Microbuze ale mortii la autogara

marți, 06 decembrie 2005, 00:00
6 MIN
 Microbuze ale mortii la autogara

Primul loc vizitat de reporterii nostri: autogara Vama Veche. Prezenta noastra l-a alertat insa imediat pe un agent din zona. „Cautam pirati”, i-am spus, ca sa ne lase in pace. „Ce pirati? Slobozia”, a aratat el ca stia care era scopul nostru. Dupa citeva fotografii, n-am avut incotro si ne-am mutat la Autogara Iasi Vest, in Canta. Aici, la inceput de drum, situatia deja era alta. Un microbuz care circula pe ruta Iasi – Vaslui, cu ora de plecare 16:30, a oprit ca soferul sa ia foaia de parcurs. In interior erau deja calatori inghesuiti pe culoar, iar masina mai face cel putin trei imbarcari pina la iesirea din oras. La vederea reporterilor, soferul a devenit violent, incercind, mai in gluma, mai in serios, sa il accidenteze pe fotograf. Au mai aparut doi angajati ai firmelor de transport si, impreuna cu soferul, au vrut sa distruga aparatul de fotografiat. A inceput o fugareala, in care „tinta”, adica reporterii cotidianului nostru, trebuiau scosi afara din perimetrul in care erau oprite microbuzele.
24 de calatori intr-un microbuz cu 16 locuri
Ne-am intrebat cum arata microbuzele cind sosesc din cursa. Drept urmare, luni dimineata am revenit. Ora 7:40 a fost momentul cind cursa de la Vaslui a tras la capatul de linie de linga Vama Veche. Calatorii zgribuliti de frigul din Iasi au iesit 23 la numaratoare, dupa coborirea din maxi-taxi-ul cu numarul IS.47.EUR. Numarul de locuri pe scaune era de 15. Un alt microbuz care aducea calatori din directia Hirlau a ajuns la ora 8. Ca dintr-un corn al abundentei, din mijlocul de transport cu numarul B-15609 au coborit 24 de persoane. O parte dintre ei si cu bagajele de rigoare. Din directia Birlad a sosit la 8:10 un alt microbuz, care avea inscris pe tablita de inmatriculare IS.17.DOT. Soferul a fost mai „marinimos” cu pasagerii si confortul lor, la numaratoare iesind 21 de suflete. Urmatorul „cargo” dinspre Hirlau (B-15558) si-a facut aparitia in jurul orei 8:40. Din interior au iesit 24 de oameni. Cine mai stie citi au coborit pe parcurs, ca de obicei, fie la intrarea prin Pacurari, fie la Bucium ori Podu Ros.
„Ajung mai repede decit cu trenul”
Odata urcat intr-un microbuz, calatorul stie prea putin sau ignora pericolele care-l pasc pina ajunge la destinatie. Viteza este un aspect care apare obsesiv in discutiile despre transportul cu firmele de maxi-taxi. „Merg cu viteza soferii. Trec de suta frecvent. Daca pe drum sint radare, se anunta intre ei prin telefoane, sau semnalizeaza cu farurile. Sa nu mai spun ca opresc sa ia autostopisti pe care ii duc in picioare. Cel putin 3-4 pe cursa. Unii coboara, dar urca altii”, a declarat un tinar din Birlad care circula saptaminal pe aceasta ruta. Au fost calatori care ne-au spus ca sint microbuze in care se gaseste plasat discret si cite un aparat care detecteaza radare. Cind se aude sunetul ascutit, soferii frineaza brusc pentru a reduce viteza. Momentele acestea sint printre cele care stirnesc comentariile celor care au acceptat compromisul de a calatori inghesuiti, in picioare. Pentru cei care nu calatoresc frecvent cu microbuzele care alearga pe drumurile judetene, scaunele rosii fara spatar sint rezervate celor care ajung prea tirziu pentru a mai incapea pe numarul de locuri legale, si sint postate pe interval. „Daca nu sint locuri, merg si asa. Avantajul e ca ajung mai repede decit cu trenul”, a aratat Eduard Bucur (25 ani) de ce accepta sa se urce intr-un microbuz indiferent de situatie.
„Incercam sa corectam aceste neajunsuri”
Proprietarii firmelor de transport sint constienti de neregulile din teren. „Avem probleme cu soferii care iau pasageri peste numarul de locuri, pentru a-si mai rotunji veniturile. Dupa accidentul de la Slobozia am dat din nou instructiuni clare ca acest fenomen sa inceteze. Incercam sa corectam aceste neajunsuri”, a spus Constantin Codreanu, proprietarul firmei „Transbus”. Informat ca am gasit microbuze in care se aflau multi calatori in picioare, Codreanu a replicat spunind ca „am sa pun microbuze si mai mari”. Politistii incearca sa limiteze modul ilegal in care isi fac treaba soferii firmelor care au ca domeniu de activitate transportul de persoane. „Amenzile sint usturatoare si conducatorii auto care transporta oameni sint frecvent sanctionati, pentru depasirea vitezei legale, supraincarcarea mijlocului de transport sau circulatia fara autorizatie. Noi avem intilniri lunare cu ei, in care le atragem atentia asupra aspectelor ce ar trebui sa fie in atentia lor”, a conchis inspectorul Costel Mindru.
Cei mai expusi accidentarii grave: calatorii in picioare
