Se cere o alta ancheta a tragediei elicopterului SMURD

marți, 21 martie 2006, 01:51
4 MIN
 Se cere o alta ancheta a tragediei elicopterului SMURD

Unul dintre cei doi frati ai doctoritei Liliana Puiu, decedata in urma prabusirii elicopterului SMURD, a inceput un razboi total impotriva celor care, in opinia sa, sint responsabili de producerea tragediei de la Iasi. Dan Puiu, inginer electrotehnist, considera ca raportul asupra accidentului din 9 ianuarie este o incercare de musamalizare grosolana a cazului. El a solicitat zilele acestea Parchetului Militar Iasi o ancheta asupra accidentului in urma careia spera ca cei responsabili de moartea surorii lui sa fie trasi la raspundere. „Cei care au dat ordin sa se zboare in acele conditii sint raspunzatori. Si acestia sint comandantii Unitatii Speciale de Aviatie din Bucuresti, comandorii Ciuca si Haidu. Sint foarte multe nereguli in acest dosar si o tendinta mare de musamalizare. Acei oameni au murit prosteste din cauza unor ordine care nu respectau regulamentele internationale si nici regulamentele lor militare“, sustine Dan Puiu.
„E o aberatie!“
Inainte de a face demersul la Parchetul Militar Iasi, Dan Puiu spune ca a discutat si interpretat datele din raportul firmei Eurocopter, producatorul elicopterului care s-a prabusit la Iasi, cu foarte multi specialisti in aeronautica si piloti. Primul lucru adus in discutie se refera la cauzele meteorologice invocate in raportul Ministerului Administratiei si Internelor. Inginerul Puiu spune ca a consultat cinci specialisti in domeniu. „Cei cu care am discutat sint din Bucuresti, din tara, dar si din strainatate. Toti au infirmat faptul ca, in acea zi, acei curenti de forfecare invocati ar fi putut duce la prabusirea elicopterului care, in opinia lor, nu sint atit de puternici incit sa dezechilibreze un aparat“, sustine Dan Puiu. El si-a intarit afirmatia si cu un alt fapt aflat din raportul firmei Eurocopter. Astfel, elicopterul era dotat cu pilot automat care contrabalansa efectele vintului in timpul zborului. „Acea aparatura era in functiune in timpul zborului tragic. Isi facea treaba singura, fiind pusa pe automat. Cum putea sa spuna nu stiu ce chestor ca vintul a jucat aparatul cum a vrut el, ca pe un balon, pina l-a trintit la pamint? Este o aberatie ce a sustinut, mai ales ca cei de la Eurocopter au scris clar ca aparatul nu avea nici o defectiune“, spune cu convingere Dan Puiu. In plus, inginerul isi argumenteaza afirmatiile si cu faptul ca, din conversatiile pilotilor inregistrate in cutia neagra a aparatului, se intelege ca in acel moment aparatul a intrat in nori, iar pilotii cautau pista de aterizare: „Ei au zburat in «orb» cum se spune, cautind pista de aterizare. Daca atunci solicitau ajutorul turnului de control, sa-i ghideze sa iasa din nori, in doua minute erau adusi la baza. Nu au cerut insa nimic desi erau obligati sa o faca. Nu aveau ce cauta in nori. Au cazut prosteste“.
„Pilotii nu aveau pregatirea necesara“
Un alt punct din raport atacat de fratele doctoritei Liliana Puiu este pregatirea copilotului care se afla la mansa in momentul producerii accidentului. Despre acesta, Dan Puiu sustine ca avea foarte putine ore de zbor, in jur de 700, o experienta total insuficienta pentru a pilota un elicopter in misiuni medicale. „Sefii Unitatii Speciale de Aviatie sint responsabili de moartea tuturor, ca au dat ordin unor piloti sa urce pe aparat fara sa aiba o pregatire de mii de ore de zbor, asa cum se precizeaza foarte clar in regulamentul HEMS (n.r. – Helicopter Emergency Medical Service)“, sustine inginerul Puiu. Acest regulament a fost adoptat si de Romania, prin semnarea Conventiei de la Chicago din 1959. Conditiile impuse de acesta la infiintarea unui serviciu medical aerian, cum este si SMURD-ul de la noi, sint foarte clare: aparatul trebuie sa aiba minim 400 de ore de zbor inainte, pilotii care il manevreaza trebuie sa aiba mii de ore de zbor, iar aparatul si echipajul trebuie asigurati CASCO. „Pilotii trebuiau sa acumuleze acele mii de ore de zbor la baza mai intii, unde trebuiau sa faca zboruri de pregatire si exercitii pe simulatoare pentru tot felul de situatii de criza. Din pacate, orele de zbor pe care le aveau, pregatirea si le-au facut in zboruri de misiune, ceea ce contravine flagrant regulamentului HEMS si chiar regulamentelor lor militare. Ei nu erau pregatiti sa zboare «in orb», cu datele pe care le ofera doar aparatele de bord, situatie in care s-au aflat in momentul producerii accidentului“, afirma inginerul electrotehnist.
„Nu a fost declarat nici macar accident de munca“

Dan Puiu sustine ca a clarificat si faptul ca elicopterul prabusit la Iasi, cu numarul de inamtriculare 302, nu era asigurat CASCO. „Mai mult, pilotii, sora mea si asistenta Mioara nu aveau nici unul incheiate asigurari de viata. Apoi, Lilianei si Mioarei trebuiau sa li se faca obligatoriu protectia muncii si instructajul si sa semneze o hirtie prin care isi asuma intreaga responsabilitate daca se urca in elicopter fara asigurare. Nu s-a facut nimic din aceste lucruri si iarasi s-au incalcat flagrant niste regulamente. Accidentul nu a fost declarat nici macar accident de munca, asa cum a fost in cazul cintaretei Laura Stoica“, stirneste alte intrebari despre anchetarea accidentului inginerul Puiu. El a tinut sa precizeze si faptul ca cei de la unitatea speciala din Bucuresti i-au mintit pe ieseni atunci cind au sustinut ca elicopterul 297, alocat Iasului in septembrie anul trecut, era in revizie la Brasov. „Acest aparat, care era asigurat CASCO si care trebuia sa fie la Iasi, opera de fapt la SMURD Bucuresti. La Iasi au trimis insa un elicopter neasigurat. De ce?“, se intreaba Dan Puiu. Astfel, familiile celor patru decedati nu vor primi 100.000 de euro fiecare, care ar fi trebuit sa le revina daca aparatul ar fi avut asigurare CASCO. Fratele doctoritei Liliana Puiu spune ca nu doreste decit sa se faca lumina in acest caz, iar cei respunzatori sa fie sanctionati. (Carmen MAFTEI)

Comentarii