Revolta: Mii de ieseni debransati degeaba

luni, 20 august 2007, 23:21
6 MIN
 Revolta: Mii de ieseni debransati degeaba

Mii de ieseni care isi platesc luna de luna factura la utilitati sint nemultumiti ca li se va opri apa calda la fel ca celor care au datorii. Astfel, locatarii bun-platnici nu au nici un drept si sint la mina datornicilor, dar si a asociatiilor de proprietari. Unii ieseni spun ca din cauza datornicilor isi vor vinde apartamentele si se vor muta in alte zone pentru a scapa de vecinii cu datorii si pentru a trai decent. Nimeni nu poate face nimic pentru cei care si-au platit la zi facturile. Reprezentantii Protectiei Consumatorului spun ca sint cu miinile legate, deoarece contractele sint incheiate intre furnizorul de agent termic si asociatiile de proprietari, nicidecum cu fiecare persoana in parte. Conducerea Uzinei de Furnizare a Energiei Termice (UFET) ameninta ca toti cei care inregistreaza datorii mai vechi de trei luni vor ramine fara apa calda. UFET, din cadrul Centralei de Energie Termica (CET), se ocupa de fapt de incasari ca si de debransari. In total, din 3.300 scari de bloc, 2.200 vor avea sistata apa calda. Practic, este vorba despre doua treimi din numarul total de scari de bloc bransate la sistemul centralizat de incalzire. La un numar de aproximativ 50 de persoane pe scara, reiese ca peste 110.000 de persoane vor fi afectate de decizia CET. Sefii termocentralei sint presati si de reprezentantii E.ON Gaz, care au limitat furnizarea gazului metan la cota de avarie. Acestia au dat CET-ului un ultimatum pina la 1 septembrie pentru plata restantelor, in caz contrar putindu-se ajunge la sistarea furnizarii gazului metan.

„Am sa ma mut pentru ca eu nu am datorii si m-am saturat sa traiesc in aceste conditii“

Nemultumirea iesenilor bun-platnici creste pe zi ce trece. Acestia sint revoltati impotriva deciziei UFET de a sista apa calda la toti locatarii, indiferent daca au sau nu au datorii la intretinere. „De ce sa nu mi se dea apa calda daca eu mi-am platit facturile? Nu mi se pare deloc corect ce se intimpla. Mai mult, aceasta oprire a apei calde la un numar foarte mare de oameni poate duce in timp la aparitia de boli sau epidemii. Numai la noi se putea intimpla asa ceva“, a afirmat Cornelia Ursu, care locuieste pe strada Clopotari. Alti locatari au declarat ca isi vor vinde apartamentele pentru a scapa de datorii. Vasilica Ionescu este decisa sa-si scoata la vinzare apartamentul din blocul 609, de pe strada Clopotari. „Am sa ma mut pentru ca eu nu am datorii si m-am saturat sa traiesc in aceste conditii. Nu-i pasa nimanui ca iarna nu am caldura, iar acum nu am apa calda. Pe linga cei cu datorii, sintem afectati si noi“, a declarat Vasilica Ionescu. Femeia a precizat ca stie ca are vecini cu datorii, dar ca nu se poate duce la usa acestora pentru a le cere cont de ce au datorii. Si iesenii care au postat pe forumul site-ului „Ziarului de Iasi“ s-au aratat nemultumiti ca nu au apa calda desi nu au datorii la intretinere. Acestia se pling ca la temperaturi de peste 30 grade Celsius nu au posibilitatea de a face nici macar un dus. „Sint un cetatean bun-platnic din cartierul Alexandru cel Bun, dar de vineri nu mai am apa calda. De ce s-a intrerupt apa calda si la scarile fara datorii? Am acasa un copil de un an si jumatate“, se plinge un locatar. Un alt iesean care a postat pe forum, Ovidiu, a scris ca „mi-e sufletul atit de indurerat ca am ajuns la virsta mea sa retraiesc vremurile in care nazist-comunistii te condamnau la ani grei de inchisoare, iar acum iti este obstructionat un drept uman elementar“.

