COMUNICAT DE PRESĂ

„T.U.IAȘI RACING”, a șasea oară la Formula Student Netherlands

luni, 24 iulie 2017, 14:24
4 MIN

Echipa „T.U.Iași Racing” a participat, în perioada 17-20 iulie 2017, la Formula Student Netherlands, care avut loc pe TT Circuit din orașul Assen, și s-a clasat pe locul 19. Timp de patru zile, monopostul (n. r. mașina de curse), construit de zece studenți de la Facultatea de Mecanică din cadrul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, a trecut prin șapte verificări tehnice, trei probe statice și patru probe dinamice.

În primele două zile ale competiției au avut loc verificările tehnice și probele statice. A fost testat nivelul de siguranță al mașinii, moment în care unul dintre piloții echipei a fost felicitat de către organizatori, întrucât a obținut un timp foarte bun, de doar trei secunde, în ceea ce privește viteza de reacție în caz de accident. Următoarele două verificări au constat în examinarea șasiului și a tuturor elementelor tehnice ale mașinii. De asemenea, monopostul a fost urcat pe o rampă și înclinat la 60 de grade pentru a i se verifica stabilitatea, a fost testat nivelul de zgomot pe care-l emite și, la final, au fost examinate frânele acestuia.

„Ne bucură faptul că am reușit să ajungem până aici și experiența de aici ne motivează să continuăm cu și mai multă energie. În Assen, am întâlnit echipe care au avut o susținere financiară uriașă în spate, de peste 80.000 de euro, și cu care am concurat. Un membru dintr-o astfel de echipă ne-a întrebat cu cât am construit mașina și i-am spus că am utilizat în jur de 20.000 de euro, inclusiv costurile generate de participarea la o competitie, cazare, tansport, etc. A fost uimit și ne-a spus că suntem niște genii dacă, cu atât de puțini bani, noi am reușit să facem un monopost care să funcționeze”, a declarat Ștefan Grigorean, liderul echipei.

Cele trei probe statice au constat în elaborare unui plan complex de business și în prezentarea acestuia în fața comisiei; interpretarea costurilor de construcție ale mașinii și analizarea aspectului exterior al monopostului. În cadrul probei Business Plan Presentation Event, echipa a obținut 25 de puncte, la Cost and Manufacturing Event 45 de puncte și la Engineering Design Event 26 de puncte.

A treia zi a competiției a dat startul probelor dinamice, considerate de către participanți ca fiind cele mai complicate din concurs. Rând pe rând, cele 31 de echipe înscrise la Formula Student Netherlands și-au testat monoposturile în ceea ce privește viteza maximă pe care o ating acestea în curbă și viteza maximă pe care o ating pe un traseu lipsit de obstacole și curbe. De asemenea, mașinile au rulat, contra cronometru, pe un traseu lung de un kilometru și plin cu obstacole. Ultima probă, care s-a desfășurat în ultima zi a competiției, a fost și cea mai dificilă, fiindcă multe dintre echipe nu au putut s-o finalizeze. Aceasta presupune că fiecare monopost trebuie să reziste celor 22 de ture de circuit (22 de kilometri) și să termine cursele într-un timp cât mai scurt. În cadrul probei Skid Pad Event, „T.U.Iași Racing” a obținut 3,5 puncte, la Acceleration Event 3,5 puncte și la Autocross Event 4,5 puncte. La ultima probă, Endurance & Efficiency Event, sistemul de suspensie al mașinii a trebuit modificat fiindcă, conform organizatorilor, monopostul nu era eligibil pentru a participa la probă. Modificările au suprasolicita elementele suspensiei, care erau deja afectate din cauza terenului denivelat de la zona de testare, și, după zece ture de circuit, mașina a prezentat defecțiuni tehnice la sistemul de suspensie și echipa nu a mai putut finaliza ultima probă. În total, echipa a obținut 107,50 puncte.

Studenții ieșeni își propun să construiască un nou monopost cu care să participe la competițiile organizate în anul 2018. Până acum, echipa „T.U.Iași Racing”, coordonată și întemeiată de profesorii Ciprian Ciofu și Gabriel Ursescu, de la Facultatea de Mecanică, a construit cinci monoposturi și a adunat investiții de peste 30.000 de dolari. Cu peste 10.000 de ore lucrate, studenții au participat în anul 2012 la competiția Formula Student din Spania, în 2013 și în 2015 în Ungaria, iar în 2016 au concurat pentru prima dată în două competiții în același an, în Italia și în Ungaria.

Formula Student este cea mai mare competiție tehnică din lume dedicată studenților care proiectează, construiesc și rulează un prototip de curse în conformitate cu regulile impuse de organizatori. În Olanda, concursul a avut loc pentru prima dată anul acesta și s-a desfășurat pe TT Circuit, construit în anul 1995, cunoscut și sub numele de „Catedrala vitezei”. La Formula Student Netherlands au participat peste 1000 de studenți din 17 țări diferite. 

Comentarii