RATC si firmele de maxi-taxi se bat dupa legile junglei

joi, 18 ianuarie 2001, 00:00
2 MIN
 RATC si firmele de maxi-taxi se bat dupa legile junglei

Principalele firme de maxi-taxi din Iasi sint dispuse sa se ia la trinta cu RATC. Concurenta cu regia pentru adjudecarea traseelor de transport nu pare sa-i sperie pe patronii de maxi-taxi.
Victor Prodan, patronul societatii "Prodan Impex", crede ca masura este binevenita pentru a ordona transportul de calatori din Iasi. "Atit timp cit se va licita corect, iar RATC nu va fi deloc favorizata, cred ca actiunea va fi una benefica", a spus Prodan. In parcul de masini al societatii, Prodan sustine ca are 12 microbuze moderne si rapide, produse in Occident.
Florica Dascalu, contabil-sef la SabTibRom, afirma ca firma va participa la competitia propusa de Primarie. "Nu putem sa tragem masinile pe dreapta si sa renuntam la activitate, mai ales ca noi tot timpul am functionat corect, platind toate taxele si impozitele si eliberind bilete de calatorie", a spus Dascalu.
Principalii operatori de maxi-taxi nu exclud nici o posibila asociere pentru a face fata concurentei RATC. Impunerea conditiei ca fiecare traseu sa fie acoperit de un singur operator avantajeaza regia locala, care are un numar de mijloace mult mai mare decit al firmelor de maxi-taxi, luate fiecare in parte. In aceste conditii, singura solutie ar fi crearea unui consortiu de conjunctura intre mai multi patroni.
In maxi-taxi, doar unul din doi soferi mai da cite un bilet
Pentru a descrie din interior activitatea de maxi-taxi din municipiul Iasi, am efectuat mai multe calatorii, pe trasee complete, cu microbuzele acestor firme. Din sapte astfel de calatorii, am primit bilete doar de la patru soferi. Dintre acestia, unul a eliberat bilete doar la jumatate dintre calatori, unul pentru ca "a iesit Politia la strada", iar altul a fost intrebat la sfirsitul traseului de un prieten: "Ai mai dat ceva bilete?". Situindu-ma in apropierea soferilor, pentru a observa daca elibereaza sau nu bilete, am aflat ca unul dintre ei urma sa se intilneasca "mai pe seara" cu un cunoscut, care sa-i aduca ceva deconturi de motorina. La capat, inainte de a pleca in cursa, soferii se uita indelung in oglinda retrovizoare pentru a observa momentul in care pleaca tramvaiul ce va urma acelasi traseu.
Profitul la aceste firme este, practic, imposibil de stabilit: pe de o parte, nu elibereaza bilete, deci nu inregistreaza multe venituri, iar pe de alta parte, isi incarca cheltuielile cu facturi reprezentind achizitii fictive de carburanti si piese de schimb. Pentru a respecta adevarul, trebuie spus ca am intilnit si soferi corecti (doi, dintre care o femeie), care au eliberat bilete la toti calatorii (cel putin in momentul anchetei), au fost foarte amabili cu calatorii si nu au lasat sa se urce mai multi calatori decit numarul de locuri pe scaune.
(Constantin PAVEL)

Comentarii