Taxa pe disperare

miercuri, 01 august 2001, 23:00
7 MIN
 Taxa pe disperare

Faptul ca Romania este la pamint in ceea ce priveste serviciile prestate catre populatie este resimtit zilnic de fiecare dintre noi. Transportul in comun, telefonia, serviciile medicale etc. sint sub orice critica. Si acestea, in conditiile in care ii platim din greu pe contopistii din aparatul birocratic, care, culmea, ne trateaza cu dispret suveran atunci cind ii deranjam cu vreo problema. Normal ar fi ca macar firmele particulare sa se ghideze dupa dictonul "Clientul nostru, stapinul nostru". Ca lucrurile stau exact pe dos si ca ori patron, ori stab bugetar, tot un drac este, o dovedeste un caz descoperit, recent, de reporterii nostri. Este vorba de o firma privata, care, printre altele, se ocupa si cu selectarea si plasarea fortei de munca exclusiv pe meleagurile mioritice.
Agentia cu pricina practica un soi ciudat de relatii cu oamenii care cauta cu disperare locuri de munca: le ia o caciula de bani pentru o asa-zisa activitate de consultanta si ii pune sa semneze niste contracte intesate cu obligatii draconice, dar numai pentru muncitori. Dupa ce sint plasati la diverse firme din tara, beneficiarii constata cu stupoare ca sint pusi sa lucreze altceva decit s-a stabilit in acte. Agentia cu pricina se numeste "MIPS" si este patronata de Paul Minca, unic actionar si administrator al firmei. Domnia sa sustine ca nu este obligat sa-si vire nasul in ograda angajatorului si nici sa verifice daca oamenii plasati acolo prin "MIPS" sint sau nu multumiti. Mai mult decit atit, Minca nu detine nici un fel de aviz de la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, act care sa-i permita sa selecteze si sa plaseze oameni pentru roboteala, activitate pe care "MIPS" o desfasoara cu nonsalanta de circa un an.
Hamal in loc de ospatar
Doi dintre brailenii care au trecut prin sita "MIPS" ca sa-si gaseasca locuri de munca sint Danut Dimofte, 24 de ani, si logodnica sa, Lidia-Ramona Arseni, 22 de ani, pe care agentia i-a plasat ca ospatari pe litoral, la Hotel "Olimpic", din statiunea Jupiter, in baza contractelor nr. 82/23.07.2001, respectiv 81/23.07.2001.
"Cei de la MIPS ne-au spus joi, 26 iulie, inainte de a urca in tren, ca vom fi angajati ca ospatari si asa figureaza in contractele semnate de noi. Cind am ajuns la mare, am constatat ca era vorba de o mare pacaleala", a declarat Danut Dimofte. Acesta a declarat ca, ajunsi la "Olimpic" pe la ora 10.45, au fost nevoiti sa astepte vreo cinci ore pe holurile hotelului, dupa care au fost cazati. Dar unde si in ce conditii? "Ne-au bagat la subsol, printre canalizari si tevi. Acolo, igrasie multa, grupuri sanitare la comun, purici etc. In camera, stateam patru insi. Mincarea, laturi in toata regula, ca pentru porci. Astea erau conditiile de cazare si masa. Ceva mai tirziu, am fost pusi la munca, cu toate ca veneam de la un drum istovitor. Si, culmea, ne-am trezit picoli in loc de ospatari. Adica ne-au pus sa spalam pe jos, sa ducem farfurii la mese, un fel de hamali la hotel, baieti buni la toate. Programul era urmatorul: 6.45 – 22.45, cu o ora pauza, adica 15 ore de munca pe zi. Am protestat, dar in zadar. Asa ca, simbata, am plecat din iadul ala si ne-am intors la Braila", a povestit Dimofte.
Tinarul afirma ca, in hotelul cu pricina, a intilnit un grup de 8-9 braileni, plasati tot de Agentia "MIPS", aflati in aceeasi situatie: "Eu si logodnica mea am fost norocosi ca ne-am putut intoarce acasa, pentru ca am mai avut citiva bani la noi. O familie din Braila si-a vindut mobilul ca sa aiba ce minca, iar ceilalti au fost nevoiti sa accepte alte munci, pina pe 15 august, ca sa faca rost de bani pentru intoarcere".
Dimofte s-a aratat indignat de felul in care, in opinia sa, "MIPS" l-a indus in eroare: "Mi s-a spus ca voi avea un salariu intre 1,8 si 2,8 milioane lei, ca ospatar, din care voi plati la «MIPS», 1 milion plus TVA, asta, in afara de cei 100.000 lei pe care i-am platit pe loc, atunci cind am facut cerere la agentie. Mi s-a parut imens, dar am zis ca merita totusi, ca voi munci din greu si voi recupera acesti bani. Aiurea, am fost tepuit cum n-am mai patit pina acum. Si, culmea tupeului, cind m-am dus la «MIPS» sa reclam, mi s-a spus ca nu-i vina lor, ca raspunderea apartine hotelului. Am vorbit cu domnul Minca, patronul, si l-am intrebat daca stia ce conditii mizerabile sint acolo unde m-a plasat sa muncesc. Trebuia sa mi se spuna din capul locului ce ma asteapta acolo, nu ca totul e bine si o sa dau de rau".
