Ziua in care a ajuns

joi, 19 iulie 2012, 18:22
4 MIN
 Ziua in care a ajuns

Ce face un regizor atunci cand nu mai face filme? Dupa ceea ce pare a fi fost o cariera ok in Seul, cu patru lung-metraje realizate si vazute in special de cinefili, Seong-jun s-a retras la tara, unde se ocupa doar cu predatul. Filmul cineastului sud-coreean Hong Sang-soo, Ziua in care a ajuns (The Day He Arrives), povesteste cele cateva zile petrecute de personajul regizor in Seul in compania unui vechi prieten.

Vizita lui Seong-jun nu are un scop anume. Pe strazi se intalneste accidental, in mod repetat, cu o fosta colega, acum profa la facultatea de film. Nu ajung sa iasa impreuna. Asteptand ca prietenul sau sa-si termine programul, Sang-soo bea cu niste studenti la film, isi viziteaza apoi o fosta iubita, ii cere iertare, ii jura iubire vesnica, iar a doua zi pleaca promitandu-i ca n-o s-o mai deranjeze. Filmul infatiseaza intamplarile din perspectiva masculina, artistica, a regizorului care nu mai face filme, vrand doar ca, in cele cateva zile la Seul, sa iasa in oras cu prietenul sau, sa bea, sa vorbeasca, sa cunoasca femei si sa le impresioneze cantand la pian muzica romantica europeana.

Cineastul Hong Sang-soo isi filmeaza personajele extrem de simplu, imaginea parand de telenovela sau de film studentesc lipsit de pretentii. Asa sunt si personajele sale: isi traiesc viata critic, discuta, se plang uneori de neimpliniri, beau, se trezesc si o iau de la capat. Daca cinema-ul practicat de Hong Sang-soo e simplu, integrandu-se in curentul realist, chestiunile abordate, sinceritatea si, de aici, absurdul asumat al actiunilor personajelor sale se plaseaza intr-o zona complexa a manifestarii umane. Ocolind pe cat posibil comportamentele previzibile, cineastul pune in scena situatii in care personaje destul de libere in gandire isi exprima si isi manifesta particularitatile sprijinindu-se doar pe sentimentele proprii. Personajele lui Hong Sang-soo sunt sincere si tintesc, prin felul in care sunt conturate, un anumit adevar. Intr-un interviu din 2010, creatorul se referea la realism, parafrazandu-l prin „cat de aproape pot ajunge de adevar prin limbajul meu. As fi fericit sa fie similar adevarului cat de putin. Astfel, sa intind piese pe ecran printr-un proces care este in intregime ilogic, sa aranjez aceste piese prin intuitie, sa privesc toate acestea proiectate pe perete nu singur, ci impreuna cu altii, sa impartasesc aceleasi ganduri cu unii dintre acei oameni si sa pot rade cu ei. Asta imi place. La filme."

Intr-adevar, umorul e un aspect important in Ziua in care a ajuns. Plasand in personajul-regizor de 40 ani si o parte din personalitatea lui, Hong Sang-soo creeaza multe secvente auto-ironice, in care comportamentul masculului beat si sentimental atinge niste cote hilare ale ridicolului. Pe de alta parte, Hong Sang-soo este si un bun cunoscator al tipologiilor feminine, Ziua in care a ajuns infatisand trei personaje diferite prin trasaturi subtile de caracter si personalitate.

Intr-una dintre discutiile de bar, un prieten actor, fost colaborator al regizorului, povesteste unui barbat si unei femei cum oamenii se cred cititi atunci cand mentionezi doua extreme despre ei. „De exemplu, unei femei i-as zice: la exterior arati foarte voioasa si sociabila, insa in adancul tau porti durere si tristete. Daca mentionezi ambele extreme, le-ai prins." Prietenul raspunde de pe cealalta parte a mesei: „Ne pacalim din cauza pornirilor noastre contrare." Femeia de la masa, curioasa, vrea sa stie cum e ea. Actorul, surprins, ii zice: „Pari foarte pragmatica si ingrijita, insa in adancul tau esti extrem de sentimentala. Suna bine?" Femeia de la masa se extaziaza si sustine ca e exact asa, exact cum a descris-o actorul pe care acum l-a intalnit pentru prima oara. Actorul si prietenul sau rad.

Altadata, in acelasi bar, cu aceeasi mizanscena si regie, personajul regizor intrerupe o discutie despre coincidente, spulberand cu satisfactie afabila mitul cum ca ar exista vreun motiv in spatele coincidentelor: „In viata ni se intampla lucruri aleatorii fara niciun motiv. Noi alegem cateva dintre ele si formam o linie de gandire; o linie compusa din toate acele puncte pe care le denumim ratiune."

Ziua in care a ajuns (The Day He Arrives) e filmat alb-negru. Secventele care infatiseaza actiuni repetate, cum ar fi iesirile grupului de prieteni de mai multe ori in acelasi bar in nopti succesive, sunt filmate in aceeasi mizanscena. Actiunile in sine sunt repetitive, aspect subliniat de regia aparent naiva, insa care de fapt indica subtil o anumita ireversibilitate. In ciuda umorului sau, Hang Sang-soo are o viziune pesimista sau, poate, realista asupra vietii si relatiilor umane, singurele farame de comunitate vazandu-le in intalniri ocazionale, alcool recreativ si atractia dintre barbati si femei. Filmul, prezentat in 2011 la Cannes la sectiunea Un Certain Regard, poate fi descarcat de pe site-ul karagarga.net, dupa ce primesti o invitatie de la un membru deja existent al platformei.

Comentarii