Fabrica de critica a stereotipurilor

joi, 15 martie 2007, 21:02
3 MIN
 Fabrica de critica a stereotipurilor

Centrul Cultural Francez din Iasi prezinta, luna aceasta, o serie de filme video realizate de un grup de artisti si critici de arta in cadrul unui proiect de fabricare postproductiva a mesajelor extrase din cinematografia franceza si cea romana.
Dupa expunerea proiectului sub forma unei instalatii video amenajata in diferite spatii ale CCF, lucrarile pot fi vizionate individual, pina la sfirsitul lunii, in mediateca institutiei. Un eveniment de o seara a simulat atmosfera unui multiplex de home-cinema in care publicul era asaltat din toate partile de monitoare si proiectii tematice. Ulterior, instalatia a fost reconfigurata in spatiul intim al mediatecii centrului, unde fiecare lucrare poate fi vizionata pe cont propriu.
Ca parte a programului Carte blanche aux jeunes créateurs, proiectul Fabrica a deschis Luna francofoniei la Iasi, concentrindu-si atentia atit asupra invitarii unui grup de tineri artisti formati in practica generata de Asociatia Vector si Facultatea de Arte Plastice, Decorative si Design, cit si asupra interpelarii critice si comparative a unor stereotipuri culturale si cotidiene reflectate in cinematografia franceza si romana.
Plecind de la ideea potrivit careia cinematografia este una dintre formele culturale contemporane care influenteaza formarea atitudinilor si  comportamentelor publicului, prin prelucrarea diferitelor mesaje ale industriei si serviciilor culturii vizuale, artistii si criticii implicati in proiect au propus o serie de reflectii simptomatice si analize comparative asupra unor extrase tematice dintr-o arhiva de filme de productie franceza si romana, vizind identificarea, reprezentarea si examinarea critica a unor stereotipuri si sabloane identitare ale culturii si vietii sociale atit din perioada socialist-comunista, cit si din cea actuala. Angajati intr-o intreprindere alternativa de prelucrare a imaginarului cultural si de fabricare a receptarii publice, acestia au pus in discutie diferitele tipuri de perceptii si reprezentari ale constructiei urbanitatii si modernitatii, ale criticii ideologice, ale comportamentului in mijloacele de transport, ale impactului informatiei mediatice asupra telespectatorilor, ale contrastului dintre viata muncitorilor traita in uzine si hedonismul cultural burghez trait in salile de concerte, ale discursului politic de-a lungul istoriei formarii identitatii, ale rupturii cotidiene de viata publica in discutiile conjugale si extra-conjugale din pat, ale erotismului si ale infidelitatii si, in fine, ale auto-contemplarii in salile de cinema.
Combinarea decupajelor din realitate si a scenelor fictionale creeaza diferite moduri de receptare a mesajelor cinematografice expuse discernamintului public la limita dintre scepticism si sublimitate.
In mesajele lor, artistii vorbesc despre felul in care simplitatea rutinei cu care sintem obisnuiti sa privim spatiile urbane ar intari superficialitatea cu care abordam influenta acestora asupra ritmului vietii noastre, despre modalitatea in care situatia conflictuala, infidelitatea sau comunicarea insuficienta devin clisee in construirea unui tipar comportamental al relatiilor interumane, despre felul in care practica zapping-ului, a selectarii imaginilor si canalelor din masa de informatie mediata ar influenta formarea unui comportament cotidian simptomatic, ori despre modalitatea in care inscenarea politica a vietii sociale si a existentei private ar duce la abrutizarea individului si masificarea comportamentelor sociale intr-o conditie existentiala subumana.
Dimensiunea tehnica si conceptuala a proiectului a presupus ca, prin procesul de selectie, montare postproductiva si redistribuire artistica a mesajului cinematografic, sa se valorifice o posibila reconfigurare creativa a habitudinilor de consum ale publicului de cinema si sa se accentueze calitatea participarii colaborative ca noua modalitate de productie si expunere artistica.