Adio, Girlea!

luni, 25 martie 2002, 00:00
5 MIN
 Adio, Girlea!

Consilierii municipali sint condamnati sa transeze azi situatia dezastruoasa de la RATC. Consiliului Local (CL) are de ales intre doua variante. Prima este demiterea directorului Petru Girlea si numirea unei alte conduceri care ar urma sa fie ajutata de o comisie de specialisti din Primarie si de profesori universitari pentru stabilirea unei strategii. A doua varianta este spargerea regiei de transport in doua societati separate, una care sa administreze autobuzele si una care sa se ocupe, exclusiv, de transportul electric. In aceasta situatie, posturile de conducere vor fi scoase la concurs. In ambele cazuri, consilierii locali ii vor arata usa lui Petru Girlea.
Primul scenariu: Girlea inlocuit cu o echipa de specialisti
Cea mai importanta batalie va fi, indiscutabil, cea a votului in ambele cazuri. Astfel, pentru demiterea directorului Petru Girlea, 60% din consilierii municipali si-au manifestat deja intentia de a-l schimba din functie. "Eu propun sa alegem o noua conducere. Timp de doua luni, aceasta ar fi ajutata de o comisie de specialisti din Primarie, dar si de profesori universitari de la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor si de la UTI. Dupa ce noile structuri de conducere de la RATC vor face analize precise economic si tehnic putem decide cum reorganizam regia", a declarat Gheorghe Nichita, consilier PSD.
Scenariul II: spargerea RATC in doua societati distincte
Tot astazi, consilierii vor decide daca vor diviza sau nu regia de transport. Pe masa de lucra se va afla un proiect intocmit de directorul Petru Girlea. "Planul de spargere a RATC, intocmit de Petru Girlea este unul foarte slab, pentru ca nu propune decit o singura varianta relativ viabila, dar care nu este fundamentata din punct de vedere economic", a declarat consilierul Gheorghe Nichita, presedintele comisiei economice a CL. Nichita a adaugat ca planul nu a fost avizat favorabil de catre comisia economica. Astfel, Nichita a dezaprobat clar atit intentia lui Simirad, cit si pe cea a lui Girlea, care au mers pe aceeasi mina, in acest caz. "Recomandarea mea ar fi ca RATC sa-si pastreze aceeasi structura, in cadrul careia sa fie extinsa reteaua electrica", a explicat Nichita. Acest subiect este de maxima sensibilitate si pentru sindicalistii din regia de transport. La unison, toate cele trei sindicate din regie au dezaprobat intentiile lui Girlea. "Planul directorului Petru Girlea este foarte subtire, nu ia in calcul cheltuielile si situatiile care pot aparea in cazul divizarii regiei", a spus Adrian Nedelcu, lider sindical. Acesta declarase, inca de saptamina trecuta, ca soferii RATC erau pe picior de razboi, fiind hotariti sa faca greva in cazul spargerii regiei de transport. "Consilierii municipali trebuie sa analizeze cu mult discernamint efectele pe care le determina o posibila divizare", a mai spus Nedelcu.
Simirad nu renunta la divizarea regiei
In contrapartida, primarul nu vrea sa renunte la planul sau. "Miine (azi – n.r.) hotarim spargerea RATC. Pe urma vom vedea ce vom face", a declarat aseara Simirad. Acesta nu s-a aratat marcat de avizul nefavorabil pe care l-a primit planul lui Girlea in comisia economica. "Planul va fi aprobat", a prezis primarul, fara alte amanunte. Simirad a refuzat sa precizeze ce pozitie va adopta azi in privinta demiterii directorului Petru Girlea, desi a declarat de mai multe ori in ultimele saptamini ca zilele lui Girlea sint numarate la RATC. Mai multe amanunte nu a oferit nici Petru Girlea. Contactat aseara pentru a-si preciza pozitia in ce priveste posibila lui demitere, directorul regiei de transport a sfirsit prin a ne inchide telefonul in nas. "Parca aveam o intelegere: nu comunicam decit prin purtator de cuvint. La revedere", au fost singurele cuvinte ale lui Girlea. (Catalin PRISACARIU)
Scurta recapitulare a afacerilor dubioase girate de Girlea la RATC
RATC cumpara, in 1997, de la o firma sateasca din Constanta trei basculante pe chituci, la pret de fabrica. Pur intimplator, afacerea ii aduce lui Girlea un costum Steilmann, nou. Directorul isi cumpara de la Constanta si un microbuz Volkswagen
Petru Girlea confunda, in 1998, banii statului cu cei proprii: 500 milioane lei din subventii sint folositi in cu totul alte scopuri decit pentru transportul in comun
Primaria arunca bani la RATC, in 2000, ca pe fereastra. Din 12 miliarde lei dati pentru investitii, regia de transport nu foloseste decit 10 miliarde, restul pierzindu-se in jungla contabila de la regie
Peste 30 de miliarde lei din banii RATC intra in circuitul compensarilor catre "Electrica". In 2000 si 2001, regia de transport a oferit bani cash firmelor care aduceau aceste bonuri in RATC. Aceasta manevra financiara este expres interzisa de lege.
Firma sateasca "Scudaplast" din Vinatori Neamt are numai trei angajati si livreaza regiei, in mai 2001, covoare de cauciuc de pus pe jos in tramvaie. In 1998, RATC cumparase de la "Scudaplast" 140 de piese de schimb, desi in stoc se mai aflau 300 de bucati din acelasi tip de piese. RATC plateste pina la ultimul leut, in timp ce amina la plata marii furnizori.
SC "Veltona" SRL din Timisoara, o firma cu doi angajati, cistiga licitatia, in noiembrie 2001, pentru studiul de optimizare a transportului in comun iesean, cerind 500 milioane lei.
Consilierul local PNL, Florin Hozoc afirma ca RATC ar fi achitat, anul trecut, polita de asigurare Casco a Mercedesului cumparat in 2001 de Primarie
Girlea cumpara motorina de lux pentru autobuzele RATC, in ianuarie 2002. Peste 200 tone de motorina la un pret cu 2.000 lei mai mare decit pretul pietei, ceea ce produce o gaura de aproape 500 milioane lei.
O licitatie pentru anvelope, in valoare de peste trei miliarde lei, e adjudecata de firma "Karus Impex", in luna februarie 2002, in defavoarea unui producator: "Michelin".
Unul dintre apropiatii lui Petru Girlea, seful sectiei I, Liviu Nastase, este finul de cununie al lui Sergiu Florea. Acesta este patronul firmei de apartament "Lupino", care s-a ales cu 3,5 miliarde lei din compensari dubioase cu bonuri de energie de la RATC
Alt apropiat al lui Girlea, Liviu Nechita, a ajuns contabil-sef la doar citiva ani dupa ce a terminat ISE-ul la seral, initial angajindu-se la RATC ca electrician. Ambii parinti ai lui Nechita lucreaza la sectia Aprovizionare, tot in RATC
Acum doua saptamini, 60% dintre consilierii locali isi exprimasera intentia de a-l inlocui pe Petru Girlea din functia de director general al RATC
Ziaristii de la "Monitorul" care au dezvaluit afacerile murdare de la regia de transport sint amenintati cu moartea. Amenintarile vin din partea patronului unei firme de apartament, care are afaceri de miliarde cu regia de transport. (C.P.)

Comentarii