INCREDIBIL

joi, 01 mai 2003, 23:00
5 MIN
 INCREDIBIL

Un autocar Mercedes s-a izbit ieri violent in trenul personal Dorohoi – Iasi la trecerea de cale ferata de la Letcani. Autocarul, care pleaca din Complexul „Tudor Vladimirescu”, facea transport de persoane intre Iasi si Botosani. Din cauza liberului de 1 Mai, in momentul impactului, in afara soferului nu mai era nimeni in autobuz. locomotiva trenului a fost rasturnata, iar citeva vagoane inclinate. autocarul a fost distrus in proportie de 90%. Nu a murit nimeni. soferul, accidentat grav, si ajutorul mecanicului au fost dusi la spital. Martorii, dar si oficialitatile, sustin ca tragedia ar fi putut fi evitata daca ar fi existat bariere. aseara, inainte de operatie, soferul ne-a declarat ca a fost orbit de soare si nu a vazut nici semnalul luminos si nici trenul
O locomotiva rasturnata ca o cutie de chibrituri. Trei vagoane aplecate pe o parte si sarite de pe linia rasucita ca firul de lina pe fuior. Un autobuz de citeva tone transformat intr-un imens cocolos de fiare. Numai singele si trupurile sfirtecate ca de un sadic lipsesc. Par ca au fost culese cu grija si indepartate, fara a se lasa nici o urma. Din fericire, cadavrele nici nu au existat. Autocarul, care s-a izbit ieri dupa-amiaza in plin de un tren personal la Letcani, nu avea decit soferul la bord. Altfel, singurul cuvint potrivit pentru imagine ar fi fost „carnaj”. Si toate acestea s-ar fi putut intimpla, pentru ca nimeni nu s-a gindit sa previna inconstienta unor soferi printr-un lucru foarte simplu: montarea unei bariere la trecerea de cale ferata de la Letcani. O investitie minima, de altfel. Dar care ar stopa o statistica macabra: 20 de victime numai in ultimii trei ani. Din acestia, sapte au sfirsit sub cruce.
Autocarul zacea ca un porc hacuit
In timp ce masina „Ziarului de Iasi” gonea ieri, la 16:40, spre Letcani, in doua minute, din sens invers am putut observa patru ambulante urlind in viteza. Tensiunea ne cuprindea de parca ne indreptam spre locul de desfasurare al unei lupte de gherila. Ne inchipuiam un „macel” in toata regula. Zvonurile vorbeau despre o deraiere de tren in urma impactului cu un autocar. La 16:50, puteam vedea cu ochii nostri ce se intimplase: locomotiva personalului Dorohoi – Iasi statea pe iarba unui tapsan, linga linie, cu geamurile sparte si aparatura zdruncinata. Primele trei vagoane de dupa locomotiva stateau intr-un echilibru precar, sarite de pe sine, sustinute ca de sforile unui papusar gigantic. Pe masura ce ne apropiam, carcasa mototolita din stinga trenului se descoperea, din amanunte stirbite, a fi un autocar Mercedes de mare viteza. Cele doua roti care au mai supravietuit stateau cuminti si impungeau in sus. Partea din fata era complet zdrobita, piese rasareau de peste tot, ca dintr-o operatie primitiva, bucati de tabla zaceau ici-colo. Imediat dupa cabina soferului se casca o gaura imensa, la jugulara autocarului, asemenea unui porc abia injunghiat. Singele autocarului, in fapt motorina, se pierduse printre firele de iarba intr-un amestec ciudat si infiorator cu cioburile geamurilor de tren, spulberate in urma impactului. Un cocteil nefiresc.
„Nu am vazut nimic asemanator”
