S-au cascat doua gauri uriase

joi, 27 aprilie 2006, 00:12
4 MIN
 S-au cascat doua gauri uriase

Spre comparatie, in anul 2006 Primaria estimeaza ca va stringe din impozitele pe locuinte, terenuri si masini in jur de 350 de miliarde. Directorii dau vina pe scumpiri la combustibili, cursuri valutare sau datorii mai vechi. In acelasi timp au aparut si alte presiuni financiare: salariatii CET au cistigat 100 miliarde in instanta, iar RATP trebuie sa plateasca ratele la autobuzele MAZ. Pierderea de la CET este cea mai mare. Practic, CET a incheiat anul financiar 2005 cu o pierdere de 302 miliarde lei. Sefii societatii au doua explicatii pentru pierdere. Cresterea pretului la combustibili si la materiale si evolutia defavorabila a cursului valutar. In cazul RATP, pierderile sint de aproximativ 100 miliarde lei. Cea mai mare parte a pierderii a fost acumulata din cauza penalitatilor si majorarilor aplicate la datoriile regiei catre bugetul de stat.
Au crescut tarifele la combustibil, nu si la gigacalorie
Situatia de la CET Iasi se regaseste in majoritatea CET-urilor din tara. Cel putin asa sustin sefii de la centrala din Iasi. „Toate centralele din tara, mai putin centrala din Braila, au iesit in pierdere anul trecut”, a declarat Dorin Ivana, directorul CET. Acesta sustine ca minusul de peste 300 miliarde lei care s-a inregistrat anul trecut in casieria unitatii a aparut din doua cauze. Concret, este vorba de imprumuturile in dolari contractate in ultimii ani de CET si de evolutia pretului la combustibili. Cea mai mare parte din aceasta suma, adica aproximativ 200 miliarde lei, sint pierderi inregistrate in urma cresterilor repetate ale tarifelor la gazul metan si la pacura. Astfel, sefii CET sustin ca, in 2005, pretul la pacura a crescut cu 77%, iar la gaz cu peste 35%, fata de anul precedent. „Desi cele doua tipuri de combustibil au crescut cu zeci de procente, pretul la gigacalorie nu a evoluat in acelasi ritm. Majorarile solicitate de noi nu au fost acceptate de Autoritatea Nationala de Reglementare a Energiei (ANRE)”, a explicat Ivana. Concret, Ivana spune ca in timp ce preturile la combustibil au explodat, ceea ce a condus la cresterea cheltuielilor de producere a unei gigacalorii, ANRE nu i-a aprobat majorarile de tarif solicitate.
Diferenta de pierderi pina la 302 miliarde lei, adica 90 miliarde lei, reprezinta pierderi inregistrate ca urmare a evolutiei nefavorabile a cursului valutar. In acest moment, CET are mai multe credite in valuta facute pentru investitii in modernizarea retelelor sau pentru achizitii de combustibil. Astfel, CET are un imprumut in valoare de 15,2 milioane dolari, din 2000, un alt imprumut de 14 milioane dolari, din 2002. Un al treilea imprumut este din 2004, cind CET a imprumutat 8 milioane dolari, iar in 2005 a contractat inca 980.000 dolari. „Valoarea creditelor nerambursate se evalueaza la sfirsitul fiecarui an. De aici rezulta un prim factor care produce pierderi. Este vorba de diferenta de curs care apare la sfirsitul anului, adica dintre valoarea dolarului la inceputul anului si valoarea la sfirsitul anului, si este inregistrata ca pierdere. Un alt factor care aduce pierderi il reprezinta dobinzile pe care le platim pentru aceste imprumuturi, dar si comisioanele catre banci”, a precizat Ioan Nicolau, directorul economic al CET. Sefii CET sustin ca societatea va deveni mai rentabila dupa implementarea proiectelor de modernizare a retelelor. „Toate aceste proiecte vor face ca pierderile din retea sa fie complet eliminate. Reducind pierderile si oferind servicii de calitate, vom atrage noi clienti”, a mentionat Ivana. Directorul CET sustine ca pierderile ar putea fi diminuate si in urma unei evolutii favorabile a cursului valutar. „Daca valoarea dolarului scade, atunci pierderile vor fi mai mici. Asa s-a intimplat in 2004, cind dolarul a avut un curs descendent. Astfel, dupa efectuarea bilantului contabil, am constatat ca am inregistrat un profit de 100 milioane lei”, a subliniat directorul CET.
La RATP, pierderi din penalitati si majorari
In 2005, si regia de transport public a inregistrat pierderi, cifrate la aproximativ 100 miliarde lei. „O parte din suma, adica 28 miliarde lei, reprezinta pierderile pe care le-a inregistrat Autobuzul. Diferenta de aproape 70 miliarde lei reprezinta pierderile care s-au inregistrat la RATP”, a afirmat Maricel Gherca, directorul RATP. Acesta a precizat ca cea mai mare parte din pierderi reprezinta penalitati si majorari aplicate la datoriile pe care le are regia de transport la stat. „Concret, este vorba de aproape 80 miliarde lei. Aceste pierderi le-am inregistrat in ultimii trei ani. Ele sint atit de mari deoarece in 2003 si 2004 nu au fost luate in calcul ca si pierderi. Practic, suma reprezinta penalitatile si majorarile aplicate la peste 400 miliarde lei, adica valoarea totala a datoriilor celor doua societati la bugetul de stat”, a sustinut Gherca. Diferenta de 20 miliarde lei reprezinta pierderi inregistrate din cauza activitatii defectuoase. „Am mai inregistrat pierderi din cauza diferentelor dintre calculul valorii subventiilor efectuat de RATP si de Primarie. Desi valoarea unui liber pe toate liniile este de 930.000 lei, noi primim de la Primarie doar 300.000 lei. In plus, primim banii cu intirziere si astfel raminem in urma cu efectuarea unor plati, la care se adauga dobinzi suplimentare”, a subliniat directorul RATP. Acesta afirma ca, pentru a reduce pierderile, regia are pregatite mai multe proiecte. „Avem proiecte pentru modernizarea sinelor. Daca le aplicam, reducem practic investitiile pe care le facem zilnic in intretinerea sinelor. Avem linii de tramvai vechi de peste 20 de ani care necesita reparatii foarte dese. Ceea ce trebuie este sa gasim surse de finantare”, a mai spus Gherca. (Mariana ZBERIANU)

Comentarii