Nevoia de design

joi, 08 martie 2007, 21:15
3 MIN
 Nevoia de design

Multe dintre momentele vietii noastre sint influentate de diferitele forme de design cu care interactionam si prin intermediul carora comunicam. Cu toate acestea, nu exista un interes cit de cit motivat de a prezenta diferitele modalitati creative de raportare la consum si producerea comportamentului in relatie cu diferitele forme de design.
Formatele expozitionale in care sint prezentate creatii recente in design lipsesc inca la noi. Dincolo de dimensiunea comerciala a evenimentelor de prezentare a creatiilor de design, pare destul de importanta dimensiunea formatoare si ameliorativa care ar putea sugera noi aplicatii in viata de zi cu zi. Exista, insa, evenimente internationale care definesc diferitele modalitati de impact al produselor de design, de la medierea informatiei pe internet la forme de informatie printata si de la spatii arhitecturale si obiecte de mobilier la vestimentatii si gadgeturi. Anul acesta, de pilda, dupa primele doua trienale nationale de design, Design Culture Now (2000) si Inside Design Now (2003), Muzeul National de Design Cooper-Hewitt din New York anunta cea de-a treia editie, Design Life Now, propunind un spectacol de design experimental sub forma de animatii, new media, moda, robotica, arhitectura, design de produs si design grafic.
Permitind atit generarea formelor digitale, cit si manufacturarea obiectelor in stilul DIY (do it yourself), designul contemporan redimensioneaza vizual si practic viata cotidiana, influentind crearea ambienturilor si comunicarea informatiei ca modalitati curente de traire a vietii. Formele si conceptele propuse atit prin intermediul noilor tehnologii, cit si sub aspectul materializarii angajeaza structuri fata de care ne situam ca utilizatori si consumatori de momente traite.
De la imaginile inter-active cu care ne intilnim aproape zilnic prin intermediul designului web pina la obiectele uzuale pe care le manipulam si printre care ne miscam, sintem cit se poate de influentati in activitatile noastre. Cu toate aceastea, foarte rar ajungem sa vedem elementele de design din jurul nostru ca forme ale artei si cu atit mai putin ne-am putea gindi la o expozitie spectaculoasa, ori pur si simplu informala, de design. Oricit de prezent si activ ar fi designul in viata noastra, in multe dintre cazuri se resimte lipsa unei informatii articulate despre importanta educatiei vizuale si practice pe care o poate furniza un context specific de prezentare a creatiilor de design in Romania. 
Din pacate, designul este inca inteles ca reprezentare a unei forme avansate de viata economica ori chiar ca expresie a unei supralicitari a "strictului necesar". Nu se ia in considerare reconfigurarea creativa si operationala a vietii, care ar putea nuanta critica "vinarii noutatii" si "etica anti-consumerista". In multe dintre cazuri, produsele de design sint ele insele modalitati de incurajare a creativitatii individuale, cum ar fi, de pilda, produsele realizate de mina (asa-zisele obiecte hand-made), care ies din logica procurarii obiectelor produse in masa. De asemenea, valorificarea diferitelor tipuri de materiale poate fi cit se poate de surprinzatoare si informativa.
Intelegerea designului ca una dintre formele cele mai active si interesante de modelare a stilului vietii cotidiene ar avea un impact concret nu atit la nivelul estetizarii vietii, cit la nivelul imbunatatirii ambientale si functionale a coabitarii.

Comentarii