Scandalagii cu ecusoane de controlori

duminică, 07 mai 2000, 23:00
4 MIN
 Scandalagii cu ecusoane de controlori

Comportamentul brutal al controlorilor din mijloacele de transport in comun ale SC "Braicar" incepe sa fie tot mai des contestat de calatorii corecti luati peste picior de indivizii care ar trebui sa ofere o calatorie placuta clientilor lor. Fara a mai da vreo importanta faptului ca autobuzele circula pe unele linii cu o frecventa ce lasa de dorit, motiv pentru care abonatii asteapta zeci de minute, apelind in final la transportatorii particulari, felul in care se poarta unii controlori este strigator la cer.
Zilele trecute, dupa ce au luat o mica pauza pentru ca abonatii permanenti sa isi cumpere tichetele lunare, controlorii au iesit "la atac". Marti dupa-amiaza, redactorul nostru a fost martor la o "colecta" de abonamente vechi initiata de una dintre angajatele "Braicar"-ului. Insotita de un coleg si doi guarzi, controloarea a solicitat calatorilor sa prezinte abonamentele. Scotocind – fara nici un drept, de altfel – prin documentele citorva persoane, controloarea, suparata nevoie mare, a inceput sa smulga abonamentele pe luna aprilie, indesindu-le apoi, rind pe rind, in buzunarele hainei. Intrebarea fireasca este, evident, de ce "recolteaza" controlorii tichete valabile pe luna trecuta? "Le deconteaza cumva si isi mai rotunjesc veniturile?", incerca sa gaseasca solutia o eleva. Raspunsul l-am aflat de la Cornel Sandulescu, directorul general al SC "Braicar", care a tinut sa isi ceara scuze pentru asemenea intimplari neplacute: "Exces de zel! Nu intra in atributiile lor sa colecteze abonamentele vechi si nici sa le deconteze nu pot. Angajatul nostru care a facut asa ceva, a facut-o din exces de zel. Ceea ce a facut se numeste abuz."
"Hai, ba, recalcitrantule, lasa vrajeala, ca-ti dau doua-n bot, de nu te mai scoli"
In acelasi autobuz care rula pe linia 2 – Vidin-Hipodrom, controlorii si-au mai dat o data arama pe fata, dind dovada de un caracter de mahala si un limbaj suburban. Dupa ce a rugat un tinar sa-i inmineze abonamentul, controloarea l-a bagat in buzunar si, motivind ca nu e autentic, i-a spus calatorului pe un ton autoritar: "’Mneata cobori cu mine la Dispecerat, in Bariera!" Incercarile baiatului de a-i convinge pe cei patru – doi controlori si doi paznici – ca abonamentul respectiv este cit se poate de valabil i-a lasat reci pe acestia. Le-a spus ca se grabeste, ca si-asa autobuzele vin cum vin, le-a oferit un act de identitate pentru a confrunta datele inscrise pe abonament, dar, degeaba, caci cvartetul "Braicar"-ului il privea cu ochi neincrezatori. Intrucit i s-a parut ca tinarul devine prea insistent, controlorul cu structura atletica a privit taios prin lentilele ochelarilor si i-a spus scurt: "Hai, ba, recalcitrantule, lasa vrajeala, ca-ti dau doua-n bot, de nu te mai scoli", expresie ce l-a impresionat pina la lacrimi pe baiat. Si au coborit cu totii la Dispecerat.
Revoltata pe faptul ca tinarul se intreba retoric care sint motivele unui asemenea scandal, controloarea cu ochii tulburi – de oboseala, probabil – l-a condus pe "infractorul periculos" in biroul dispecerului sef. Abia acolo, dupa minute in sir de discutii, baiatul a aflat care e "marul discordiei": fotografia nu era capsata pe cartonas, ci era lipita cu o banda adeziva incolora. Astfel, mai ceva ca in filmele cu "Stan si Bran", problema s-a rezolvat dupa ce seful a capsat poza pe abonament.
Incercind sa aflam daca este normal ca persoanele ce verifica abonamentele sa se poarte intr-un asemenea fel cu clientii "Braicar", oameni care platesc pentru a astepta ore in sir un autobuz hodorogit, directorul Cornel Sandulescu ne-a spus ca orice padure are si uscaturi.
"Nu aceasta este emblema oamenilor nostri. Din cauza aceluiasi exces de zel au recurs la un asemenea comportament. Cit despre fotografia de pe abonament, important este sa fie lipita – cu orice, nu conteaza – si sa corespunda fizionomiei posesorului. Daca acesti controlori sint uneori injurati de calatori, nu ar trebui sa se razbune pe altii mai pasnici si sa se poarte brutal cu clientii nostri. In orice caz, personajele implicate in intimplarea de marti, nu reprezinta societatea", ne-a declarat directorul "Braicar".
Pina la urmatoarele iesiri din pepeni ale controlorilor stresati de munca lor, nu avem decit sa urmam sfaturile pe care angajatii "Braicar" ni le ofera gratuit ori de cite ori au ocazia: "Mergi, tataie, la maxi-taxi, daca nu-ti convine!" Ca doar de aceea platim abonamentele, nu? (Narcis VOICA)

Comentarii