„Este cel mai grav accident pe care l-am vazut”, a spus, stupefiat, seful Politiei Transporturi Feroviare, Gheorghe Grigoriu. „Nu am vazut nimic asemanator”, a completat seful Inspectoratului de Protectie Civila, Dan Axinte. „Bre, daca era oameni, era nenorocire”, spune un martor, Constantin Rautu, care vorbea cu o insufletire speriata. Toti se infioara la acest gind. „Ar fi trebuit ca masurile de semnalizare sa fie mai bune. Voi lua masuri!”. Acesta a fost punctul de vedere al prefectului Neculai Apostol, venit la Letcani, singur, la 17:15. „A intrat in noi… Am semnalizat sonor de mai multe ori, dar…”, a povestit mecanicul Petru Balan. Avea pete de singe pe haine si o mina ii era bandajata, privirea interiorizata si o stare pierduta. Ajutorul sau de pe locomotiva, Liviu Spinu, a ajuns la spital cu politraumatisme dupa ce fusese proiectat pe geamul locomotivei. In aceste citeva declaratii se concentreaza toata tragedia potentiala a accidentului de la Letcani. Autocarul IS 01 RVG plecase la ora patru si gonea spre Botosani, fara nici un calator. Autocarul facea in mod regulat curse spre Botosani, plecind in general plin de studenti, din Complexul „Tudor Vladimirescu”. La trecerea peste calea ferata de la Letcani nu a oprit la semnalele luminoase si sonore ale instalatiilor de semnalizare. A lovit in plin locomotiva personalului Dorohoi – Iasi la 16:10, care l-a tirit cam zece metri. Din impact, autocarul s-a intors cu rotile in sus iar trenul a deraiat. Soferul a ajuns la spital cu multiple politraumatisme interne, dar se pare ca starea ii este stabila si va trai. Nici un alt calator din tren nu a fost ranit. O posibila cauza a accidentului este ca soferul ar fi fost sub influenta bauturilor alcoolice, informatie neconfirmata oficial. „Cred ca a baut putin inainte”, a declarat Roxana Vultur, o tinara care sustine ca este „prietena” a soferului de autocar. (Catalin PRISACARIU)
Soferul autobuzului, inainte de operatie:
„Am fost orbit de soare”
„Mergeam pe autostrada si, in apropierea trecerii peste calea ferata, nu am observat la timp trenul pentru ca am fost orbit de soare”, ne-a declarat aseara soferul autobuzului, cu numai citeva minute inainte de a fi dus in sala de operatie. Soferul autobuzului, Valerica Babei, de 36 de ani, din Botosani, a fost internat ieri in Clinica III Chirurgie din cadrul Spitalului „Sf. Spiridon”, dupa ce medicii de la Unitatea de Primire Urgente l-au suspectat de un traumatism abdominal, mai precis o ruptura de splina. Inainte de a intra in clinica de chirurgie, unde urma sa fie operat, Valerica Babei a mai spus ca soarele l-a impiedicat sa vada atit semnalul luminos de la trecerea de nivel, cit si trenul, pe care l-a observat prea tirziu. (Carmen MAFTEI)
„Coboriti bariera peste pasajul mortii!”
In ultimii trei ani, pe trecerile de cale ferata din Iasi au murit sapte oameni, iar alti treisprezece au ajuns in spital. Unii au ramas cu sechele fizice pentru toata viata. Pentru multi dintre acestia, trecerea de la Letcani este amintita acum ca „trecerea mortii”. In toamna trecuta, un accident tras la indigo cu cel de ieri a omorit trei oameni aflati intr-o masina care s-a izbit in acelasi personal Dorohoi – Iasi. Toate acestea pentru ca la trecerea de la Letcani nu exista o bariera la care masinile sa opreasca obligatoriu in timpul trecerii trenului. In septembrie 2002, imediat dupa accidentul cu trei morti, „Ziarul de Iasi” a tras un semnal de alarma. Sub titlul „Coboriti bariera peste pasajele mortii!”, ziarul nostru a aratat ca pretextele sefilor CFR de a nu monta o bariera sint cel putin puerile. „Montarea unor bariere la trecerile de cale ferata cum este cea de la Letcani nu este necesara, pentru ca traficul feroviar este foarte redus in zona”, a spus directorul de atunci al regionalei CFR Iasi, Genu Apostol. Parerea acestuia a fost infirmata insa la acea vreme chiar de mecanicul locomotivei sub rotile careia au sfirsit cei trei oameni in toamna trecuta. „Daca ar fi bariere, acestea ar fi coborite in timpul semnalelor, ca o masura de prevedere in plus. In acest caz, multi dintre cei care trec in timpul semnalului ar opri”, a spus Gheorghe Marciuc, mecanicul de pe locomotiva implicata in accidentul de la Letcani. (C.P.)

Comentarii