„Termo-Service“: „Vom fi nevoiti sa mergem la datornici cu casieri-incasatori insotiti de politisti“

Avocatii sustin ca singura solutie in astfel de cazuri este ca locatarii bun-platnici sa dea in judecata asociatiile de locatari. „Atit timp cit relatia contractuala este stabilita intre furnizor si asociatia de proprietari, nu se poate face altceva. Locatarii pot da in judecata asociatia si solicita daune pentru ca ei si-au indeplinit obligatiile“, a declarat avocat Liviu Bran. Nici reprezentantii Autoritatii de Sanatate Publica (ASP) Iasi nu au nici o putere. „Noi recomandam ca populatia sa primeasca totusi apa, dar nu ne putem baga in relatiile contractuale“, a explicat Irina Mitroi, director-adjunct ASP. Reprezentantii Serviciului Asociatii Proprietari din cadrul Primariei au declarat ca vina apartine sefilor de asociatii care nu dau in judecata datornicii. „Locatarii cu restante mai vechi de trei luni ar trebui dati in judecata. Astfel, s-ar scurta si timpul de acumulare a datoriilor“, a mentionat Petrica Focsa, seful Serviciului Asociatii de Proprietari din cadrul Primariei. Acesta sustine ca multi sefi de asociatie nu recurg la aceasta metoda pentru „a nu se pune rau“ cu oamenii. Cristian Andries, directorul „Termo-Service“, a declarat ca a trimis notificari datornicilor si face presiuni pentru ca acestia sa-si plateasca restantele. „Noi sintem constienti ca sint afectati si oameni care nu au nici o vina. Daca in urma demersurilor noastre locatarii nu vor veni sa-si achite facturile, vom fi nevoiti sa ajungem in situatia de a merge la datornici cu casieri-incasatori insotiti de politisti comunitari“, a afirmat Andries.

Sefii UFET au declarat ca vor continua campania de sistare a apei calde.

„Ne pare rau ca sint afectati si oameni de buna-credinta, dar nu avem alta solutie“, a comentat Constantin Ciofu, directorul UFET. Acesta a amenintat ca toti locatarii cu datorii mai vechi de trei luni de zile vor ramine fara apa calda. „Cei care nu vor plati nu vor avea nici caldura la iarna. In aceasta situatie se afla peste doua treimi din locatari“, a avertizat Ciofu.
Datornicii nu vor sa auda de contracte individuale
Oficialii furnizorului de agent termic au declarat ca o solutie in cazul locatarilor care nu au restante consta in incheierea de conventii individuale. Acestia sustin insa ca lumea nu se inghesuie sa incheie astfel de contracte. „Avem aproximativ 4.500 de astfel de contracte, incheiate tot cu cei care nu au probleme la intretinere“, a mentionat Vasile Dumitriu, din cadrul CET. Conform reprezentantilor UFET, va fi sistata apa calda la cite 100 de scari pe zi. Pina in prezent, peste 500 de scari nu mai beneficiaza de aceasta utilitate. Conducerea furnizorului de apa calda si caldura a precizat ca, din aproximativ 3.300 de scari de bloc, 2.200 vor ramine fara apa calda. CET are de recuperat de la populatie aproximativ 80 milioane lei, 30 milioane lei debite si 50 milioane lei penalitati. Sefii termocentralei au trecut la sistari masive de apa calda fiind presati si de furnizorul de gaze naturale, la care au datorii ce se ridica la aproximativ 20 milioane lei. E.ON Gaz a redus alimentarea cu gaz metan a CET la limita de avarie si a dat un ultimatum pina la inceputul lunii urmatoare. In caz contrar, termocentrala ieseana risca sa ramina fara gaz metan. „Cautam sa ajungem la o intelegere cu cei de la E.ON Gaz, un grafic de reesalonare a datoriilor. Deocamdata nu avem nici un acord semnat“, a declarat Dorin Ivana, directorul CET Iasi.

Protectia Consumatorilor spune ca nu are ce face

Iesenii fara datorii la CET au inceput timid sa reclame furnizorul local de apa calda. Motivul de nemultumire ajuns pe masa sefilor de la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) este faptul ca, desi sint bun-platnici, unii cetateni sint nevoiti sa suporte consecintele negative ale debransarii alaturi de persoanele care nu si-au mai platit intretinerea de ani de zile. „Pina acum, am primit o singura sesizare a unui consumator din zona Metalurgie care reclama faptul ca nu are apa calda, chiar daca acesta nu a avut niciodata restanta la plata la fel ca o parte din vecinii sai. Ne asteptam insa ca zilele urmatoare sa primim mult mai multe plingeri din cauza acestui lucru. Este firesc ca oamenilor care achita la timp facturile sa nu le convina sa stea fara apa“, a declarat Dana Hanghicel, inspector-sef adjunct la OJPC Iasi. Chiar daca intelege nevoile iesenilor fara datorii, conducerea OJPC sustine ca nu poate trage la raspundere furnizorul local de agent termic pentru situatia creata. „Contractul este incheiat intre CET si asociatiile de proprietari. Atit timp cit asociatiile de proprietari nu si-au platit la timp datoriile, este firesc ca ele sa ramina fara apa calda. Pentru a evita acest lucru, ar fi indicat ca cetatenii sa intocmeasca conventii individuale cu CET“, a explicat Maria Popa, inspector-sef la Oficiul Regional pentru Protectia Consumatorului.

Comentarii