Seful RATP, dat cu capul de parbriz

joi, 09 iunie 2005, 23:00
4 MIN
 Seful RATP, dat cu capul de parbriz

La ora 13, ieri, Neculai Abalasei isi bea linistit cafeaua la biroul sau, tragind cu nesat dintr-o tigara. Plictisit, directorul regiei rasfoia de complezenta citeva hirtii dintr-un dosar. Propunerea reporterilor „Ziarului de Iasi” de a face un tur al orasului l-a ridicat cu greu de pe scaun. Planul era cit se poate de simplu. Directorul urma sa fie plimbat intr-o Dacie exact in zonele in care liniile de tramvai se intersecteaza cu soseaua. Adica exact unde se afla „transeele” care distrug masinile iesenilor. In fata sediului, Abalasei a incercat o ultima scapare. „Mergeti cu masina voastra, ca eu vin cu a mea”, a spus acesta indreptindu-se spre Espero. Dupa citeva minute de negocieri, seful a acceptat si a urcat in Dacie. „Bine, urc cu voi, dar o sa ne urmeze si soferul meu”, a spus Abalasei. Inca de pe strada Silvestru, linga sediu RATP, au inceput denivelarile si gropile de linga linii. Seful regiei s-a tot invirtit intr-o parte si-n alta pe scaun, nereusind parca sa isi gaseasca locul pe bancheta Daciei. Nervii au inceput sa apara odata cu primele zdruncinaturi serioase. „Bai, da’ mergi si tu mai pe dreapta, ce, nu ai loc?”, a strigat Abalasei la sofer. Crispat, acesta a inceput sa realizeze care e, de fapt, demersul acestui experiment. „Cit de prost poate fi un sofer ca sa mearga pe acolo pe unde este zdruncinat?”, a intrebat, retoric, Abalasei cind a observat ca soferul nu rateaza nici o denivelare.
„Voi credeti ca nu am stiut ca imi intindeti o capcana?”
A urmat alta capcana pentru masini. Si inca una. Exasperat, Abalasei a rabufnit. „Voi credeti ca nu am stiut ca imi intindeti o capcana? Da’, am acceptat sa merg pentru ca stiu exact care sint problemele pe care le am si cum trebuie ele rezolvate”, a spus acesta ca un bunic imbufnat ce-si dojeneste nepoteii. Intersectiile pe care le-am parcurs cu masina au fost cele din Podu de Piatra, Podu Ros, Anastasie Panu, Tirgu Cucu, Piata Chirila, Zona Industriala. La un moment dat, lui Abalasei i-a sunat telefonul si, timp de citeva minute, a mai uitat de zdruncinaturi. S-a enervat, din nou, in liniste de aceasta data, pe strada Vasile Lupu, in drum spre Zona Industriala. Directorul era vizibil iritat. A cautat obsedant butonul de reglare a scaunului. A incercat o pozitie mai confortabila pentru a fi cit mai putin zguduit. Nu prea i-a mers, butonul incapatinindu-se sa stea intepenit. Resemnat, Abalasei a continuat discutia. „Avem la indemina totusi o solutie pentru rezolvarea acestei probleme. Totul e sa avem si bani. Exista o substanta, mastic, care, aplicata intre linia de tramvai si asfalt nu mai permite apei sa patrunda intre cele doua structuri. Astfel, se evita «jocul» sinei si nu mai apar gropi sau denivelari intre calea de rulare si carosabil”, a explicat Abalasei. Masticul este o pasta asemanatoare cu plastilina, care se intareste in contact cu aerul, dar care isi pastreaza calitatile elastice. Rolul acestei substante, care se pune intre sina si beton sau asfalt, este de a nu permite apei sa se infiltreze. Am decis sa oprim experimentul cu Abalasei si sa facem calcule pentru a vedea cit ar costa ca RATP sa refaca toate intersectiile unde sint linii de tramvai.
Doi metri de mastic – 90.000 lei
Din declaratiile directorului de la RATP, pretul masticului nu este mare. „Un kilogram de mastic, necesar pentru doi metri de cale, costa 2,5 euro, adica aproximativ 90.000 de lei”, a precizat Abalasei. La aceste costuri se adauga altele pentru ca trebuie demontata linia, trebuie sa se realizeze o fundatie de beton „rutier”, eventual un strat de asfalt deasupra, si ulterior, mastic. „In total, am avea nevoie de 6 miliarde de lei pentru 12 intersectii”, a precizat Abalasei. Astfel, cu acesti bani RATP ar putea efectua lucrari de o calitate superioara si cu garantie de cel putin cinci ani. Adica, in 12 zone ale orasului, masinile ar putea circula lin, fara sa zdruncine pasagerii sau sa apara avarii. Cu toate ca exista posibilitatea efectuarii unor astfel de lucrari, in ultimii ani, autoritatile locale au preferat sa arunce banii pe cirpeli, care oricum nu rezista mai mult de sase luni. Insa sefii orasului au pareri impartite. Astfel, in timp ce seful RATP prezinta un grafic clar al lucrarilor, pentru o parte din acestea folosindu-se si mastic, Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice al Primariei, este de alta parere. „Avem un grafic cu aceste lucrari, dar se vor face fara a utiliza mastic”, a precizat Chirica. De cealalta parte, Abalasei se declara optimist. „In lunile iulie si august, cind oamenii pleaca in concedii si pe strazi circula mai putine autoturisme, vrem sa rezolvam intersectiile din Podu Ros si de la Fundatie. Noutatea, la aceste lucrari, este ca vom folosi mastic, chiar daca nu avem o cantitate suficienta”, a spus Abalasei. Seful RATP a promis ca rezolva cu mastic. Seful Directiei Tehnice din Primarie a afirmat ca are alta metoda. „Ziarul de Iasi” ii va urmari pe sefii orasului pentru a vedea daca vor rezolva aceasta problema pentru soferi. (Mariana ZBERIANU)

Comentarii