Care ar putea fi urmarile unui accident si ce se intimpla cu pasagerii care nu stau pe scaune? „Corpurile se comporta ca niste pietre intr-o cutie, dupa un impact frontal. Isi continua traiectoria initiala, efectul fiind proiectarea pe directia de mers, dar in mod haotic”, a declarat seful Institutului de Medicina Legala Iasi, Vasile Astarastoae. „Cele mai multe leziuni se produc atunci cind calatorii se lovesc de spatare, frecvente fiind desprinderile de ficat si splina. In momentul unui impact, chiar si la 60 km/h, creste presiunea intracraniana, iar la viteze mai mari creierul sufera leziuni in urma contactului cu protuberantele din craniu”, a adaugat seful IML. De la Politia Rutiera am reusit sa aflam si alte amanunte. „Este de ajuns ca un singur scaun sa se desprinda, si le angreneaza pe toate din fata lui. La cei care sint asezati, zona picioarelor si a capului sint cele mai vulnerabile in momentul unui accident. Ergonomia scaunelor de maxi-taxi nu e cea mai reusita. Si cind vehiculul este stationat, genunchii pasagerilor ating spatarul din fata lor”, a spus inspectorul Costel Mindru.
Cum ne asiguram ca nu am urcat in masina unui „pirat”
Potrivit sefului reprezentantei Iasi a Autoritatii Rutiere Romane, Pavel Hodea, respectarea numarului de locuri destinat calatorilor este o conditie esentiala pentru o calatorie fara riscuri. „De cele mai multe ori, vina pentru supraaglomerarea masinilor o poarta si calatorii. Lumea prefera disconfortul in favoarea timpului. Acum citeva zile am intilnit chiar eu un caz la Pascani. Aceeasi firma avea doua masini care plecau in aceeasi directie la ore diferite. Cea care pleca prima era intestata de calatori. I-am rugat sa coboare si sa se aseze in urmatoarea, care era goala. A iesit cu scandal, majoritatea plingindu-se ca sint grabiti, ca au copii si familie care ii asteapta”, a exemplificat Pavel Hodea. Potrivit acestuia, fiecare maxi-taxi care pleaca la drum trebuie sa aiba un asa-numit „dosar de identitate”, care contine obligatoriu licenta de transport public si licenta de traseu. Poate insa calatorul sa se asigure ca nu s-a urcat intr-o masina pirat? „Clientul nu are autoritatea de a-i cere soferului datele masinii. De regula, maxi-taxi-urile care circula in afara Iasului au traseele inscriptionate pe bord. De asemenea, pe lateralul fiecarei masini este inscriptionat numele companiei careia ii apartine. Pe bord ar trebui afisate datele de clasificare a autovehiculului pe categorii”, spune Pavel Hodea. O metoda de verificare la indemina oricui o constituie si biletul. „Nu au ce cauta biletele copiate la xerox sau mai stiu eu ce improvizatii. Trebuie sa fie bilete cu regim special, sa aiba un cotor”, a completat el. Biletul pare sa fie un accesoriu vital, mai ales situatiile in care, in urma unui accident, calatorul apeleaza la justitie pentru despagubiri. „Firmele de transporturi beneficiaza de asigurare obligatorie. De regula, aceasta ar trebui sa acopere eventualele despagubiri cerute de victime. Biletele de transport, desi nu sint nominale, constituie o proba in caz de litigiu”, a precizat Hodea.
Un caz revoltator: zero despagubiri pentru iesenii morti intr-un autocar
Unul dintre cele mai grave accidente in care au fost implicati calatori a avut loc pe 25 august 2000, linga Birlad. Un autocar apartinind firmei SC „Toros Trans”, care circula pe traseul Iasi – Bucuresti – Istanbul, s-a ciocnit violent de un camion. Au murit atunci 4 pasageri, alte 26 de persoane fiind grav ranite. Soferul autocarului a murit pe loc. Familia unuia dintre cei raniti, ieseanul Ion Grosu, care a ramas invalid si ulterior a murit, a cerut despagubiri de la SC „Toros Trans”, cistigind in prima instanta 6.000 de dolari. In apel, sentinta a fost insa casata. Firma de transport a indemnat familia sa ceara despagubiri mostenitorilor soferului turc, care nu era nici macar angajatul lor. „Cred ca in acest caz au vorbit mai degraba chichitele avocatesti. In momentul in care soferul nu este angajat, deja este o incalcare a legii”, a comentat cazul Pavel Hodea, seful ARR Iasi.
Transportul cu microbuze a intrat ieri in atentia Guvernului
„Ministerul de resort trebuie sa reglementeze foarte clar sistemul de transport interjudetean in regim de microbuze si maxi-taxi, pentru a se evita aparitia unor accidente generate de acest sistem semiimprovizat”, a afirmat ieri premierul Calin Popescu Tariceanu. El i-a convocat pe ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga, si ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, pentru o intilnire ce va avea loc miine dimineata, pentru a-i prezenta propuneri de rezolvare urgenta a situatiei. „Este nevoie de o reglementare foarte clara a acestui sistem de transport. In acelasi timp, este nevoie de eforturi pentru disciplinarea traficului de catre Politia Rutiera, care trebuie sa aiba un rol activ, si mai putin de simpla observare a traficului”, a mai?spus Tariceanu. (Dan MAXIM)

Comentarii