Cum s-a născut noul brand al Aeroportului. Discuţii din culise, dar şi legătura cu un club de dating

vineri, 15 martie 2024, 02:50
5 MIN
 Cum s-a născut noul brand al Aeroportului. Discuţii din culise, dar şi legătura cu un club de dating

„Inspirăm mişcarea” – declară ambiţios noul slogan al Aeroportului Iaşi. “Brandurile de aeroport nu sunt despre cer sau despre aer, sunt despre o experienţă transformativă”, a explicat George Nisioiu, fondatorul companiei de branding care a realizat noua identitate de brand a Aeroportului Iaşi, într-un interviu în care acesta a explicat ce presupune construirea unui brand pentru un aeroport şi care au fost elementele luate în considerare până la crearea noului slogan şi a noului logo. Din acest articol aflaţi şi ce legătură este între un club de dating şi un aeroport, dar şi care au fost constrângerile, precum şi sursele de inspiraţie pentru noul brand al Aeroportului Iaşi.

 

Pentru construirea unui brand, specialiştii iau în considerare o multitudine de elemente. În cazul unui aeroport, de exemplu, trebuie să ţină cont, între altele, de tipul de călători, de ţările din care aceştia vin sau spre care se îndreaptă, de numele şi sloganurile deja existente, de modul în care simbolurile create pot fi amplasate, astfel încât să fie vizibile, uşor de recunoscut şi de memorat şi în acelaşi timp să fie originale.

“Brandul de aeroport a venit într-un context în care noi ne-am propus să fim impecabili”, spune George Nisioiu, care admite: „Sigur, întotdeauna vor exista cârcotaşi şi atunci, a existat o cerinţă ca nivelul de originalitate să fie absolut”. Primii „cârcotaşi” care au reacţionat pe Facebook, chiar în timpul evenimentului de lansare al noului brand transmis live pe reţeaua de socializare, au văzut în noul logo al Aeroportului Iaşi fie reprezentarea grafică a unor bilete (de avion), fie nişte “piese de domino care se prăbuşesc”.

Contractul, obţinut de Innerpride Branding în urma selecţiei de oferte în august 2023, a fost în valoare de 142.500 lei. Bani pentru care echipa de branding a evaluat “toate elementele constituente ale acestui proiect”, după cum spune George Nisioiu: “A fost un brand desfăşurat cu foarte multe constrângeri strategice şi funcţionale. Toate elementele constituente ale acestui proiect au fost evaluate. Am făcut un research într-o taxonomie de-asta extinsă, cu 600 de aeroporturi la nivel mondial. În total există 41.000 de puncte, cum ar fi , . Deci, practic, am analizat tot ce poate fi legat legate de aeroport, de la fâşiile de iarbă de pe care decolează avioane sportive, până la cei 16 km de pistă ai centrului spaţial unde aterizează naveta spaţială. Între cele două extreme există 41.000 de puncte, unele branduite, altele nebranduite. Unele mici şi branduite foarte frumos, altele mari şi nebranduite. Ele se prezentă sub un nume, se îmbracă în anumite culori, fonturi. Toate aspectele acestui proiect noi le-am luat în calcul”.

CITEȘTE ȘI: Aeroportul Iaşi se prezintă cu această nouă identitate. Cum vi se pare?

Pe de altă parte, echipa de branding a făcut un top al aeroporturilor şi le-a studiat identitatea de brand. “Am avut o listă cu un top 250 aeroporturi. Pe de o parte, a fost un top al aeroporturilor corespondente din perspectiva curselor, în ideea că pasagerul vine în (sau pleacă din) Iaşi, în ideea că numele aeroportului si tot ce conţine identitatea de brand trebuie să fie uşor de citit şi de reţinut.. Adică din Iaşi se zboară spre Billund, se zboară spre Copenhaga, dar nu se zboară, spre exemplu, spre Lisabona. Pe de altă parte, am studiat aeroporturile care excelează cu ceva la nivel internaţional: Heathrow, de exemplu, pentru că are un număr foarte mare de pasageri, Dubai şi Istanbul pentru că sunt aeroporturi construite de la zero şi au beneficiat de tot knowledge-ul ăsta de experienţa consumatorului de fluxuri, de iluminare, de aerisire”, a explicat Nisioiu.

