Buick-ul lui Dej, in curtea unui birladean

marți, 06 februarie 2001, 00:00
4 MIN
 Buick-ul lui Dej, in curtea unui birladean

Pasiunea lui Alecu Beldie nu este total necunoscuta birladenilor. Multi dintre ei il stiu datorita masinii cu care merge aproape zilnic prin tirg, marca Chevrolet "Caprice", un gigant american pe patru roti, fabricat in 1979. Desi multi nu ar avea tupeul sa circule cu o asemenea masina, Beldie a preferat acest autoturism american pentru ca este "foarte sigur": "E o masina puternica si foarte solida. Cu asta nu ai voie sa mori daca se intimpla sa ai vreun accident. Am luat-o de la cineva din Bacau care, la rindul sau, o cumparase de la Ambasada Irakului din Bucuresti. I-am schimbat, insa, motorul original pentru ca avea un consum de 27 de litri de benzina la 100 de kilometri. I-am adaptat unul de ARO, pe motorina. Cind am cumparat-o, multi s-au mirat si intorceau capul pe strada cind o vedeau. Copiii cind o vedeau strigau «Sue Ellen», ca acelasi model de Chevrolet s-a putut vedea si in serialul american de televiziune, «Dallas»", ne-a spus Beldie.
Pasiunea pentru masini a avut-o de cind se stie. Mai bine de 40 de ani, Beldie a lucrat ca sofer mecanic pe la diferite unitati din Birlad si la SCCES Perieni. "Boala" pentru masini a transmis-o si celor patru fii ai sai, pe care, de mici, i-a invatat tainele sofatului si mecanicii auto.
Piesa de rezistenta, un Oldsmobile, fabricat in 1935
De-a lungul anilor, Beldie nu a scapat niciodata ocazia de a cumpara cite o masina veche. Meseria pe care a practicat-o i-a oferit sansa de a descoperi astfel de "bijuterii" auto, cum ii place sa le spuna. De fiecare data, nu a stat pe ginduri si le-a si cumparat. Omul a recunoscut ca de cele mai multe ori, pretul cu care le-a achizitionat a fost mic, pentru ca fostii proprietari ori nu realizau ce au in curte, ori erau dezinteresati. In schimb, Beldie a investit ani buni pentru reconditionarea automobilelor si pentru a le pune din nou pe "roate".
In prezent, desi nu este impresionanta ca numar, colectia de masini vechi a lui Beldie este valoroasa prin citeva modele, unicate in Birlad si chiar in judet. Piesa de rezistenta si cea mai draga sufletului lui Beldie este un autoturism american, marca Oldsmobile, fabricat in 1935. "Prin 1988 l-am cumparat de la un cetatean din Vaslui. Din cite am inteles, omul il avea de la un pilot de aviatie militara. Eu, cu drumurile mele de serviciu prin Vaslui, il vazusem circulind prin oras si pusesem ochii pe el. In cele din urma, m-am dus la om acasa si am cumparat-o. Deja, persoana respectiva nu o mai folosea si chiar vroia sa o vinda. Nu va mai spun in ce hal era. Am adus-o la remorca in Birlad si m-am apucat sa o reconditionez. Problema a fost ca nu mai avea motorul original. Abia intr-un tirziu am aflat ca motorul si toate piesele zaceau aruncate pe la garajele ACR din Vaslui. M-am dus acolo si le-am gasit. Am scormonit prin iarba si prin pamint pina am dat de piese. I-am montat la loc totul si acum masina este in stare perfecta de functionare. Are pina si placutele originale pe care sint inscriptionate seria motorului, a sasiului si anul de fabricatie. Numai ca nu i-am pus niciodata benzina ca sa o incerc. Mai trebuie sa-i reconditionez caroseria, dar, deocamdata, imi vine cam greu, ca nici eu nu mai sint cum eram. De cite ori am cumparat cite o masina din asta, nu banii au fost problema, ci reconditionarea lor. Pentru asa ceva, investesti ani grei de munca si iti trebuie si pasiune multa", ne-a marturisit Beldie.
Pasionatul colectionar ne-a mai povestit ca, dupa 1989, un cetatean german i-a oferit 10.000 de dolari americani pentru acest automobil, insa omul a refuzat sa o vinda. Atit Beldie, cit si fiii sai, nu vor nici in ruptul capului sa renunte la aceasta masina.
Buick-ul lui Dej a ajuns in ograda lui Beldie
Un alt autoturism din colectia lui Beldie care, de aceasta data, are o valoare mai mult istorica, este un Buick "Electra", fabricat in Statele Unite ale Americii, in 1965. Masina a apartinut lui Gheorghe Gheorghiu Dej, predecesorul lui Nicolae Ceausescu. Chiar daca, in prezent, nu mai are motorul original, faptul ca masina a apartinut fostului lider comunist roman, ii confera acesteia o valoare inestimabila.
"Buick-ul l-am cumparat de la un cetatean de aici, din Birlad. Acesta o cumparase de la Bucuresti, in urma unei licitatii organizata de Comitetul Central al Partidului Comunist Roman. Asta a fost masina personala a lui Dej. Dupa ce am cumparat-o, am reparat-o, am revopsit-o, de arata ca nou nouta. Multi ani am mers numai cu ea", ne-a mai spus Beldie.
Desi este total nevinovata, pasiunea i-a adus omului si citeva necazuri pe vremea fostei guvernari comuniste. "Prin 1987, am facut niste drumuri la Vaslui cu Buick-ul, in interes de serviciu. Nesansa a facut ca, in ziua aceea, cit m-am foit prin Vaslui, sa fiu luat la ochi de niste ofiteri de la Securitate. Le atrasese atentia masina, care, ce-i drept, era ochioasa si nici nu mai erau altele prin zona. Picasem de chiabur cu masina asta, ca era prea luxoasa pentru mine si pe vremea aia nu prea iti dadeau voie cu asa ceva. La iesirea din Vaslui, m-a depasit masina Securitatii si la o curba mi-au facut semn sa opresc. Mi-au pus in circa ca as fi depasit o caruta in curba si mi-au luat actele. Mi-au spus sa ma duc acasa si o sa fiu chemat la Militie. Intr-adevar, la Birlad m-au chemat la Militie, m-au interogat, au venit chiar si la mine acasa, dar, in cele din urma m-au lasat in pace", ne-a povestit Beldie. (Razvan CALIN)

Comentarii