Scoateti Sageata, domnule ministru!

luni, 17 mai 2004, 23:00
4 MIN
 Scoateti Sageata, domnule ministru!

Un tramvai ceva mai spilcuit. De la departare chiar arata bine. Are geamurile un pic fumurii, botul e aerodinamic, asemanator caschetei unui biciclist din Marele Tur al Frantei. In interior, scaunele cu spatar inalt, capitonate, dau senzatia de eleganta. Barele nichelate arunca sageti argintii. La mijlocul vagonului se afla toaleta, cilindrica, de forma unui modul spatial, cu usa glisanta. Acesta este trenul „Sageata albastra”, un automotor „Siemens”, care de un an jumatate face legatura intre Iasi si Bucuresti. De fapt, e un tren folosit in Germania pentru transportul navetistilor pe distante scurte, un fel de tramvai care face legatura intre oras si suburbii. Automotorul adus in Romania are un singur rind de geamuri, iarna fiind racoare pe locurile apropiate. Scaunele cu spatar sint extrem de incomode, fiind inghesuite, iar calatorii sint obligati sa stea cu genunchii la gura. Toaleta, cilindrica, e una singura in tot vagonul. Pentru a intra, calatorii trebuie sa stea, in sir indian, la coada ca la carne pe timpul lui Causescu. De multe ori, toaleta se si infunda. Un episod comic a avut loc anul trecut, cind Sageata plecata de la Iasi s-a oprit in cimp, linga Tecuci, iar calatorii au coborit pentru a-si face nevoile. Acestea sint doar citeva exemple pentru care „Ziarul de Iasi” ii solicita, public, ministrului Transporturilor, Miron Mitrea, sa scoata automotorul si sa reintroduca trenurile Intercity. „Scoateti Sageata, domnule ministru!”
In Germania sint folosite pe distante scurte
„Sageata albastra” s-a dovedit una dintre cele mai proaste afaceri facute de Ministerul Transporturilor. Intr-un an si jumatate de cind au luat locul trenurilor Intercity, tramvaiele nemtesti nu au reusit sa-si atraga decit nemultumirea calatorilor. Intr-un tren obisnuit, calatorul poate sa doarma, isi poate lua cu el o valiza si poate fuma o tigara fara sa-i deranjeze pe ceilalti calatori. Nimic din toate acestea nu este insa posibil in tramvaiele Siemens botezate pompos „Sageata albastra”. Folosite in Germania exclusiv pentru transportul navetistilor pe distante scurte, automotoarele au fost proiectate pentru a asigura confortul pe durata unei calatorii de 15-30 de minute. Adica atit cit dureaza drumul dintr-o suburbie pina in centrul unui oras din Germania, ceva in genul Tg. Frumos – Iasi. In Romania, automotoarele au fost insa puse in circulatie pe trasee lungi de sute de kilometri, intre Bucuresti si Iasi, Brasov sau Cluj, fara a li se face nici o modificare.
Calatorii au iesit in plin cimp sa-si faca nevoile
Automotoarele „Siemens” au inceput in scurt timp sa-si arate deficientele. Daca o calatorie de o jumatate de ora nu creeaza probleme, drumul pina la Bucuresti este un adevarat infern. Iarna, instalatia de aer conditionat este practic inutila. La fiecare deschidere a usilor in statie, aerul rece patrunde in vagon, temperatura din interior ajungind aproape instantaneu la acelasi nivel cu gerul de afara. Geamurile simple nu reusesc sa opreasca frigul, astfel incit calatorul asezat linga fereastra trebuie sa-si sufle periodic in palme pentru a se incalzi.
La 123 de calatori, cit reprezinta capacitatea maxima a automotorului, nu exista decit o singura toaleta, de multe ori calatorii stind efectiv la coada in fata usii. Mai mult, chiar si aceasta toaleta se infunda frecvent. In vara trecuta, calatorii din Sageata Iasi – Bucuresti au coborit in cimp, linga Tecuci, pentru a-si face nevoile. Si asta deoarece toaleta s-a infundat de la citeva bucati de hirtie. Incidentul a fost cu atit mai haios cu cit Sageata a plecat lasind citiva calatori in cimp cu pantalonii pe vine. Mecanicul a fost nevoit sa mearga cu spatele 100 metri pentru a-i recupera pe calatori.
Daca intr-un tren oarecare calatorii pot iesi pe culoar sa fumeze, in „Sageata albastra” nu exista un loc amenajat special. Se poate fuma intr-un spatiu de doi metri patrati in mijlocul vagonului, locul de fumat nefiind izolat in nici un fel de restul vagonului. Fumatul este totusi contraindicat. Banalul fum de tigara poate scoate din uz instalatia gingasa de aer conditionat.
Daca un calator isi scoate pe masuta de linga scaun pachetul cu parizer si praz, toti ceilalti pasageri trebuie sa-si tina respiratia pina la destinatie sau sa rabde mirosul. Automotorul nu este compartimentat, astfel incit fumul de tigara sau mirosurile se raspindesc in tot vagonul.
Un experiment de 320 milioane euro
Scaunele rigide, asezate cite doua fata in fata si spatiul foarte redus pentru bagaje intregesc imaginea unui experiment esuat. Un experiment care a costat Romania 320 milioane de euro, adica aproximativ 13.500 miliarde de lei. Pentru a ajunge la Bucuresti, multi ieseni prefera sa ia trenul sau sa mearga cu masina pina la Pascani, iar acolo sa astepte Intercity-ul Suceava – Bucuresti. De la Iasi la Bucuresti, „Sageata albastra” merge pe jumatate goala. „Gradul de ocupare al «Sagetii albastre» este de 50-60%. Este o cifra rezonabila avind in vedere faptul ca vorbim despre un tren care circula sub rang de Intercity”, a apreciat Dumitru Anchidin, directorul CFR Calatori. La cursa de ieri dupa-amiaza, au plecat din Iasi cu „Sageata albastra” doar 56 de pasageri, in doua vagoane. Adica un sfert din numarul maxim de pasageri pe care il poate transporta automotorul. (A. ZANOAGA)

Comentarii