Mai mult, realizarea unui brand de aeroport presupune cunoaşterea mecanismului de funcţionare a cluburilor de dating, susţine fondatorul Innerpride Branding: „Brandurile de aeroport sunt parte a unei discipline în care românii strălucesc, şi care se numeşte Two Side Market. Istoric vorbind, Two Side Market este clubul de dating. Într-un Two Side Market vin suficient de mulţi bărbaţi dacă ştiu că o să fie femei şi vin suficient de multe femei dacă ştiu că o să fie bărbaţi. Ai, practic, două audienţe care se susţin reciproc. Al doilea model de Two Side Market sunt platformele tehnologice, iOS-ul pentru Apple, respectiv Android-ul pentru celelalte telefoane. Ele au o penetrare în piaţă suficient de mare pentru că sunt suficient de multe aplicaţii, iar dezvoltatorii scriu aplicaţii pentru că au suficient de multă penetrare în piaţă. Într-un aeroport, liniile aeriene vin pentru că există o adresabilitate suficient de mare. Atenţie, nu neapărat locală, ci şi regională!”.

Prin urmare, pasagerii se îndreaptă spre curse deservite de Aeroportul Iaşi, în timp ce noi curse se lansează, ca urmare a faptului că există cerere pentru zborurile operate de pe Aeroportul Iaşi. “Această dublă adresabilitate a unui aeroport înseamnă că şi brandul său se construieşte la intersecţia dintr-un brand mai spectaculos, popular, şi un brand mai profesional, din zona tehnică adresată a linilor aeriene. Sunt nişte constrângeri strategice, în primă instanţă”, subliniază specialistul.

În plus, pentru a ilustra grafic identitatea unui aeroport, specialiştii s-au gândit la ce mesaj transmite acesta. „Brandurile de aeroport nu sunt despre cer sau aer, sunt despre o experienţă transformativă”, crede Nisioiu care a dezvăluit pentru Ziarul de Iaşi din “culisele” şedinţelor ţinute cu echipa de proiect a Aeroportului: “Brandurile de aeroport au o caracteristică. În general, 90% dintre ele sunt iniţiative publice, iar 10% sunt private, cum e cazul aeroportului Dubai sau al noului aeroport din Istanbul. Dar majoritatea sunt publice, iar oamenii care gestionează ideea de brand au nişte perspective destul de instituţionale. În cazul nostru, ceea ce a fost excepţional şi foarte rar a fost faptul că echipa de conducere a aeroportului a pus la punct o echipă de proiect foarte bine pregătită profesional, care a ştiut ce să ceară. Şi au avut o viziune strategică foarte bună. Spre exemplu, noi ne-am dus la ei pregătiţi să le spunem, ştiţi, uitaţi-vă, aveţi acum Palatul Culturii. Toţi folosesc Palatul Culturii. Este o greşeală foarte mare. Pentru că nu te mai diferenţiezi. Ei, la întâlnire, ne-au spus „.

Aşa s-a ajuns ca noul logo să conţină numele destinaţiei Iaşi, iar literele stilizate să simbolizeze mişcarea. Iar Aeroportul Iaşi, care a înregistrat creşteri spectaculoase ale numărului de pasageri în ultimii ani se poziţionează prin noul său slogan – “Inspirăm mişcarea” – ca o soluţie de dezvoltare în capitala Regiunii de Dezvoltare Nord-Est, mult timp izolată de restul ţării şi cunoscută până acum mai degrabă pentru un ritm lent de viaţă. . 

CITEȘTE ȘI: O firmă cu sediul în spatele Mitropoliei botează afaceri de pe trei continente. O poveste de branding

Comentarii