Consilieri il pot opri azi pe Girlea

luni, 11 martie 2002, 00:00
5 MIN
 Consilieri il pot opri azi pe Girlea

Mandatul directorului RATC, Petru Girlea, se apropie cu pasi repezi de sfirsit. Consilierii municipali sint hotariti sa nu mai tolereze politica de gropar a lui Girlea, care a adus regia de transport in pragul falimentului. Grupul liberal din Consiliul Local (CL) va propune azi demiterea lui Girlea, aflat in fruntea RATC de cinci ani. Si alti consilieri vor sustine demiterea directorului regiei de transport, considerind ca iesenii nu s-au ales cu nimic bun de la RATC in ultimii ani. Chiar daca detronarea lui Girlea nu este pe ordinea de zi a sedintei CL de azi, legea permite discutarea acestei probleme. Este suficient ca un singur consilier municipal sa propuna demiterea.
Consilierii locali, din toate partidele, vor capul lui Girlea
"Primul lucru pe care-l voi cere la sedinta de miine (n.r.-azi) va fi demiterea directorului Petru Girlea", a declarat consilierul liberal Florin Hozoc. Acesta are sustinerea intregului grup PNL din CL. Nu numai liberalii s-au saturat de nazbitiile manageriale ale lui Girlea. Consilierul PSD, Gheorghe Nichita, crede ca la RATC nu mai este timp de asteptat. "Daca ar depinde de mine as transa foarte scurt aceasta situatie", a declarat Nichita. Acesta a explicat: "Petru Girlea ar trebui sa inteleaga ca la RATC nu apare solutia cea mai buna pentru cetateni. Girlea ar trebui sa spuna: «Imi dau demisia, sint vinovat, imi pun cenusa in cap». Regia de transport ar trebui sa faca tot ce e posibil sa fie in slujba cetateanului". Managerul regiei de transport este incoltit si din alte parti. Consilierul Constantin Neculau nu a stat prea mult pe ginduri la subiectul "transport in comun". "Petru Girlea nu este pentru RATC. Acolo trebuie alt director, o mina ferma, de specialist, nu un jurist", a afirmat, raspicat, Neculau. Pentru unii consilieri, regia de transport nu mai reprezinta de mult o solutie viabila. "Se impune o schimbare politico-administrativa la RATC, chiar daca se merge pina la vinderea bucata cu bucata a regiei", a spus consilierul municipal Dragos Rotaru.
Liderul de sindicat nu a luat inca o pozitie ferma
Scaunul lui Girlea nu este clatinat numai din afara. Nici subordonatii nu mai tolereaza "dictatura" manageriala a directorului regiei de transport. Printre muncitori exista deja semnale ca se pregateste o miscare de protest, chiar daca, oficial, apele sint linistite. "Daca este vinovat, sa fie scuipat afara, dar nu pot eu sa hotarasc asta in ce-l priveste pe directorul Petru Girlea", a spus liderul sindical Vasile Sandu. Acesta nu mai este, insa, ce era odata. La greva RATC din aprilie 2001, Sandu era unul din cei mai inversunati adversari al lui Girlea, cerind chiar demiterea acestuia. Chiar daca atunci Sandu sustinea ca nu el a fost organizatorul miscarii de protest a soferilor, liderul de sindicat a recunoscut, la acea vreme: "Sint insa intru totul de acord cu doleantele lor. Cred ca le-a ajuns cutitul la os si nu mai pot inghiti alte promisiuni fara acoperire". La scurt timp dupa incetarea grevei, un post cheie al regiei de transport a fost ocupat de nimeni altul decit liderul sindical Vasile Sandu, dusmanul lui Girlea. Simpla coincidenta sau nu, cert este ca, acum, Sandu, numit intre timp seful serviciului "Exploatare", nu mai vrea razboi cu directorul Petru Girlea. "Am mai imbatrinit si eu", a motivat liderul sindical. (Catalin PRISACARIU)
Spicuiri din cariera unui "manager indispensabil"
Petru Girlea a invirtit banii RATC, dupa bunul plac, chiar la citeva luni de la instalarea, in ’97, in fotoliul de director general. Miliarde de lei, din veniturile proprii ale regiei, din alocatiile de la bugetul de stat sau chiar din buzunarul iesenilor au luat drumul unor firme satesti dubioase din toate colturile tarii. Iata pe scurt, citeva dintre ispravile sale la sefia regiei locale de transport in comun.
