Care e cauza accidentului cu 23 de victime?

joi, 27 noiembrie 2008, 21:05
7 MIN
 Care e cauza accidentului cu 23 de victime?

Cauza accidentului petrecut miercuri la Letcani, pe drumul european, este inca necunoscuta. Politistii au in vedere trei posibile cauze ale evenimentului. O defectiune tehnica a autoturismului care a intrat pe contrasens, starea de sanatate a soferului, care are o virsta destul de inaintata, sau posibilitatea ca acesta sa fi atipit la volan.

Potrivit anchetatorilor, cea mai plauzibila varianta este cea a unei afectiuni medicale si fac verificari sa vada daca soferul Constantin Marin (68 de ani), care conducea Volkswagen-ul, se afla in evidentele medicilor cu vreo boala. In acest caz, revine in plin plan o problema grava pe care, spun politistii, se chinuiesc de ani de zile sa o rezolve. Nu exista o evidenta clara a celor care sufera de boli incompatibile cu calitatea de sofer, dar care totusi au permis de conducere.

Mai mult decit atit, ultimele modificari ale legislatiei au anulat obligativitatea efectuarii examenului medical la preschimbarea permisului de conducere, astfel ca un tinar la 18 ani care isi face fisa medicala pentru obtinerea permisului de conducere nu mai este obligat sa faca testele medicale.

Desi neanuntarea de catre medici a bolilor de care sufera soferii reprezinta o infractiune, politistii spun ca numarul cazurilor semnalate este infim. "Se primesc sub 25 de astfel de notificari pe an", spune comisarul Petru Frunza, seful Politiei Rutiere.

Din victimele care au ramas spitalizate dupa accident, una a fost externata in cursul zilei de ieri, una este in continuare in stare grava, iar starea celorlalte trei, printre care si soferul microbuzului, este stabila.

"Soferul Tiguan-ului a iesit brusc din coloana si s-a indreptat spre microbuz"

Constantin Marin (68 de ani), soferul autoturismului Volkswagen Tiguan, care a intrat pe contrasens le-a spus politistilor ca nu isi aminteste ce s-a intimplat.

De partea cealalta, Ioan Posofret (37 de ani), soferul care conducea microbuzul ce se indrepta spre Hirlau, le-a spus anchetatorilor ca a vazut deodata autoturismul care venea spre el pe contrasens si a incercat sa evite impactul cit de mult a putut. Unul din directorii firmei Transbus Codreanu, de care apartinea microbuzul implicat in accident, spune ca dupa accident a stat de vorba foarte putin cu angajatul sau.

"Am discutat si cu un pasager care se afla pe scaunul din fata. Totul s-a petrecut foarte repede. Este greu de apreciat daca autoturismul circula cu viteza, cert este ca acul vitezometrului s-a blocat la 100 de kilometri la ora. Soferul Tiguan-ului a iesit brusc din coloana si s-a indreptat spre microbuz. Soferul nostru a incercat sa il evite si a virat dreapta, dupa care a ajuns in sant, iar apoi a urmat rasturnarea. Cred ca daca impactul era frontal, consecintele erau mult mai grave, tragice", a precizat Cristian Apostol, director executiv al Transbus Codreanu.

Acesta a precizat ca dupa ce a suferit o interventie chirurgicala la unul dintre picioare, soferul microbuzului a fost transferat pentru investigatii la Neurologie. "Colegul nostru a fost operat la picior si apoi a fost transferat la Spitalul de Neurochirurgie, pentru ca avea dureri la nivelul spatelui. Rezultatele investigatiilor facute la cap si coloana nu au relevat probleme, ceea ce ne bucura. Probabil ca la inceputul saptaminii viitoare va fi externat", a adaugat acesta.

"Este posibil ca pneul rotii din stinga fata sa fi facut explozie"

Politistii iau in calcul trei ipoteze in anchetarea evenimentului. Una dintre variante ar fi o defectiune tehnica a autoturismului Volkswagen Tiguan care a patruns pe contrasens.

"Chiar daca masina este noua, este posibil sa fi avut defectiune din fabricatie. Vom putea sti daca exista o cauza de natura tehnica dupa efectuarea expertizei. De asemenea, soferul autoturismului a spus ca a auzit o explozie si este posibil ca pneul rotii din stinga fata sa fi facut explozie. Este prematur sa ne pronuntam deocamdata. Asteptam rezultatele expertizei", a precizat comisarul Petru Frunza, seful Politiei Rutiere (SPR).

O alta varianta luata in calcul de anchetatori este aceea ca barbatul care conducea VW Tiguan sa fi avut afectiuni medicale si sa i se fi facut rau cind era la volan. "El a declarat ca nu isi aminteste ce s-a intimplat. Facem verificari sa vedem daca era luat in evidentele medicale ca avind afectiuni medicale si tipul acestora. Este probabil ca acum sa fie supus unui control medical general", a mai precizat seful Politiei Rutiere.

Desi spun ca este putin probabil ca soferul sa fi atipit la volan, anchetatorii precizeaza ca nu au exclus nici aceasta varianta. Din declaratiile soferilor care circulau in spatele VW-ului, si care spun ca in momentul accidentului se circula in coloana, a reiesit ca autoturismul nu circula cu viteza.

