Strazile cu cele mai multe accidente grave

miercuri, 27 septembrie 2006, 01:04
4 MIN
 Strazile cu cele mai multe accidente grave

Soseaua Nicolina poate fi denumita „Drumul Crucilor“ din municipiul Iasi. Artera conduce in clasamentul tragic al accidentelor cu morti si raniti grav. Trei oameni si-au pierdut viata, iar alti patru au fost grav raniti de la inceputul anului si pina acum. Totul in urma a sapte accidente catalogate drept grave. Deloc surprinzator pentru politisti, bulevardul Alexandru ocupa locul al doilea pe podium, dupa ce asfaltul a fost refacut. Al treilea traseu insingerat de pe harta Iasului este soseaua Bucium. Mai mult de jumatate din cele 58 de accidente cu urmari grave din Iasi au avut ca factor cauzator graba soferilor. Desi a angrenat resurse umane si materiale deosebite, programul „STOP ACCIDENTELOR“ nu a reusit decit sa ingrase bugetul, fara a limita numarul de accidente grave. Ziua de joi pare a fi fatidica pentru soferi si pietoni. Statistic vorbind, Ambulanta a fost cel mai des solicitata sa intervina pe strazi in cursul zilelor de joi, in primele opt luni ale acestui an. Intervalul orar cu cel mai mare risc de producere a incidentelor rutiere cu victime este 14 – 22. Politia are un plan de reducere a numarului de accidente rutiere pe strazile Iasului.

Soseaua Nicolina: de unde vine pericolul?

Programele initiate de Politia Rutiera in acest an au fost turniruri in care amenzile si sfaturile nu au putut invinge mentalitatile soferilor si pietonilor. Astfel, drumurile din municipiu au bagat in mormint 12 oameni si au trimis pe miinile medicilor 49 de persoane cu rani grave. Strada care a ingrasat cel mai tare conturile firmelor de pompe funebre si l-a vlaguit in acelasi timp pe cel al asigurarilor de sanatate a fost soseaua Nicolina. Din ianuarie si pina luna trecuta, politistii au semnalat sapte accidente cu victime in zona. Trei oameni au murit, iar patru au ajuns la spital cu rani care i-ar putea lasa schiloditi pe viata. „Riscul ridicat il prezinta portiunea dintre podul Nicolina si Rondul Vechi CUG. Cauzele ar fi viteza si traversarile imprudente. Traversarile neregulamentare din zona statiilor de autobuz sint aici dublate de viteza neadaptata“, a explicat agent-sef Virginia Pralea, purtator de cuvint al politiei iesene, care a activat pina de curind la Rutiera. Pentru reducerea accidentelor, politistii incearca imblinzirea fortata a soferilor, prin amplasarea unei benzi de cauciuc inaintea fiecarei treceri de pietoni. Desfiintarea chioscurilor din zona ar fi alt aspect preventiv. „In Brasov sint multe astfel de benzi. Nu afecteaza procesul de deszapezire. Sint mai late decit cele de la Valea Lupului si incadrarea unui marcaj cu astfel de benzi e foarte eficienta. Desfiintarea chioscurilor ar duce la scaderea numarului de traversari repetate si neregulamentare“, a spus un politist cu multa experienta. Tot ca masura de prevenire a accidentelor, ofiterii de la Rutiera au mai propus semaforizarea intersectiei cu strada Salciilor (prima statie de autobuz de la podul Nicolina n.r.).
Alexandru: drum mai bun, accidente mai multe
Bulevardul Alexandru poarta argintul in acest trist top, cu sapte accidente grave de la inceputul anului. Doua persoane si-au pierdut viata si cinci au suferit rani ce au necesitat zeci de zile de spitalizare. „Ne asteptam la cresterea numarului de accidente pentru ca a fost reabilitata patura asfaltica. Perioada similara a anului trecut nu a adus nici un singur accident grav in zona“, a mai spus Virginia Pralea. Oamenii legii vad o legatura clara intre gradul de adaptabilitate mai rapid al soferilor la suprafata de rulare imbunatatita si obisnuintele pietonilor, care stiau ca zona respectiva era una fara pericole. „Aici pietonii trebuie sa invete sa se fereasca ei de pericole, pina se vor lua altfel de masuri, gen amplasarea benzilor de reducere a vitezei. Oricum, soferii conduc haotic, cel putin in zona Minerva“, a declarat un politist de la Rutiera, aflat la strada.
Bucium: viteza este principala cauza
Intrarea in Iasi prin Bucium ramine ca si in ceilalti ani un punct problematic. Portiunea dintre Spitalul de Psihiatrie Socola pina la Hanul „Trei Sarmale“ a luat viata a doi oameni si a trimis pe masa de operatie alti trei. „Viteza este principala cauza aici si consideram ca cea mai importanta masura ar fi revenirea la impunerea limitei de 50 kilometri la ora“, a mai declarat Virginia Pralea.
Alte strazi care completeaza clasamentul accidentelor cu victime sint Nicolae Iorga (un mort si trei raniti grav), Vasile Lupu (3 raniti grav) si Calea Chisinaului (un mort si un ranit grav). Vina in aceste accidente apartine in cea mai mare parte soferilor.
Cele mai multe accidente sint dupa-amiaza; cele mai grave dimineata
Politistii au ajuns la concluzia ca din cele 58 de incidente rutiere cu victime 32 pot fi puse pe seama soferilor. Daca cei aflati la volan sint vinovati in 55 la suta din situatii, in aproape 40 la suta din cazuri pietonii au fost vinovati (23 accidente). „Atunci cind soferii au fost cauza, si-au pierdut viata cinci persoane si 29 au fost grav ranite. Neatentia pietonilor a luat sase vieti si a dus la ranirea grava a altor 18 persoane“, a mai completat Virginia Pralea. Statisticile mai arata ca zilele de la mijlocul saptaminii sint cele mai insingerate pe strazile din Iasi. In zilele de joi au avut loc 13 accidente (patru morti si noua raniti), miercurea 12 incidente rutiere (un mort si 11 raniti), iar vinerea alte 12 (un mort si 10 raniti grav). Intervalul orar 14 – 22 conduce ca numar de accidente cu 34, in care a murit un om si 32 au ajuns la spital. Intre orele 6 si 14 s-au inregistrat 22 accidente, insa grave, soldate cu noua morti si 15 raniti.
Propunere: radare fixe pentru vitezomani
Indisciplina in trafic, viteza neadaptata pe anumite artere traversate intens de pietoni si neatentia celor aflati pe jos sint principalele cauze ale accidentelor rutiere din Iasi. Pe linga amenzile si permisele ridicate zilnic, semaforizarea si amplasarea benzilor de reducere a vitezei, Politia mai vede o solutie de reducere a numarului accidentelor. „Ne gindim serios la introducerea de camere radar fixe pe principalele artere cu probleme din Iasi. La Bacau, proiectul este deja in stadiu avansat. Firma care monteaza radarele primeste un procent din amenzi“, ne-a declarat seful IPJ, Liviu Zanfirescu.

Comentarii