Se intimpla ceva ingrijorator in «Orasul Culturii»: piesa de teatru de rasunet, anulata ca nu s-au vindut biletele

marți, 04 noiembrie 2003, 00:00
4 MIN
 Se intimpla ceva ingrijorator in «Orasul Culturii»: piesa de teatru de rasunet, anulata ca nu s-au vindut biletele

In Iasul autointitulat pretentios „Orasul Culturii”, un spectacol care a avut un succes imens in Bucuresti, aducind in prim plan o piesa celebra si o distributie de elita, este aminat fiindca nu s-au vindut biletele. Doar 30 de ieseni au cumparat locuri in sala si alti 179 si-au facut rezervari la „O scrisoare pierduta”, spectacol al Teatrului National „I.L.Caragiale” din Bucuresti. Intr-un oras cu mii de intelectuali si zeci de mii de studenti, doar atitia ar fi fost dispusi sa dea intre 70.000 si 175.000 de lei pentru a-i vedea jucind pe Claudiu Bleont, Dan Puric, George Ivascu, Mihai Calin, Serban Ionescu sau Tania Popa? Care sa fie cauza acestui esec, al treilea rasunator din acest an, alte doua spectacole din capitala fiind anulate anterior din acelasi motiv? Sa fie vorba de saracia iesenilor, motivul cel mai la indemina de a fi invocat? De o saturatie a publicului dupa o saptamina plina de spectacole in perioada Festivalului International „Avram Goldfaden”? De slaba promovare a spectacolului?
Claudiu Bleont: „La Tirgu Mures am jucat cu sala plina”
Asta-seara, la orele 19.00, Sala Mare a Teatrului National din Iasi ar fi putut fi arhiplina. Existau toate premisele pentru asta: un titlu de afis ultracunoscut, o echipa de actori de calibru si un pret accesibil al biletelor, ce cobora pina la 70.000 de lei, la balcon. Cu toate acestea, ieri dupa-amiaza, Dinu Sararu, directorul Teatrului National din Bucuresti, a decis sa amine reprezentatia la Iasi. Motivul a fost esecul lamentabil de casa. Daca in cazul celorlalte doua spectacole aminate -„Nunta lui Crecinski”, pus in scena de Felix Alexa tot la Nationalul din Capitala, si „Lolita”, avindu-l in rolul principal pe Stefan Iordache – vinzarea slaba de bilete s-a datorat clar preturilor mari de pina la 500.000 lei, acum acest motiv nu sta in picioare. „Am fost usor mirat cind am fost anuntati ca nu vom mai juca la Iasi. Ni s-a zis ca nu s-au vindut biletele”, spune cunoscutul actor George Ivascu, in opinia caruia saracia iesenilor nu este un argument suficient pentru aminarea spectacolului. „Nu stiu de ce nu s-au vindut biletele, noi am fost anuntati de simbata de acest lucru. Vineri seara, la Tirgu Mures, am jucat cu sala plina si am avut un succes extraordinar cu acest spectacol”, sustine si Claudiu Bleont, precizind insa ca acolo costurile deplasarii au fost acoperite prin participarea la Festivalul International de Teatru de Imagine de la Tirgu Mures, in cadrul caruia, in aceasta seara, va evolua si trupa Nationalului iesean, cu a „A douasprezecea noapte”, de Shakespeare. Pentru a nu iesi in pierdere, conducerea Teatrului National din Bucuresti a considerat ca la Iasi trebuie sa vinda cel putin 600 de bilete.
„O problema de marketing”
Preturile mici nu au facut insa ca iesenii sa se inghesuie sa cumpere bilete. Si asta, sustine Ioan Holban, directorul Teatrului National din Iasi, datorita slabei promovari a spectacolului. „A fost, dupa parerea mea, o problema de marketing, pe care prefer sa nu o comentez. Au avut preturi foarte bune, dar nu au stiut sa-si faca reclama. Abia duminica au inceput sa apara afise, si asta este de neinteles, atita vreme cit Teatrul National din Bucuresti are chiar un director de marketing, ceea ce la Iasi nu exista”, spune Ioan Holban. O alta explicatie adusa de ieseni este aceea ca Festivalul International „Avram Goldfaden” s-a incheiat abia joia trecuta, ocazie cu care iesenii si-au luat o „portie” consistenta de teatru. Pentru conducerea Teatrului National din Iasi, distributia de elita nu ar fi, in plus, un argument convingator pentru ieseni. „Si la noi s-a pus un spectacol foarte bun «O scrisoare pierduta», in regia lui Virgil Tanase si scenografia Doinei Levintza, in care au jucat cei mai buni actori din Iasi: Emil Coseru, Florin Mircea, Doina Deleanu, Doru Aftanasiu, s.a.m.d. Depinde: daca cineva vrea sa vada alti actori in aceeasi piesa plateste un bilet de 150.000 de lei, iar daca este interesat doar de epic nu va cumpara”, spune Adi Carauleanu, directorul artistic al Nationalului iesean. „Eu le-am zis limpede: «Scrisoarea pierduta» s-a jucat la Iasi doua stagiuni si jumatate. Premiera a fost in stagiunea 2001-2002”, spune si Ioan Holban.
Teama de concurenta?
Cit de interesat este insa Nationalul iesean ca Bucurestiul sa fie prezent des aici cu spectacole? Pe linga motivele invocate de conducerea Teatrului National din Iasi, se mai contureaza unul. Acesta ar fi reprezentat tocmai de slaba deschidere fata de concurenta. Ca si cum artistii ieseni ar fi feriti de o comparatie cu cei din Bucuresti, de teama de a nu-i pune intr-un con de umbra. Un actor ultracunoscut precum Claudiu Bleont, care colaboreaza cu unele teatre bune de provincie, nu a mai jucat aici din 1997, cind a fost o reprezentatie „Romeo si Julieta”. „Imi pare rau ca nu vom juca la Iasi. Mi-ar face placere chiar sa colaborez cu Teatrul din Iasi, asa cum am colaborat la Timisoara, la Piatra Neamt”, spune Claudiu Bleont. „Am fost foarte permeabil pentru tot felul de colaborari, mai putin cu actorii. Este foarte dificil, deoarece un actor care joaca la unul, doua sau trei teatre din Bucuresti nu poate veni la Iasi totdeuna la un spectacol joi seara, si atunci ce faci? Vedetele sint in plus foarte solicitate de posturile de televiziune”, argumenteaza Ioan Holban, sustinind ca Teatrul din Iasi se poate descurca si singur, intrucit „trupa de la Iasi este foarte performanta”. Dovada deschiderii este pentru Holban si colaborarea cu regizoarea bucuresteanca Alice Barb, care va pune in scena la Iasi in aceasta stagiune „Ursul Panda”, de Matei Visniec. Dupa cum mai spune Holban, „O scrisoare pierduta” se va juca totusi pe 26 sau 27 noiembrie. (Mirela CORLATAN)

Comentarii