Vreti sau nu zebre cu cocoasa?

Subtitlu

miercuri, 05 iulie 2006, 22:50
3 MIN
 Vreti sau nu zebre cu cocoasa?

Politia Rutiera vrea sa reduca numarul accidentelor din Iasi. Lucratorii in uniforma au propus inaltarea cu 10 centimetri a trecerilor de pietoni. Metoda propusa de oamenii legii nu e agreata de edili si nici de prea multi soferi, dar se presupune ca va duce la scaderea drastica a numarului de accidente pe trecerile de pietoni din Iasi. „In sase luni au fost 141 de accidente in municipiu cu morti si raniti, iar 30 s-au produs pe trecerile de pietoni, deci aproximativ 19%”, a declarat inspector principal Costel Mindru, politist la Rutiera. Daca initial totul a plecat de la o idee, acum politistii au si un proiect in care se descrie cum vor arata aceste zebre cu „cocoasa”. Pentru inceput se va propune modificarea numai a citorva dintre trecerile de pietoni pe care se produc cel mai des accidente.
Unde sint zebrele cu bucluc
Trecerile de pietoni considerate de politisti ca fiind cele mai periculoase, si incluse in planul lor de propuneri, ar fi cele de la Spitalul Socola, Munca Invalizilor (Pacurari), statiile Tudor Neculai si Rond vechi (ambele pe soseaua Nicolina) si Gara Internationala. In zona Pacurari au fost de la inceputul anului 12 accidente pe marcajele pietonale, iar pe locul doi urmeaza soseaua Nicolina, cu 10 accidente. Pe baza acestor cifre, cei de la Rutiera considera necesara inaltarea trecerilor de pietoni cu un strat de asfalt. „Accesul catre platforma suprainaltata cu 10 cm se va face pe o lungime de 5 metri de patura asfaltica ascendenta. Intreaga platforma va avea 10 metri, dintre care patru sint cei ai trecerii de pietoni propriu-zise. La iesirea de pe platforma, pe alti cinci metri se va cobori treptat”, a explicat inspectorul principal Costel Mindru. Potrivit politistilor, accesul spre platforma se va face lin, socul fiind atenuat chiar la trecerea in viteza. „Mai mult, aceste treceri de forma unui podium plat vor crea efectul vizual de obstacol, fapt ce ii va face pe soferi sa incetineasca. Si motociclistii se vor potoli”, a mai spus Mindru. Politistii mai iau in calcul asfaltarea cu o mixtura speciala rosie, semnalizarea trecerilor respective de la 30 – 50 metri cu semnul „drum denivelat”. In limitele bugetului, aceste treceri pot fi placate cu cerculete reflectorizante pentru noapte (catadioptri asfaltici). Primaria nu bate din palme la propunerea politistilor. „S-a discutat o reanalizare a propunerii, dar nu agream luarea acestei masuri”, a afirmat directorul tehnic Mihai Chirica.
Pietonii par incintati
Pietonii considera propunerea ca fiind o schimbare in bine. „La trecerea din Triumf (Copou, n.r.), saptamina trecuta era sa ma ia unul cu un maxi-taxi. Eram la doi metri de trotuar si el doar a schitat ca incetineste. Era sa ma ia cu oglinda. Poate daca ar fi avut o chestie de asta inaltata in fata lui, nu mai trecea asa. Sa le faca si mai inalte”, a declarat Cristian Mirica (27 ani). Persoanele mai in virsta se pling si ele de aceleasi probleme cu unii soferi. „Da, sa le faca mai inalte. Nu pot sa trec mai repede strada. Am o operatie la sold”, a spus Horia Sultzu (67 ani). Soferii nu prea jubileaza insa la gindul ca trecerile de pietoni ar putea creste in inaltime. „Mai bine le-ar semnaliza corect pe cele care sint acum. Nu ma bucura ideea ca as putea decola de pe o platforma din asta. Cred ca s-ar ingreuna si traficul”, a spus Petru Binga, un taximetrist in virsta de 36 ani. Un alt taximetrist arata cu degetul spre pietoni. „Cind se suie la mine in masina si se grabesc, imi spun «Va rog, repede, ca imi da cafeaua in foc!». Dar daca a doua zi clientul meu e pe jos si frinez cind el merge ca la plimbare pe trecere, ma injura. Desi m-a rugat ieri sa mergem cu viteza. Pietonii ar face bine sa nu uite ca zebra e un loc pe unde au voie sa traverseze, nu e trotuarul”, a declarat Florin Talica (36 ani). Politistii indica experienta tarilor din Occident care au implementat masura. „In Spania si Austria chiar si trecerile de pietoni de pe strazile mici sint suprainaltate si au dat rezultate extraordinare. Bineinteles, si pietonii sint mai atenti. La noi, deocamdata experienta a aratat ca la Valea Lupului nu am mai avut nici un accident de cind s-au pus benzile”, a incheiat Costel Mindru.

Comentarii