1997 : Regia de transport achizitioneaza de la o firma sateasca din judetul Constanta patru basculante la a treia mina. Practic niste maldare de fiare vechi pe roti, basculantele sint modernizate, tot pe banii RATC, astfel incit ajung sa coste cit unele noi cumparate de la "Roman" SA Brasov. Inainte de semnarea contractului, patronul firmei care a vindut basculantele i-a facut cadou lui Girlea un costum "Steilmann". Pur intimplator, Girlea isi cumpara un microbuz Volkswagen prin intermediul aceluiasi patron si tot de la o firma din Constanta.
1998 : Petru Girlea confunda banii statului cu cei proprii. In vistieria RATC intra 500 milioane lei, sub forma de subventii de la stat. Desi trebuiau folositi numai pentru activitatea de exploatare, sutele de milioane se duc pe cu totul altceva. Girlea finanteaza agentia de turism a regiei de transport cu 129 milioane, o suma aproape egala fiind inghitita de activitatea de "restaurare «vagon maturatoare AEG 1925»".
2000 : Girlea face din nou confuzii. De data aceasta, e rindul Primariei sa arunce bani la RATC ca pe fereastra. Pentru lucrari de investitii si modernizare la caile de rulare, regia de transport primeste 12 miliarde lei de la Primarie. Din care nu foloseste nici 10 miliarde, pentru ca vireaza bugetului de stat 2,4 miliarde lei, reprezentind contravaloarea TVA. Numai ca, banii de la Primarie fiind finantari de la bugetul local, sint scutiti de plata TVA. "Nestiind" acest lucru, Girlea si-a diminuat singur investitia cu 2,4 miliarde lei.
2000-2001 : Peste 30 miliarde lei din banii RATC intra in circuitul compensarilor catre "Electrica". Desi ar fi trebuit sa ofere servicii echivalente cu contravaloarea bonurilor de energie, regia de transport a oferit bani cash firmelor care aduceau aceste bonuri in RATC. Aceasta manevra financiara este expres interzisa de lege. Nerespectind legea, RATC pare sa fi fost doar o supapa pentru firmele care traiesc numai din traficul de bonuri de energie. Manevra compensarilor dubioase ar putea intra sub incidenta legii penale.
mai 2001 : Firma sateasca "Scudaplast" din Vinatori Neamt reincepe afacerile cu regia de transport. Firma are numai trei angajati si livreaza regiei covoare de cauciuc de pus pe jos in tramvaie. In 1998, RATC cumparase de la "Scudaplast" 140 de piese de schimb, desi in stoc se mai aflau 300 de bucati din acelasi tip de piese. Incepind din mai 2001, regia cumpara covoare de cauciuc de peste 400 milioane lei, pe care le plateste pina la ultimul leut. In acest timp, marii furnizori ai RATC sint aminati luni de zile cu plata facturilor. Ca sa justifice platile la timp, Girlea minte, pretextind ca "Scudaplast" este "al doilea furnizor din tara", produsele firmei fiind indispensabile pentru buna functionare a regiei.
noiembrie 2001 : O alta firma cu doi angajati bate la poarta RATC. SC "Veltona" SRL din Timisoara cistiga licitatia pentru studiul de optimizare a transportului in comun iesean, cerind 500 milioane lei. Din declaratiile celor doi angajati de la "Veltona", in acelasi timp si patronii, reiese ca studiul e lasat pe mina studentilor ieseni, responsabili cu adunarea datelor. Dubios este ca la licitatie nu se prezentasera decit doua firme, ambele din Timisoara, cealalta cerind pentru studiu 2,6 miliarde lei.
ianuarie 2002: Girlea se crede magnat si cumpara motorina de lux pentru autobuzele RATC. Peste 200 tone de motorina la un pret cu 2.000 lei mai mare decit pretul pietei sint achizitionate de regie. Astfel, intr-o singura luna, la regie se face o gaura de aproape 500 milioane lei. Achizitiile de genul acesta sint posibile pentru ca la regie nu se respecta legea. In loc sa se organizeze licitatie, se fac cereri de oferte. (C.P.)

Comentarii