Nasii de la RATC

vineri, 27 aprilie 2001, 23:00
5 MIN
 Nasii de la RATC

Daca RATC va intra in faliment, aceasta nu se va intimpla din cauza concurentei firmelor de maxi-taxi, sau din cauza lipsei de subventii de la bugetul local. Au grija vatmanii, soferii si controlorii sa-si faca, zilnic, partea lor din veniturile regiei. Dupa ce au stat patru zile in greva, paralizind intreg transportul in comun, angajatii RATC s-au intors la treaba, decisi ca niciodata sa transeze in favoarea lor concurenta cu maxi-taxi. Si au gasit metoda: daca firmele private nu elibereaza bilete de calatorie, nu o mai fac nici ei. Acum, concurenta inseamna cine duce mai multi bani negri acasa, soferii de maxi-taxi sau cei ai RATC?
Ieri, reporterii de la "Monitorul" au verificat pe cont propriu ceea ce auzisera de mult: calatorii din Iasi pot merge linistiti cu mijloacele de transport in comun fara sa-si cumpere bilete. Poti da direct la sofer sau la vatman jumatate din costul biletului, si nu te deranjeaza nimeni. Patru soferi din patru au acceptat banii intinsi de noi, fara sa le tremure mina. Ciubucareala ii incinta si pe controlori, care, dupa ce ne-au cerut biletele si i-am trimis la sofer, ne-a lasat sa calatorim in pace. Cu alte cuvinte, RATC si-a gasit nasii.
Soferul de pe autobuzul IS-03-BSV isi tine ciubucul la vedere
Este vineri, 27 aprilie, ora 13. Hotarasc sa urc la intimplare intr-un autobuz, pentru ca ploaia rece de primavara ma udase pina la piele. Primul a venit in statia din Piata Eminescu un autobuz scurt, galben, marca Ikarus. Am urcat prin fata si m-am apropiat de cabina soferului. Am scos din buzunar o bancnota de doua mii de lei si i-am intins-o, incet, soferului. "Merg si eu pina la prima", i-am spus, cu un zimbet complice. Plin de sictir, soferul a luat banii, i-a inspectat in fuga si i-a zvirlit pe bordul de comanda al autobuzului. "Bine!", a spus el scurt, fara nici un fel de complexe, mai degraba suparat pentru ca nu am cotizat mai mult. In timp ce autobuzul se opintea, gifiind din greu pentru a urca dealul Copoului, doi indivizi se ridica brusc de pe scaune si isi dezvaluie identitatea: sint controlori RATC. Unul dintre ei, negricios la fata, vine tinta la mine, isi pune ecusonul in piept si ma scruteaza cu privirea: "Biletul sau abonamentul la control". Am un prim impuls si vreau sa duc mina la buzunarul gecii pentru a-i prezenta abonamentul, pentru ca aveam unul valabil pe toate liniile, insa realizez la timp ca trebuie sa respect scenariul pina la capat. "N-am bilet, am platit la sofer", spun calm. Controlorul strimba din nas si intra in cabina, soferul ii confirma versiunea mea si pleaca, imbufnat, sa controleze alti calatori. Dupa nici cinci minute, cobor in statia din fata Universitatii "Al.I. Cuza". Autobuzul cu care calatorisem avea numarul de inmatriculare IS-03-BSV si circula pe traseul 14, CUG – Copou.
Sa nu va luati niciodata bilet cind mergeti cu tramvaiul 263
"O fi vreun caz izolat", imi zic in gind, si sint hotarit sa mai incerc inca o data manevra. Din statia de tramvai situata vizavi de Universitate urc, la ora 13:20, intr-un tramvai Tatra cu numarul de marca 263, care circula pe ruta 13, Copou – Tatarasi. Scot inca o bancnota de 2.000 lei din buzunar si-i intind vatmanului. "Merg doar o statie, n-am mai multi bani". Conducatorul tramvaiului nu riposteaza, si nici macar in treacat nu-mi recomanda sa cumpar un bilet intreg pe care-l pot achizitiona in schimbul a 4.000 lei. Stau linistit linga cabina lui si, asa dupa cum i-am promis, cobor la urmatoarea statie.
In troleibuzul 449 primesti restul, dar nu si biletul
Ma decid sa aleg un alt traseu in speranta ca voi gasi totusi un sofer care sa-mi impuna sa-mi cumpar un bilet. Ma opresc in prima statie din Pacurari si la ora 13:40 urc in troleibuzul 45, Tudor Vladimirescu -Pacurari, cu numarul de marca 449. Intind nelipsita bancnota de 2.000 de lei soferului. Pentru o clipa, nu cred ca va fi de acord sa circul fara bilet deoarece mai este cu un barbat in cabina. Imi ia banii fara nici o retinere si ii spun si lui ca voi merge doar o singura statie. Inainte ca troleibuzul sa plece din statie, linga cabina soferului apare si o femeie. Aceasta scoate din geanta 5.000 de lei, cu intentia de a-si cumpara un bilet de la sofer. Insa nu se intimpla asa. Soferul ia si banii femeii, ii da rest 2.000, cu 1.000 de lei in plus fata de pretul biletului. De bilet nici vorba, ceea ce inseamna ca cei 3.000 de lei vor poposi in buzunarul sau, si nu in conturile RATC.
Vatmanul de pe tramvaiul 111 vinde bilete gata compostate
Ma decid sa fac o ultima incercare pentru a descoperi un sofer sau un vatman care nu insala regia la care lucreza. Ajung la Autogara si, la ora 13:55, urc in tramvaiul cu numarul de marca 111, care circula pe ruta 6, Dacia – Tg. Cucului. Urc in tramvai si, bineinteles, scot din buzunar doar o bancnota de 2.000 lei. Pentru ca statia urmatoare, cea de la Gara, era prea aproape, ca sa nu-i trezesc suspiciunea vatmanului, ii spun ca voi calatori doua statii. Ma indepartez citiva pasi de cabina, insa vocea vatmanului imi cere sa ma opresc: "Nu pleca". Execut ordinul si astept linistit. De undeva din partea dreapta a cabinei, vatmanul scoate un bilet, gata compostat si mi-l intinde. In aceste conditii, ar putea veni si mama controlului pentru ca, in acest caz, atit eu, cit si vatmanul sintem in regula.
Uluit cit de simpla a fost documentarea, am decis sa renunt. Trebuia sa ajung la redactie, la sedinta de sumar, si oricum mi se parea inutil sa continuu sa dau bani la toti soferii si vatmanii care imi ieseau in cale. Daca nici unul dintre cei patru pe care i-am testat nu m-au refuzat, exista riscul sa-mi cheltuiesc tot salariul pina deseara. La urma urmei, in Iasi circula vreo 200 de mijloace de transport, si n-am cum sa le satisfac tuturor cheful de ciubuc. Dar data viitoare, cind vine mama din provincie, am sa-i recomand sa urce fie in autobuzul IS-03-BSV, fie in tramvaiul 263, fie in troleibuzul 449 etc.
Girlea promite ancheta si concedieri
Contactat telefonic ieri dupa-amiaza, Petru Girlea, directorul RATC, a aplaudat aceasta initiativa. "Va urma o ancheta interna, iar cei in cauza vor fi sanctionati. Se va merge de la o penalizare de 10% pe trei luni chiar pina la desfacerea contractului de munca. Sanctiunile se vor aplica in functie de existenta abaterilor anterioare", a spus directorul regiei. (Razvan MOLDOVEANU)

Comentarii