"Cu aproximativ 70 de metri inainte de impact, autoturismul Volkswagen a trecut de pe banda unu de mers, pe banda doi. In momentul schimbarii directiei de mers orice sofer se asigura, sporeste atentia. Traficul la acea ora era destul de aglomerat. Este putin probabil ca in aproape 70 de metri sa fi atipit. Martorii cu care s-a discutat au apreciat viteza undeva la 60 de kilometri pe ora", a argumentat seful SPR motivul pentru care politistii spun ca este putin probabil ca soferul sa fi adormit.

Din cercetari a reiesit ca microbuzul care se indrepta catre Hirlau circula aproximativ cu aceeasi viteza. "Venea de dupa curba si nu ajunsese inca in zona dreapta unde de obicei soferii maresc viteza. Soferul microbuzului a incercat sa evite o ciocnire frontala, iar autoturismul care a patruns pe contrasens l-a izbit in lateral-fata in roata din stinga. Viteza de impact dintre cele doua autoturisme a fost undeva la 110 kilometri pe ora", a detaliat comisarul Frunza.

Controalele medicale sint optionale pentru soferi

Politistii spun ca se chinuiesc de ani de zile sa rezolve problema evidentei soferilor care sufera de afectiuni incompatibile cu sofatul. Sesizarile trimise catre Politia Rutiera din partea medicilor care descopera pacienti cu afectiuni care le-ar suspenda sau chiar anula dreptul de conducere, sint de ordinul citorva zeci pe an. Acest lucru in conditiile in care legea mentioneaza ca neanuntarea Politiei de catre medicul de familie despre un pacient bolnav constituie infractiune si se pedepseste cu pina la doi ani de inchisoare in cazul producerii unui accident mortal sau cu vatamarea corporala a uneia sau mai multor persoane.

"Numarul este foarte mic. Anual cred ca se primesc sub 25 de astfel de notificari, privind posesori de permise care sufera de afectiuni incompatibile cu calitatea de conducator auto", spune comisarul Frunza. In plus, ultimele modificari ale legislatiei au anulat obligativitatea ca posesorii de permise sa fie testati medical la preschimbarea documentului, daca perioada acestuia de valabilitate nu este expirata.

Practic, un adolescent la 18 ani, care prezinta fisa medicala la examenul pentru obtinerea permisului de conducere auto isi poate apoi innoi documentul fara sa mai fie examinat de medicii specialisti.

"Este o prevedere pentru care noi am facut demersuri sa fie reintrodusa. Odata cu trecerea anilor apar diferite afectiuni care pot limita reactia, atentia sau reflexele in timpul conducerii. O examinare medicala o data la zece ani, macar atunci cind se preschimba permisul de conducere, este mai mult decit necesara", a mai spus seful Politiei Rutiere.

Boli incompatibile cu calitatea de conducator auto categoria B

Legislatia prevede o lista cu peste 50 de afectiuni de care daca sufera, o persoana nu are dreptul sa detina permis de conducere. Cele mai multe dintre acestea fac referire la afectiunile cardiace cu ar fi cardiopatia ischemica grava, hipertensiunea arteriala (peste 200 mm Hg), malformatii vasculare grave, sau insuficienta respiratorie cronica cu pierdere a peste 60% a capacitatii respiratorii.

Pe linga acestea problemele de vedere ii pot lasa pe soferi fara permise, daca sufera de afectiuni sau leziuni ale globului ocular care scad acuitatea vizuala, discromatopsie sau strabism cu limitarea acuitatii vizuale. Pe linga bolile de inima si afectiunile vederii, legea interzice sofatul si in cazul celor care au afectiuni hematologice, reumatice sau ale aparatului digestiv (circoza hepatica severa).

Cei care sufera de surditatea totala, sau deficienta auditiva peste 50%, nu pot fi detinatori de permis auto, conform legii. O parte din bolile psihice sau psihiatrice interzic de asemenea dreptul de a conduce, in cazul unor afectiuni precum epilepsia, dementa, tulburarile mintale sau de persoanlitate, schizofrenia sau retardul mintal.

Patru raniti au ramas in spital

Din pacientii care au ramas internati miercuri seara, dupa producerea accidentului, unul a fost externat in cursul zilei de ieri. "Unul dintre pacienti a fost externat azi dimineata (ieri dimineata – n.r.) si o femeie a fost a fost transferata la Clinica ORL pentru o interventie chirurgicala", a declarat conf. dr. Diana Cimpoesu, medic in cadrul Spitalului Sfintul Spiridon.

Barbatul internat la urgente, cu suspiciuni de ruptura de splina a fost operat, dar starea lui este in continuare grava. "Pacientul este in continuare in stare grava si se afla internat in Sectia de Anestezie si Terapie Intensiva. Prognosticul ramine rezervat", a precizat dr. Tudor Ciuhodaru, din cadrul Spitalului de Urgente.

Soferul microbuzului este in continuare sub supraveghere la Neurochirurgie, iar fetita in virsta de sapte zile care a fost ranita in accident, a fost transferati de la Spitalul de Neurochirurgie la Spitalul de Copiii "Sfinta Maria" unde a ramas internata. Medicii spun ca la examinarile medicale la care a fost supusa nu au fost identificate leziuni majore.

Comentarii