Danut Dimofte a apreciat ca, din cauza "MIPS", care l-a indus in eroare, a pierdut circa 1,2 milioane lei: "Pentru banii astia, pe care am fost nevoit sa-i cheltui pe drumuri, mincare si dormit, am sa dau in judecata agentia si o sa le cer si daune morale. Nu se poate sa ma las bataia de joc a unora care trag bani pe spinarea mea!"
Patronul "MIPS" se considera curat ca lacrima
Investigatiile facute de jurnalistii "Monitorului" au scos la iveala un fapt de-a dreptul stupefiant. Agentia "MIPS" nu are aviz provizoriu pentru activitatea de selectie si plasare a fortei de munca pe teritoriul Romaniei. Acest lucru ne-a fost confirmat oficial de catre Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Braila, prin nota scrisa nr. 18.587/27.07.2001.
Contactat de reporterii nostri, Paul Minca, patronul sus-numitei agentii, a declarat ca, din punctul sau de vedere, desfasoara o activitate perfect legala: "Acum un an, cind am inceput aceasta activitate de selectare si plasare a fortei de munca, m-am interesat la Ministerul Muncii daca am nevoie de alte acte si mi s-a spus ca doar pentru plasarea fortei de munca in strainatate se dau licente speciale (…). Noi ne facem datoria corect si functionam perfect legal".
Contracte ciuma pentru beneficiari si muma pentru "MIPS"
Iata ce prevede, printre altele, un contract de intermediere, fabricat de "MIPS". Spre exemplu, la art. 4.2 – "Obligatiile beneficiarului", se stipuleaza urmatoarele: in cazul admiterii, beneficiarul are obligatia sa plateasca firmei prestatoare un comision egal cu 50% din valoarea salariului brut de incadrare pe prima luna + TVA (…); comisionul se va plati integral firmei prestatoare, indiferent de numarul de zile lucrate de beneficiar. Articolul 6 – "Clauze penale" este mult mai interesant: art. 6.1. – nerespectarea totala, partiala sau executarea defectuoasa a uneia din clauzele contractului din partea beneficiarului atrage daune morale, datorate firmei prestatoare, de 5 milioane lei; art. 6.2 – neplata la termen a debitelor atrage majorari de 5% pe zi de intirziere, calculat la valoarea intregului debit, pina la achitarea integrala.
In mod bizar, in acest contract, nu se precizeaza exact la ce data trebuie sa plateasca angajatul acel comision catre "MIPS" si nici ziua din care incep sa se perceapa acele penalitati, ca sa nu mai vorbim de obligatiile firmei prestatoare de servicii, "MIPS" avind grija sa treaca in contract, la acest capitol, numai citeva puncte, printre care nu se regaseste stipulata obligatia de a verifica ce conditii asigura firma catre care sint plasati muncitorii.
Altfel spus, "MIPS" are drepturi girla si obligatii aproape zero.
Referitor la faptul ca mai multi braileni au fost pacaliti de firmele angajatoare, dupa ce au fost trimisi la munca prin Agentia "MIPS", patronul Paul Minca a declarat: "Avem acolo (pe litoral – n.n.), 30-40 de angajati. Cei care au acceptat conditiile au ramas, ceilalti, nu. Noi nu-i obligam, cind se duc acolo, sa accepte postul. Noi facem doar intermedierea. Cum sa va spun, nu poti sa-i multumesti pe toti (…). Ceea ce solicita ei, niste interventii in curtea angajatorului, nu ne priveste si nici nu putem face asa ceva".
In legatura cu aceste contracte de intermediere semnate intre "MIPS" si beneficiari, parerea patronului Paul Minca este foarte ferma: sint perfect legale.
Parerea specialistilor de la Ministerul Muncii este cu totul alta. "Pot spune ca aceste contracte de prestari servicii nu sint in regula", a declarat Simona-Ely Chioibas, director Management Piata Muncii din cadrul AJOFM Braila. In ceea ce priveste eventuala sanctionare a firmei "MIPS", directorul Chioibas a precizat: "Sint in lucru criteriile de acreditare a prestatorilor de servicii pentru activitati de selectare si plasare a fortei de munca si vor aparea, foarte curind, in «Monitorul Oficial». In lipsa acestor acte normative, AJOFM Braila nu poate lua masuri impotriva «MIPS». Singura institutie abilitata sa verifice aspectele referitoare la eventualele ilegalitati produse la «MIPS» este Politia".
Referitor la cazul "MIPS", firma care, asa cum insusi patronul Minca sustine, desfasoara activitati pe piata muncii de circa un an, inspectorul sef al IPJ Braila, colonelul Ioan Motoc ne-a declarat: "Voi dispune imediat declansarea unei anchete in acest caz. Daca se va dovedi ca firma respectiva a desfasurat activitati fara aprobarile necesare, prevazute de lege, cei implicati vor suporta consecintele. Daca e caz penal, se va intocmi dosar penal". Vom reveni. (Nicu MATEI, Daniela TUPEA)

Comentarii