirma Sebastian Stoian, zis Nelutu, exact pe 16 februarie 2000, intr-un interviu acordat "Monitorului" direct din Penitenciar. Lucru recunoscut in aceeasi zi de, Cracanatu, aflat si el tot in Penitenciar.
Sistemele antifurt – otrava pentru hotii de masini
Politistii spun ca sint citeva trucuri la indemina proprietarilor care vor sa-si protejeze masinile.
1) Daca va lasati masina intr-un loc pentru mai mult timp, desfaceti borna de masa a bateriei, luati fisa centrala si rotorul din delco. Hotul nu mai poate porni masina decit daca, intimplator are asemenea piese la el.
2) Nu lasati acte, bani, haine, celulare si casetofoane in masina. Daca le uitati inauntru, vi le fura cu tot cu autoturism.
3) Daca vi s-a fortat butucul de la portiera sau daca vi s-a smuls cu totul, inlocuiti incuietorile. Altfel, exista riscul ca hotul sa-si fi confectionat chei potrivite si sa va faca disparut automobilul cu prima ocazie.
4) Mai scump – dar mai eficient – montati dispozitive de prindere a pedalei de volan sau blocati rotile cu sisteme de siguranta.
Cei cu dare de mina isi pot monta pe masini dispozitive de alarmare luminoase si sonore. Iata citeva dintre ele, cu preturile aferente: GEN MAX 222 – cu 2 telecomenzi cu protectie antiscanare, pret aproximativ 100 $, care include manopera si TVA; GEN MAX 555 – cu telecomanda pe cheie; ALCAR 21 – cu modul pe baza de ultrasunete, protejeaza toata masina, cu senzor de perimetru, pret circa 60$, fara manopera si TVA; American Unforser, cu aceleasi performante ca cel anterior. Cel mai tare sistem antifurt, care se pare ca este ultimul racnet in materie, se numeste MAGIC CAR, dupa cum ne-a declarat un angajat al firmei "MED-DENT". Aceasta alarma auto are pager incorporat, poate localiza masina la circa 800 metri, are modul de blocare a rotilor, inchidere centralizata, servo-motoare pentru blocarea si deblocarea portierelor, deschidere cu telecomanda, pret 320 $ fara manopera si TVA.
Un mijloc original de protectie impotriva furturilor de masini este si inscriptionarea numarului de inmatriculare al autoturismului pe toate geamurilor acestuia. Metoda este asemanatoare serigrafierii si are succes garantat 100%: nimeni nu poate sterge numerele astfel "stantate".
"Soferii sa nu-si lase masinile deschise sau cu cheile in contact. Sa nu parcheze in locuri pustii sau prost iluminate. Sa-si monteze sisteme de alarma. E spre binele lor. N-ai alarma la masina, ti-o salta hotul urgent. I-ai facut-o practic cadou si a lui este", a conchis mr. Ion Raileanu. (Nicu MATEI)

Comentarii