Importanta aeroportului Sucevei creste odata cu proiectul european al autostrazii Nord-Sud

luni, 26 martie 2012, 20:31
4 MIN
 Importanta aeroportului Sucevei creste odata cu proiectul european al autostrazii Nord-Sud

Importanta aeroportului „Stefan cel Mare" de la Salcea va creste in urmatorii ani, in conditiile punerii in aplicare a noilor prevederi din strategia europeana de transport care au fost recep adoptate si care au plasat Suceava de-a lungul unor mari zone de investitii in domeniul infrastructurii feroviare si rutiere.

Este vorba de Reteaua Trans-europeana de Transport TEN-T care a inclus realizarea unor mari obiective atat din punctul de vedere al retelelor de autostrazi, cat si al cailor ferate. Pe de o parte, cele recent stabilite la Bruxelles vin sa consfinteasca unele planuri mai vechi ale autoritatilor sucevene care vizau realizarea unei autostrazi sau a unui drum expres care sa lege Capitala de Suceava si o statie intermodala de transport. De cealalta parte, modernizarea cu fonduri europene a Aeroportului nu va avea alt efect decat cel de a amplifica rolul acestui obiectiv ce va fi situat in imediata apropiere a unei autostrazi, a unei cai ferate pentru trenuri rapide si a unei statii de transport intermodal. Aceasta din urma are rolul fluidizarii sistemului de descarcare si transport de marfuri, urmand a fi realizata in apropiere de oras si de asa maniera incat sa fie usor accesibila pentru transportatorii feroviari, cat si de cei rutieri.

„La Bruxelles s-a decis: Suceava devine important nod rutier si feroviar al UE. Va creste considerabil si importanta aeroportului Suceava", a declarat presedintele Consiliului Judetean Suceava, Gheoreghe Flutur, referindu-se la cele stabilite pe data de 22 martie, cand s-a intrunit la Bruxelles Consiliul pentru Transport, Telecomunicatii si Energie (CTTE) al Uniunii Europene (UE). Agenda intrevederii a cuprins temele cele mai importante pentru spatiul de transport european iar una din problemele discutate a vizat si infrastructura rutiera din Estul Europei. In deschidere a fost discutata revizuirea Retelei Trans-europene de Transport TEN-T, restul intrunirii urmand a dezbate aspecte ce privesc piata de servicii aeriene si aeroportuare. Reviziurea TEN-T a fost una din mizele mari ale Romaniei si cu o importanta decisiva pentru judetul Suceava care, odata cu aceasta decizie, s-a vazut inclus pe harta marilor trasee europene rutiere si feroviare, fiind in acest fel sanse uriase ca sa se obtina fonduri de realizare sau de modernizare a traseelor respective, avantajele pentru Suceava fiind indiscutabile.

In continuarea demersurilor Romaniei de crestere a ariei de acoperire in Romania a retelelor centrala si globala ale TEN-T, a fost convenita in sedinta de lucru cu Vicepresedintele Comisiei Europene, comisarul Siim Kallas, extinderea acestora din urma pentru a acoperi principalele artere rutiere si feroviare ce traverseaza teritoriul Romaniei. Documentele sedintei ofera o perspectiva foarte importanta la dezvoltarea viitoare a infrastructurii din Romania. Dupa negocieri foarte lungi si foarte dificile cu Comisia pe perioada ultimului an si jumatate s-au fixat trasee ale retelelor TEN-T care sprjina direct dezvoltarea noastra economica si de infrastructura din perioada urmatoare. Romania a obtinut practic dublarea retelei rutiere TEN-T pe teritoriul national.

Se prefigureaza in acest fel coridoare de dezvoltare pentru zona nordica a Romaniei si consolideaza interconectarea viitoare a doua state membre UE, Romania si Ungaria, cu doi vecini importanti, Republica Moldova si Ucraina.

Unul din coridoarele rutiere pentru zona nordica este strans legat de proiectul mai vechi al unei autostrazi care sa lege Suceava de Buzau si de acolo, mai jos, de capitala Romaniei. De cealalta parte, crearea unei autostrazi de la Bucuresti spre Suceava ar putea duce la crearea, in continuare, a unei autostrazi care sa treaca prin Ucraina, pe la Cernauti si in continuare pe la Lvov iar de acolo pana spre granita cu Polonia, scopul la nivel european fiind, pe de o parte, interconectarea cu Ucraina iar pe de alta parte o legatura rutiera facila intre Marea Baltica si Marea Neagra. Acestea aspecte au fost discutate de seful administratiei jduetene sucevene cu diferite ocazii, atat la Suceava si la Cernauti, cat si la Bucuresti sau Bruxelles.

In urma deciziei recente luate la Bruxelles, lungimea totala a retelelor TEN-T din Romania se dubleaza in ceea ce priveste modul de transport rutier si creste cu peste 40% pe modul feroviar. Cat priveste legatura cu Republica Moldova, aici este vorba despre construirea unei autostrazi de la Iasi la Targu Mures si de aici mai departe spre Timisoara, un proiect ambitios, aceasta autostrada urmand a se intersecta cu cea de la Bucuresti la Suceava in zona Romanului.

„Accesul la finantare va fi simplificat, iar finantarea europeana disponibila pentru proiectele acestea, identificate de acum ca fiind prioritare, va creste substantial, la fel interesul si increderea finantatorilor privati si internationali. Investitiile pe care astfel le prefiguram in infrastructura vor duce la scaderea costurilor pentru transportatori, vor creste potentialul de dezvoltare regionala prin costuri mai mici si o economie mai competitiv", a declarat Gheorghe Flutur. Potrivit celor spuse de seful administratiei judetene, vor fi si doua coridoare feroviare incluse in strategia de la nivel european, ambele avand drept scop includerea unor trenuri de mare viteza care sa circule de la Suceava spre Cluj si de la Suceava spre Bucuresti. In aceste conditii, s-a putut oficializa la nivel european un demers pe care autoritatile sucevene l-au inceput mai demult si pentru care Gheorghe Flutur a facut demersuri la nivelul Ministerului Transporturilor si a Guvernului. Este vorba despre realizarea unei statii intermodale, obiectiv pe care administratia judeteana suceveana avea in vedere a-l realiza, cel mai probabil, in zona comunei Darmanesti. Statia intermodala ar urma sa fie singura din zona Moldovei si una din cele sapte care se vor construi la nivel national alaturi de cea din apropierea Brasovului, Bucurestiului, Clujului, Craiovei, Constantei si Timisoarei. (Dan PRICOPE)

Comentarii