Viitori soferi chinuiti inutil

luni, 12 ianuarie 2009, 22:15
5 MIN
 Viitori soferi chinuiti inutil

Pentru a avea sanse sa deveniti sofer, trebuie sa stiti de ce scade presiunea la ulei, de ce trage volanul dreapta, care este rolul transmisiei, electromotorului si al diferentialului, care e rolul mecanismului de distributie, al alternatorului si, mai ales, al reductorului distribuitor.  Acestea sunt numai cateva din subiectele intrebarilor simple, cunostintele de mecanica trebuie sa fie un pic mai profunde chiar, pentru a deveni fericitul posesor al permisului auto.

 Chiar daca nu va intereseaza, este necesar sa stiti de ce dupa virare rotile revin la pozitia initiala si daca momentul motor transmis la roti este mai mare sau mai mic decat la arborele motorului. Nu va puteti urca la volan nici daca nu stiti de ce se arde garnitura de chiulasa, intra apa in baia de ulei a motorului sau se sulfateaza bateria.

De asemenea trebuie sa cunoasteti cauza rateurilor in galeriile de admisie si evacuare si faptul ca atunci cand diodele din puntea de redresare sunt strapunse, alternatorul nu functioneaza. Si, printre altele, mai trebuie sa stiti ca uzura canalelor arborelui cardanic sau uzura pronuntata a rulmentilor crucilor cardanice duc la bataile arborelui cardanic. Toate astea nu pentru ca ati avea vise secrete de a deveni mecanic auto, ci tot pentru a intra in posesia permisului de conducere.

Sunt doar cateva exemple de cunostinte absolut inutile, necesare insa pentru a conduce un automobil in Romania. Pentru ca mai sunt si altele de-a dreptul imbecile, ca intrebarile specifice doar pentru masini cu motor Diesel, indiferent de ce tip de automobil are de gand sa conduca aspirantul la soferie.

Teorie complicata invatata din carti neaprobate oficial

La toate acestea mai trebuie sa adaugam si intrebarile referitoare la primul ajutor, probabil pentru nivelul asistentilor de pe ambulanta, cum ar fi ce facem cu accidentatii care au fractura de coloana, fara sa fim intrebati cum aflam ca respectivul are asa ceva. Asa ca permisul devine destul de greu de obtinut. Iar sefii serviciilor care se ocupa cu asta sunt arestati pe banda rulanta la Pitesti, Iasi, Bacau si mai nou, Bucuresti, pentru spaga.

Cum spuneam, intrebarile de prim ajutor au totusi un sens, e vorba de semenii nostri in nevoie, trebuie sa stim macar in mare ce sa facem. Dar cele de mecanica, nu. In general examenul pentru permis auto e la fel ca toata scoala romaneasca. Doritorii trebuie sa invete papagaliceste si fara sa priceapa o multime de chestii, sa se bazeze pe memorie pentru a acumula niste notiuni pe care le vor uita a doua zi dupa examen, asta daca se hotarasc sa il dea pe bune si sa nu dea spaga.

Bibliografia este inexistenta, nu exista nicio brosura, o metodologie oficiala aprobata. Toate materialele aparute pe aceasta tema au fost scoase de diferite colective sau persoane, dar nu poarta girul directiei de profil, si cele mai multe au intrebari care, dupa spusele celor responsabili, nu mai sunt in teste.

Cunostinte inutile in era motoarelor capsulate

Simple sau complicate, intrebarile de mecanica tot inutile raman, in era motoarelor capsulate, a computerelor de bord si a diagnozei computerizate. Ce rost are sa intrebi despre diodele de la alternator? Ca sa ii dam indicatii mecanicului sau sa desfacem noi jumatate de motor pana ajungem la puntea redresoare?

Masinile moderne (si chiar cele mai putin moderne) indica totul pe bord, unele si vorbesc, te uiti in cartea tehnica si vezi care e problema. Pe care oricum nu stii sa o repari. De aceea multe masini sunt dotate cu sisteme de motorizare care includ si functionarea in regim de avarie si se taraie si intr-un piston vreo suta de kilometri. Si, daca nu participi la raliul Paris – Dakar, reusesti sa gasesti un service. Si chiar in pustiu daca esti, dai un telefon, vin respectivii si iti duc ei masina la service. A trecut vremea soferului de Dacie care stia tot si avea in portbagaj trusa cu scule, glaspapir, lita, petice calde, manometru si altele asemenea. Si Daciile tot motoare capsulate au astazi. La fel ca la frigider, DVD, antena parabolica sau masina de spalat si la automobil citim cartea tehnica si, atunci cand se strica, il ducem la reparat, la specialisti.

La cum se circula in Romania, viitorii soferi ar trebui verificati la Codul Rutier, nu la decalaminat injectoare. Si poate multe accidente ar putea fi evitate, daca un sofer nu ar avea habar ce e ala unghi de fuga, dar ar cunoaste perfect regulile de circulatie.

Candidatii, deranjati de intrebarile de mecanica

Majoritatea instructorilor intervievati considera ca intrebarile de mecanica sunt inutile, fiind vorba de notiuni prea aprofundate. Valentin Vechiu, instructor auto, spune ca multi cursanti au picat in ultima vreme din cauza acestor chestionare recent introduse. "Intrebarile de mecanica sunt peste ceea ce cunosc elevii care dau examenul pentru categoria B. Ele se preteaza mai bine pentru profesionisti, categoriile C, E, D", spune Valentin Vechiu, care sustine si faptul ca multe dintre intrebari sunt formulate ambiguu.

Si cursantii spun ca multe din intrebari nu-si au rostul. "Sunt o gramada de intrebari stupide. Inteleg ca trebuie sa stii ce rol are ambreiajul si alte aspecte practice – cum diferentiezi cauciucul de iarna de cel de vara. Dar s-au cam dus timpurile in care puteai face pe mecanicul daca ramaneai in pana. Acum duci masina la service, se conecteaza la calculator si rezolva mecanicul problemele", spune Daniel D., unul dintre candidati.

Intrebarile sunt inutile, dar vin de la Bucuresti

Comisarul sef Dumitru Zmau, seful Serviciului Politiei Rutiere, considera ca aceste intrebari si-ar avea rostul doar in cazul examenelor pentru soferii profesionisti. „Soferii incepatori trebuie sa stie in primul rand sa respecte regulile de circulatie si sa circule corect, nu din ce este compus motorul", spune Dumitru Zmau.

Comisarul sef Danut Ciubotaru, seful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, recunoaste ca unele dintre intrebari sunt prea tehnice si nu fac parte din cunostintele de interes general si ca nu exista niciun manual sau brosura care sa-i ajute pe candidati sa se pregateasca.

"Intrebarile au fost stabilite de o comisie la nivel national formata din reprezentanti ai Ministerului Internelor si Reformei Administrative, ai Ministerului Transporturilor si Ministerului Sanatatii. In plus, noi, ca serviciu, suntem doar utilizatori ai acestui sistem de examinare, nu si administratori. Intrebarile sunt generate de un server de la nivel central si nu putem interveni in niciun fel in stabilirea chestionarelor", spune Danut Ciubotaru.

Cat priveste numarul intrebarilor de mecanica la care trebuie sa raspunda orice candidat, acesta oscileaza intre doua sau trei, in functie de serverul central. "Oricum, daca un candidat raspunde corect la celelalte intrebari, el poate promova examenul de sala fara sa mai raspunda la intrebarile de mecanica".

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii