Taximetristii rezista pe baricade in lupta cu Simirad

vineri, 05 ianuarie 2001, 00:00
3 MIN
 Taximetristii rezista pe baricade in lupta cu Simirad

Apasind pedala de acceleratie la maxim, taximetristii ieseni sint hotariti sa cistige cursa cu primarul Constantin Simirad. Miza pusa in joc sint cei aproximativ 4.000 litri de vopsea galbena pe care cei 1.026 de taximetristi autorizati ar trebui sa o foloseasca pentru a-si vopsi masinile. "Abuz" este cuvintul cu care soferii caracterizeaza decizia primarului de a nu mai elibera autorizatie pentru anul 2001 celor care nu si-au vopsit masinile. "Hotarirea primarului este abuziva. Efectele acestei hotariri sint suspendate pentru ca noi am obtinut cistig de cauza la prima instanta. Chiar daca Primaria a facut apel, decizia ne e favorabila pina la obtinerea unei sentinte definitive", a declarat avocata Doina Stupariu, cea care ii reprezinta pe taximetristi in proces.
Simirad nu este insa dipus sa faca nici un fel de concesie. "Am mai spus-o si o repet: nu vom elibera autorizatie fara sa fie vopsite masinile. Sint deja o multime de taximetristi care au facut acest lucru. Ca de fiecare data, la orice initiativa moderna se intimpina multa rezistenta", a declarat pe un ton ferm primarul Constantin Simirad.
"Este un abuz daca nu se elibereaza autorizatiile. Primarul nu poate face acest lucru atita timp cit n-a avut cistig de cauza in instanta", sustine si Doru Serafim Alexa, presedintele sindicatului Moldo-Taxi. Fara a intra in polemica cu nici una dintre cele doua parti combatante, maiorul Vasile Fetcu, sef Serviciu Politia Rutiera, considera ca taximetristii nu pot fi amendati momentan pentru faptul ca nu si-au vopsit taxiurile. "Asteptam o sentinta definitiva in acest caz si abia ulterior vom actiona ca atare", a declarat Fetcu.
Impotriva pirateriei si a prostului gust
Exista doua motive pentru care anul trecut, in luna august, consilierii locali au hotarit vopsirea tuturor taxiurilor din Iasi in galben. Primul motiv invocat ar fi cel al stirpirii pirateriei auto, argumentindu-se ideea ca astfel o masina de taxi galbena ar echivala cu o masina autorizata pentru aceasta activitate. Taximetristii au demontat aceasta idee, sustinind ca, la citeva luni de la emiterea hotaririi, au aparut taximetre galbene, insa neautorizate. "Singurul mod de combatere a pirateriei este un control eficient al politiei", sustinea acum citeva saptamini Doru Serafim Alexa. Aspectul estetic reprezinta al doilea motiv invocat de conducerea Primariei, care aduce ca argument faptul ca in toate orasele civilizate ale lumii taxiurile au o singura culoare si sint extrem de usor de identificat. Considerind ca banii pe care ii cistiga de pe urma acestei activitati sint insuficienti pentru a-si permite luxul de a vopsi masinile, taximetristii au combatut si acest argument. "Am Dacia din aprilie 1999. As fi nebun sa dau 5 milioane sa o vopsesc in galben", a spus taximetristul Alexandru Zbughin.
Cit costa exact vopsitul unei masini
Pentru a vedea exact preturile practicate pentru vopsirea unei masini am luat drept etalon Service Automobile Dacia SA din Iasi. Aici, manopera pentru vopsirea unei singure masini, numai in exterior, fara dezechipare, adica scoaterea farurilor, stopurilor, oglinzilor, variaza intre 1,8 milioane de lei, in cazul unei Dacii, si 3,1 milioane de lei, in cazul unui Cielo sau Audi. "La acest pret se adauga si costul materialelor. Pentru un Tico se folosesc 3 litri de vopsea, iar pentru un Cielo 4,5 litri de vopsea", a declarat Maria Amariutei, tehnolog la aceasta societate. Pretul unui litru de vopsea variaza intre 150.000 lei si 250.000 lei. Pentru vopsire se mai folosesc in medie 3 litri de diluant (60.000 lei/l), minim un kilogram de chit in valoare de 140.000 lei, banda de izolat si smirghel. In cazul in care solicitantul vrea ca la vopsire masina sa fie dezechipata, sa ramina fara faruri, oglinzi, etc, manopera costa, in acest caz, intre 800.000 lei si 1,5 milioane lei. Astfel, pretul mediu final pentru vopsirea unei Dacii este de 4 milioane de lei, in timp ce pentru un Cielo acesta ar fi de aproximativ 6 milioane de lei. Majoritatea taximetristilor sustin ca nu pot investi atit intr-o operatie al carei sens nu il inteleg. (Razvan MOLDOVEANU)

Comentarii